UNVI na Busworld Kortrijk
[[busswiat/102003/l_wyk1.gif|Dane techniczne autobusów UNVI prezentowanych na wystawie Busworld Kortrijk 2003|center]]
UNVI S.A. jest młodą, ale mającą już na swym koncie pewne sukcesy hiszpańską firmą wytwarzającą nadwozia autobusów różnych pojemności oraz pojazdy specjalne (np. ruchome biblioteki, gabinety chirurgiczne). W 1999 roku, firma uzyskała certyfikat ISO 9001 z rąk Holenderskiej Rady Akredytacyjnej. Śmiała strategia działania firmy zawiera się w sformułowaniu: „być bardzo konkurencyjnym na europejskim rynku dostawcą pojazdów wielu kategorii, oferując konstrukcje spełniające wymagania konkretnego klienta.” Obecna oferta firmy obejmuje autobusy o pojemności od 16 do 120 pasażerów. Zatrudnienie w firmie wynosi dzisiaj 180 osób, a zdolności produkcyjne – 350 pojazdów rocznie. Na eksport do 16 różnych krajów kierowane jest 45% produkcji. Podczas październikowej wystawy Busworld w Kortrijk, firma zaprezentuje się w hali nr 6, wystawiając 4 modele midibusów i autokarów. Pierwszym z prezentowanych pojazdów będzie model Esker Touring, 38-miejscowy midibus turystyczny, zbudowany na przedniosilnikowym podwoziu Mercedesa Atego. Model ten cieszy się rosnącym powodzeniem wśród przewoźników turystycznych. Autobus Esker Touring miał swoją premierę w październiku 2002 roku na salonie Expocoach w Birmingham i od tego czasu jest stopniowo ulepszany zgodnie z propozycjami przewoźników. Obecnie już 10 egzemplarzy tego modelu można spotkać na drogach Irlandii i Wielkiej Brytanii, a 3 sztuki trafiły na rynki portugalski i hiszpański. 10 kolejnych egzemplarzy zostanie dostarczonych do końca br. Swój sukces Esker Touring zawdzięcza czterem cechom: atrakcyjnej, hiszpańskiej linii nadwozia, przedniemu wejściu umieszczonemu przed przednią osią, pojemności przestrzeni bagażowej wynoszącej 6,0 m 3 i dostępnej z obu stron pojazdu oraz atrakcyjnej stylizacji wnętrza. Dobre wyciszenie silnika oraz przestrzeń silnikowa nie wnikająca do wnętrza pojazdu przyczyniają się do podniesienia komfortu. Pojazd może być wykonany także w innych kompletacjach, np. w wersji wyposażonej w windę dla wózków, jako salon dla VIPów, autobus międzymiastowy o 43 miejscach siedzących i w opisanej już wersji turystycznej. Autobus uzyskał w brytyjskiej prasie fachowej dobre recenzje za komfort jazdy. Pojazd powstaje na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1223L, wyposażonym w silnik Mercedes-Benz OM906LA Euro 3 o mocy maksymalnej 170 kW (231 KM) oraz 6-biegową, manualną skrzynię biegów, jak również hamulec silnikowy, system ABS oraz pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Drugim eksponatem UNVI w belgijskim Kortrijk będzie szkolny midibus Cimo I Scolaire 65C15. Autobus posiada 30 miejsc siedzących, co umożliwia przewiezienie pełnej klasy szkolnej, jak i grupy osób wraz z pilotem. A to wszystko przy atrakcyjnej cenie i stylizacji, obok której nie da się przejść obojętnie. Od swojego debiutu w 2001 roku, model ten zdążył już osiągnąć sukces. Jego nadwozie stanowi prostą, praktyczną i solidną konstrukcję opracowaną z myślą o ekonomice eksploatacji oraz ograniczeniu czynności obsługowych. Autobusy Cimo I Scolaire powstają na podwoziach IVECO Daily 65C15 TCP o masie całkowitej wynoszącej 7 ton, wyposażonych w 4-cylindrowe, rzędowe silniki SOFIM o pojemności 2,8 litra i mocy maks. 146 KM oraz mechaniczną skrzynię biegów. Jako opcja występuje pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Autobus dostępny jest także w wersji kombi, turystycznej oraz przystosowanej dla pasażerów na wózkach. Trzecim reprezentantem UNVI na wystawie w Kortrijk będzie Cimo I School CC100 – okręt flagowy wśród oferowanych autobusów szkolnych firmy. Przy długości maksymalnej wynoszącej 9,2 metra, pojazd zabiera na pokład 39 pasażerów (wliczając kierowcę). Autobus wyposażony jest w pneumatyczne zawieszenie obu osi oraz 6-cylindrowy silnik o mocy 210 KM. Pojazd szczególnie sprawdza się w przewozach na tych trasach, gdzie nie można użyć standardowych pojazdów 12-metrowych i dłuższych. Podpokładowa przestrzeń bagażowa o pojemności 3,5 m 3 sprawia, że autobus nadaje się także do obsługi wycieczek. Dzięki swej ekonomice, Cimo I School zdobył sobie sporą popularność. Ostatnim przedstawicielem autobusów UNVI w Kortrijk będzie Cimo II Grand Tourisme-Midirider 395. Jest to 9,3-metrowy midibus z 39 miejscami siedzącymi (wliczając kierowcę) o solidnej strukturze nadwozia, wyposażony we wszystkie elementy charakterystyczne dla wysokiej klasy autokarów turystycznych, ale oferując znacznie niższe koszty eksploatacji. Autobus napędza tylny silnik IVECO Tector o mocy 264 KM. Pojemność bagażników podpokładowych wynosi 6 m 3 (przy zastosowaniu toalety zmniejsza się do 4,5 m 3 ). Pojazd wyróżnia się korzystnym stosunkiem ceny do oferowanych walorów. Autobus jest bowiem wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 350 litrów, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z indywidualnymi nawiewami, podwójne szyby, luksusowe fotele, indywidualne oświetlenie oraz zdalnie otwierane drzwi wejściowe, przy czym pierwsze drzwi są umieszczone przed przednią osią.