Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Unijne pieniądze na autobusy w Nysie

infobus
14.07.2010 21:43
Urząd Miejski w Nysie jest drugim miastem po Kędzierzynie-Koźlu które ogłosiło w ostatnim czasie przetarg na dostawę autobusów miejskich współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 „Transport publiczny”Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013.
Dzięki temu jeszcze w tym roku do Nysy powinno trafić 7 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich. Nowe autobusy mają mieć długość od 10,5 do 12 metrów, pojemność minimum 95 osób. Autobusy mają być napędzane silnikami o mocy minimum 190 kW spełniającymi normę czystości spalin EURO 5 lub EEV. Ciekawostką jest wymóg zaoferowania mechanicznych 6-biegowych skrzyń w autobusach. Tego typu rozwiązanie w autobusie miejskim przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych obecnie oferuje zaledwie kilku producentów, w tym m.in. Sor w modelu BN12, Irisbus w modelu Crossway 12LE oraz w ostateczności Solbus w modelu SN11M, zakładając że w rozpędzie fabryka rzutem na taśmę, realizując zamówienia na 4 sztuki podmiejskich SN11L dla PKS Rzeszów wyprodukowałaby jeszcze te kilka autobusów w wersji miejskiej. Przechodząc do dalszej analizy wymogów Zamawiającego okazuje się, że w postępowaniu mogą zostać zaoferowane jedynie autobusy miejskiej z układem drzwi minimum 1-2-1, 1-2-2 lub 2-2-2, przy zastrzeżeniu że wszystkie drzwi mają być otwierane do wnętrza pojazdu. Zapis ten dyskwalifikuje dwóch czeskich producentów –Sora i Irisbusa.
Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie, czy zatem warto jest ryzykować utratę unijnych funduszy stawiając wszystko na jedną kartę, a co za tym idzie, łaskę i niełaskę wierzycieli upadającej fabryki ? O tym przyjdzie nam się przekonać już 11 sierpnia br. po otwarciu złożonych ofert, przy założeniu że jakaś wpłynie.
Zgodnie z wymogami SIWZ termin wykonania zamówienia przewidziany jest najpóźniej do 30 listopada 2010 roku. Kryteriami wyboru oferty będą cena –95%, okres gwarancji na cały pojazd –2%, okres gwarancji na perforację nadwozia –2% oraz okres gwarancji na powłokę lakierniczą –1%.
W ostatnich latach MZK Nysa zakupiło 14 sztuk Solbusów, w tym 7 sztuk niskowejściowych SN11M oraz 7 sztuk średniopodłogowych B9,5. Obecnie w taborze oprócz kilku Autosanów A1010M i H6-20 trzon taboru stanowią mocno wyeksploatowane Jelcze M-11 w ilości około 12 sztuk, z których większość powinna zakończyć swój żywot jeszcze przed końcem bieżącego roku.