Unia wyznacza zasięg alternatywnego tankowania
29 września Unia Europejska przyjęła nowa dyrektywę dotyczące czystych paliw dla transportu: teraz państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia minimalnych odległości pomiędzy poszczególnymi stacjami tankowania, oferującymi alternatywne paliwa. Dotyczy to także pojazdów elektrycznych. W efekcie członkowie Unii Europejskiej muszą do końca 2016 r. ustalić i opublikować swoje cele. –„Paliwa alternatywne są kluczem do poprawy bezpieczeństwa dostaw energii, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz zwiększenie konkurencyjności UE’ – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, komisarz ds. transportu. –„Nowe zasady powodują, że firmy chcące inwestować w zieloną infrastrukturę mają teraz pewność prawną, co przełoży się na większa skalę działań. Oczywiście to każde państwo zadecyduje o elastyczności wdrażanej infrastruktury, która będzie dopasowana do lokalnej polityki.”Do tej pory rozwój czystych paliw był powstrzymany przez trzy główne bariery: wysoki koszt pojazdów, niski poziom akceptacji konsumentów oraz brak stacji ładowania i tankowania. To było błędne koło. Teraz Unia chce to zmienić, dzięki nowej dyrektywie ws. rozmieszczania stacji paliw alternatywnych w państwach członkowskich. Dotyczy ona energii elektrycznej, wodoru i gazu ziemnego, w tym także LNG. Komisja Europejska jest pewna, że dostęp do skroplonego gazu ziemnego zapewni śródlądowym barkom i statkom morskim realną możliwość sprostania nowym wytycznym ws. obniżenia emisji –w szczególności siarki. Dyrektywa ustanawia ramy prawne dla następujących paliw:
Elektryczność: dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia ogólnie dostępnych punktów do ładowania energią elektryczną, tak aby w 2020 roku pojazdy elektryczne mogą swobodnie poruszać się w aglomeracjach miejskich i podmiejskich. Cel: minimum jeden punkt ładowania na 10 pojazdów elektrycznych. Ponadto dyrektywa wprowadza obowiązek używania wspólnej wtyczki (wtyczka typu 2) dla całej Unii, co pozwoli przyspieszyć proces elektromobilności.
Skroplony gaz ziemny (LNG): Zdaniem Unii Europejskiej wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego w samochodach ciężarowych i statkach może zastąpić olej napędowy. Dlatego dla rozwoju LNG w transporcie drogowym, państwa członkowskie muszą zapewnić wystarczającą liczbę punktów tankowania tego paliwa. Cel: stacje tankowania co 400 km przy głównych korytarzach TEN-T do końca 2025. Dyrektywa wymaga również zapewnienia dostępności LNG w głównych portach morskich i śródlądowych.
Sprężony gaz ziemny (CNG): Obecnie paliwo to wykorzystywane jest w milionie pojazdów –co stanowi 0,5 proc. floty;do 2020 r. przemysł planuje dziesięciokrotne zwiększenie tej liczby. Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia wystarczającej liczby publicznie dostępnych punktów tankowania tego paliwa, zarówno w obszarach miejskich, jak i w podmiejskich oraz przy sieciach TEN-T. Cel: stacja tankowania CNG co 150 km do końca 2025 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wodór: Niemcy, Włochy i Dania posiadają już sporą liczbę punktów uzupełniania wodoru, aczkolwiek niektóre z nich nie są publicznie dostępne. Nadal brakuje wspólnych norm w odniesieniu do niektórych części, takich jak przewody paliwowe. Dyrektywa zakłada, że istniejące stacje uzupełniania wodoru zostaną połączone w sieć i będą podlegały wspólnym normom zapewniającym mobilność pojazdów napędzanych wodorem. Dotyczy to 14 państw członkowskich, które posiadają już sieć punktów uzupełniania wodoru.