Ursus bez katowickiego kontraktu! PKM mówi DOŚĆ

infobus
07.03.2019 11:00

6 marca konsorcjum Ursus Bus otrzymało od PKM Katowice oświadczenieo odstąpieniu od umowy na dostawę 5 szt. elektrycznych autobusów miejskich UrsusCitySmile 12LFE, które zgodnie z umową miały zostać dostarczone do 25 lutego.

Jako podstawę odstąpienia od umowy zamawiający wskazałopóźnienie w dostawie autobusów przez Ursus Bus. Z tego co wiemy nieoficjalnieto Ursus nie potrafił przekonać delegacji śląskiego przewoźnika, że jest wstanie w miarę szybko zamknąć ten kontrakt i nie pokazał, na jakim etapie znajdujesię produkcja tych pojazdów. W tej sytuacji czekamy teraz na odpowiedź lubelskiegokonsorcjum, ale wszystko wygląda na to, że do Katowic nie przyjadą już żółteelektrobusy CitySmile 12LFE. Przypomnijmy, że o ten kontrakt Ursus rywalizowałz Solarisem, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Historia śląskiego e-kontraku

Przypomnijmy, że wraz z początkiem września 2017 r. PKMKatowice ogłosił przetarg na 10 nowych autobusów elektrycznych, w tym 5 szt.klasy MEGA i 5 szt. MAXI. 10 stycznia 2018 r. zamawiający rozstrzygnął kontraktna pięć „elektryków” klasy MAXI, który zgarnął Ursus. Producent zLublina miał na realizację dostawy 310 dni od podpisania umowy. PKM przeznaczyłna MAXI zamówienie kwotę 11 992 500 PLN brutto.

26 października odbyło sięotwarcie ofert, a do przetargu stanęło dwóch polskich producentów. Ursus iSolaris. Pierwszy z nich zaproponował za standardowe elektrobusy typu CS12E kwotę10 335 720 PLN brutto, co dało jednostkową cenę za sztukę 1 680 605 PLN netto.Druga i zarazem droższa propozycja, która nie zmieściła się w kosztorysiezamawiającego, została złożona przez Solarisa i wyniosła 14 120 400 PLN brutto,co dało za sztukę Solarisa Urbino 12 electric IV generacji 2,296 mln PLN netto.

Różnica cenowa między tymi ofertami – jak łatwo zauważyć – była spora i dlategobez większych problemów PKM jako zwycięzcę „MAXI-części” wskazałoUrsusa, po czym podpisano stosowną umowę.

Elektryczny kierunek

Tyle historii. Dodajmy, że swoje przegubowe elektrobusy do Katowicy dostarczyłjuż Solaris, a Ekoenergetyka wybudowała szybką stację ładowania, o czympisaliśmy TUTAJ.

Generalnie od dalszych zakupów elektrycznych autobusów na Śląsku kierunku nie ma odwrotu i dlatego należy spodziewać się szybkiego powtórzenia przez PKM Katowice przetargu na 5szt. elektrobusów klasy MAXI. Natomiast ciężko jest zrozumieć tutaj postępowanieUrsus Busa, który właśnie na Śląsku – po ewentualnym zwycięstwie wrządowym projekcie na opracowanie polskiego e-Busa – miał zrealizować największy kontraktna 300 autobusów elektrycznych, które chce zamówić GZM. Teraz te plany – przynajmniej w kontekście współpracy z Ursusem – wydają się nierealne.

Unijne wspacie

W poprzednich latach, aby wymienić łącznie ponad połowę swego taboru,PKM Katowice – jeden z czterech największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przygotował dwa projekty, zakładające unijne wsparcie.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) – dofinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu pierwszego z tych źródeł PKM kupił dotąd m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym. Zgodnie z kolejnym zamówieniem dotowanym z RPO na trasy miało też wyruszyć 10 pojazdów elektrycznych: pięć Solarisa i pięć – Ursusa.

Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przygotował też dotąd zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Przetarg na te pojazdy ogłoszono pod koniec września ub. roku; po otwarciu ofert okazało się, że jedyną złożył Solaris. Umowę podpisano 22 stycznia br.

Według informacji PKM Katowice tabor tego – należącego do trzech miast (Katowice – 87,59 proc., Siemianowice Śląskie – 8,5 proc., Chorzów – 3,91 proc.) – przewoźnika liczy obecnie 254 pojazdy. Ich średni wiek to ok. 6 lat.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenie przez tę spółkę eksploatacji wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiają wycofywanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN.