Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Unia: coraz więcej krajów sporządza „czarne listy” przewoźników lotniczych

infobus
05.09.2005 14:19

Po Wielkiej Brytanii i Francji, także Belgia zapowiedziała, że przedstawi niebawem „czarną listę” przewoźników lotniczych, którzy ze względów bezpieczeństwa mają zakaz lądowania na ich terytorium „To bardzo dobry krok w kierunku stworzenia wspólnej, europejskiej listy” – oświadczył w piątek unijny komisarz ds. transportu Jacques Barrot. W lutym tego roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję sporządzenia wspólnej unijnej listy niebezpiecznych linii lotniczych, którym zakazano by na stałe bądź czasowo latania. Z taką listę mogliby zapoznawać się pasażerowie, którzy wykupując wycieczki w biurze podróży nie zawsze wiedzą, jaka linia lotnicza (czarter) zawiezie ich na wakacje. KE chciałaby, by jej propozycja została zaaprobowana przez kraje członkowskie i Parlament Europejski jak najszybciej, tak by do Brukseli trafiły narodowe listy, z których następnie powstałaby jedna „unijna czarna lista”. Chcemy, by była gotowa pod koniec tego roku lub na początku przyszłego – powiedziała w piątek jedna z rzeczniczek Komisji, Amelia Torres. W październiku odbędzie się pierwsze czytanie propozycji w Parlamencie Europejskim. Wyprzedzając formalne podjecie decyzji na szczeblu unijnym, Wielka Brytania już sporządziła swoją listę niepewnych przewoźników, a Francja i Belgia zapowiedziały, że przedstawią je w najbliższym czasie. Na razie tylko jeden kraj członkowski UE – Włochy – wyraził oficjalnie wątpliwości co do pomysłu „czarnej listy”. Włoskie ministerstwo transportu opowiada się raczej za stworzeniem „białej listy”, w której znaleźliby się przewoźnicy co do których nie ma zastrzeżeń.
Propozycja stworzenia „czarnej listy” jest odpowiedzią na katastrofy lotnicze, a zwłaszcza wypadek, jaki wydarzył się w styczniu 2004 roku, kiedy samolot egipskich linii lotniczych z europejskimi urlopowiczami rozbił się zaraz po starcie z kurortu Szarm el-Szejk nad Morzem Czerwonym. Wsiadając do samolotu wielu pasażerów nie wiedziało, że jest to maszyna linii Flash Airlines, którym zarzucano wcześniej niedostateczną troskę o bezpieczeństwo, a nawet czasowo zakazano latania w Szwajcarii – tłumaczy Komisja.