Ursus bez ostatniej szansy. Sąd ogłasza upadłość
12 lipca Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy ogłosił upadłość Ursusa.
Jak podaje Business Insider, postanowienie jest nieprawomocne, lecz jest "skuteczne i wykonalne z dniem jego wydania". Wnioski do sądu w sprawie Ursusa składali wierzyciele: Getin Noble Bank S.A. i Powszechna Kasa Oszczędności Banku Polskiego S.A. Na syndyka wyznaczono KGS Restrukturyzacje Sp. z o.o.
Bez szans
Od lat Ursus miał poważne problemy finansowe, które chciał rozwiązać poprzez postępowanie restrukturyzacyjne, ale Sąd Rejonowy w Warszawie nie zgodził się na taką opcję i ogłosił upadłość Ursusa.
Przypomnijmy, że w 2013 r. firma osiągnęła szczyt prosperity - Usus realizował wówczas lukratywne kontrakty na ciągniki dla Afryk i równolegle ruszył z projektem Ursus Bus, czyli uruchomił montaż autobusów AMZ w Lublinie. Szczytowym osiągnięciem lubelskiej spółki autobusowej była prezentacji pierwszego polskiego autobusu wodorowego - Ursus CitySmiel 12 H. Firma przedstawiła także projekt pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego – Elvi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Fiasko ostatniego kontraktu afrykańskiego zainicjowało kłopoty Ursusa. Brak pieniędzy na komponenty spowodował problemy w Ursus Bus. Producent autobusów nie wywiązał się dostaw pojazdów do polskich miast, w których wygrał przetargi. Firma poniosła olbrzymie straty. Kolejny ciosem była utrata dwóch ważnych zadań w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – koncepcji narodowego autobusu elektrycznego narodowego oraz koncepcji elektrycznego samochodu dostawczego.
W maju 2021 r. spółka-córka czyli Ursus Bus poinformowała o cofnięciu licencji na produkcję autobusów i trolejbusów przez firmę Invest-Mot, a pandemia koronawirusa wbiła ostatni gwóźdź do trumny spółki.
Ubiegły rok firma zakończyła ze stratą netto w wysokości 56,7 mln zł. Rok wcześniej było to ponad 80 mln zł straty.