Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Unijne prawo jazdy na ciężarowe i autobusy tylko na 5 lat

infobus
25.11.2006 21:37

W roku 2013 ma wejść w życie dyrektywa nakazująca wszystkim kierowcom Unii Europejskiej wymianę 'narodowego’ prawa jazdy na jednolity, europejski dokument. Komisja transportu Parlamentu Europejskiego przyjęła w środę projekt rozporządzenia w tej sprawie, którego zatwierdzenie jest już tylko formalnością. Prace nad propozycją nowej unijnej dyrektywy rozpoczęły się w roku 2003. Pomysłowi zastąpienia krajowych praw jazdy unijnym dokumentem przeciwna była m. in. Polska, która od 1999 roku prowadzi wymianę starych, papierowych dokumentów na nowe. Zapisy nowego rozporządzenia zostały w marcu 2006 uzgodnione przez ministrów transportu krajów UE, a w środę zatwierdziła je komisja transportu Parlamentu Europejskiego. Dopełnieniem formalności będzie drugie czytanie na forum plenarnym w grudniu i – ostatecznie – publikacja nowej dyrektywy, która nastąpi najprawdopodobniej na początku 2007 roku. Od tego czasu kraje członkowskie będą miały sześć lat na wprowadzenie dyrektywy w życie i przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych. Po tym czasie w całej UE wydawane będą wyłącznie nowe dokumenty. Na wymianę starych będzie 20 lat od wejścia w życie dyrektywy, zatem najpóźniej do 2033 roku wszyscy kierowcy będą posiadali unijne prawo jazdy. Nowe, uznawane w całej UE prawo jazdy będzie miało formę plastikowej karty ze zdjęciem i zastąpi 110 różnych wzorów dokumentów będących obecnie w użyciu we wszystkich krajach unii. Dokument będzie wydawany na 10 lat (z możliwością przedłużenia do 15 lat). Prawo jazdy na samochody ciężarowe i autobusy będzie wydawane na 5 lat. 'Ograniczona ważność dokumentu zagwarantuje, że będzie on aktualny’ – powiedział sprawozdawca projektu, belgijski eurodeputowany Mathieu Grosch (chadecja).