Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Flota UW bez barier: Nowe autobusy BON od CMS-Auto

infobus
04.05.2021 09:00

Warszawscy studenci i doktoranci, którzy mają problemy z poruszaniem się mogą skorzystać z usług transportowych Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami, działającym przy Uniwersytecie Warszawskim.

Teraz do ich dyspozycji są dwa nowe minibusy Mercedes-Benz Sprinter z ze specjalistyczną zabudową firmy CMS-Auto z Sulejówka.

Podczas pandemii

Co ważne, osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z pojazdów także teraz - podczas nauki zdalnej.

-„W okresie pandemii jesteśmy gotowi świadczyć pomoc transportową i asystencką. Studenci, którzy mają już przyznane prawo do korzystania z transportu, pomimo odbywania się zajęć w trybie zdalnym, mogą w BON-ie zamówić przejazd minibusem na zaliczenia, egzaminy, indywidualne konsultacje z wykładowcą, na praktyki lub do biblioteki – wyjaśnia Tomasz Nurzyński z Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

W semestrze zimowym 2019/2020 (przed pandemią), BON zrealizowało prawie 1200 przejazdów studentów i doktorantów UW. Busy wykorzystywano też do dalszych wyjazdów.

-„Kilka razy byliśmy na pływackich Ogólnopolskich Zawodach Studentów Niepełnosprawnych w Poznaniu, kilkukrotnie na zajęciach seminarium filmowego w Sandomierzu i Tokarni oraz na konferencjach w Białymstoku i Kielcach, gdzie prelegentem był doktorant naszej uczelni poruszający się na wózku. Udział studentów i doktorantów w tych wydarzeniach nie byłby możliwy bez specjalistycznego transportu, który w dużym stopniu likwiduje bariery i wyrównuje szanse – dodaje Tomasz Nurzyński.

Flotowe wzmocnienie

W 2009 roku Uniwersytet Warszawski zamówił dwa pierwsze nowe autobusy typu MINI. Każdy z nich może pomieścić jednocześnie cztery osoby na wózkach i cztery w fotelach pasażerskich. Teraz flota BON powiększyła się o dwa nowe autobusy, dostarczone przez firmę CMS-Auto. Pierwszy z nich może przewieźć jednocześnie 16+1 osób, a drugi – 14+1. Dodatkowo, po wyjęciu części foteli każdy z pojazdów może pomieścić po cztery osoby poruszające się na wózkach.

Autobusy zostałaby zabudowane na modelach Mercedes-Benz Sprinter 519 z silnikami o mocy 140 kW (190 KM) z automatycznymi skrzyniami biegów.

Oba egzemplarze wyposażone są także w windy - wyprodukowane przez DHollandia, które mogą udźwignąć nawet do 350 kg. Dzięki temu możliwe są przejazdy dla osób ze złożonymi niepełnosprawnościami i poruszającymi się na wózkach elektrycznych.

Wszystkie pojazdy posiadają system mocowania wózków za pomocą pasów i specjalnych szyn w podłodze pojazdu.

Pełen komfort

W autobusach zainstalowana jest automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, ogrzewanie postojowe, lampki LED, system nagłośnienia pojazdu i elektrycznie otwieranie drzwi pasażerskich. Pojazdy wyposażone są też w duże przyciemniane szyby boczne, a na wewnętrznych ścianach umieszczone są gniazdka USB pozwalające na ładowanie urządzeń mobilnych przez pasażerów.

Dodajmy na koniec, że Uniwersytet Warszawski był pierwszą uczelnią w Polsce, która zapewniała osobom z niepełnosprawnością ruchową pomoc w przemieszczaniu się. Zanim zdecydowano się na zakup samochodów, studenci UW mogli korzystać z przejazdów specjalistycznymi pojazdami należącymi do Fundacji Usług Transportowych TUS. Od 2000 roku uczelnia korzysta z własnych autobusów.

Takie podejście do tematu transportu osób z niepełnosprawnościami bardzo nam się podoba. Szczególnie cieszy fakt, że zamawiane specjalistyczne autobusy mają coraz bogatsze wyposażenie i są w pełni profesjonalnie przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych - zaczynając od specjalistycznych podłóg i szyn mocujących wózki kończąc na bezpiecznych i komfortowych windach.

-„Na przestrzeni ostatnich lat widzimy, jak zmieniają się w Polsce preferencje w zakresie transportu osób na wózkach inwalidzkich, gdzie w zakresie specjalnych rozwiązań mamy do wyboru szyny najazdowe, rampy i windy" - opisuje zmiany w branży Artur Cieśluk, właściciel firmy CMS-Auto. – "Aktualnie coraz więcej klientów decyduje się na wyposażanie pojazdów właśnie w windy. Jest to co prawda rozwiązanie najdroższe, ale zarazem najwygodniejsze i najbezpieczniejsze - i to zarówno dla obsługi pojazdu oraz dla samych pasażerów.”