Uroczyste otwarcie spółki Cummins-KAMA
19 września w Nabiereżnych Czełnach w Tatarstanie (Federacja Rosyjska) miało miejsce uroczyste otwarcie linii produkcyjnej silników Cummins serii B, będącej wspólną inwestycją miejscowej firmy KAMAZ oraz koncernu Cummins. Zakres mocy produkowanych tu jednostek wynosi od 120 do 275 KM. Historia współpracy obu firm sięgają 2003 r., kiedy rosyjski producent ciężarówek wprowadził do oferty lekką, 6-tonową ciężarówkę, którą napędzał silnik Cummins. Sukces, jaki nowy produkt osiągnął na rynku przekroczył oczekiwania producenta. Spowodowało to podjęcie decyzji przez rosyjską firmę o uruchomieniu produkcji tych jednostek na terenie Rosji. 8 miesięcy temu podpisano umowę dotyczącą stworzenia joint-venture obu firm. 19 września 2006 r., firma zmontowała pierwszą sztukę silnika Cummins B. Joint-venture rosyjskiej i amerykańskiej firmy otrzymało nazwę Cummins-KAMA. Obaj udziałowcy mają w spółce po 50% udziałów. Produkiowane tu silniki Diesla Cumminsa o pojemności 4-6 litrów nie mają w Rosji swoich odpowiedników. A zapotrzebowanie rynku na tego typu jednostki sięga 100 000 sztuk rocznie. Przed nowym joint venture stoją jednak trudne wyzwania: spełnienie wymagań użytkowników dotyczących kosztów oraz rozwoju odpowiedniej sieci dostaw części zamiennych. Silniki produkowane przez Cummins-KAMA trafią głównie do ciężarówek i autobusów KAMAZ, ale także do innych firm zajmujących się produkcją ciężarówek, autobusów i maszyn rolniczych w Rosji, na Białorusi i Ukrainie. Planuje się, że docelowo joint-venture Cummins-KAMA będzie produkować 24 000 silników rocznie, początkowo będą to jednostki spełniające normy Euro 2, a później także Euro 3 i Euro 4.