Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Umowa Impactu z FREYR na ogniwa LFP do autobusów. Pod Gigafactory

infobus
13.01.2023 14:07

W styczniu polski producentów systemów bateryjnych do autobusów – firma Impact Clean Power Technology z Pruszkoa oraz FREYR Battery podpisały porozumienie na dostawę ogniw LFP.

Określona w długoterminowej umowie moc czystych ogniw akumulatorowych to 14 GWh. Kontrakt pomiędzy Freyr a Impact obejmuje okres do 2030 roku z możliwością przedłużenia. Umowa ta jest ramowa i niewiążąca, a zlecenia będą realizowane zgodnie z potrzebami Impactu i mogą osiągnąć kwotę 1,8 mld dolarów - na podstawie długoterminowych szacunków cen litu do 2025 r., według danych BNEF.

na lata 2025-2030

Impact podpisał z firmą FREYR Battery, producentem nowej generacji, długoterminową umowę off take na dostawę, pod pewnymi warunkami, energii o mocy 10 - 14 GWh w latach 2025-2030. Do nowej Gigafactory Impactu, która rozpocznie produkcję w 2024 r., FREYR  zapewni dostawy zoptymalizowanych kosztowo i zdekarbonizowanych ogniw LFP nowej generacji, produkowanych na platformie 24M Technologies SemiSolid. Umowa zapewni Impactowi możliwość realizacji produkcji swoich systemów bateryjnych w oparciu o europejski łańcuch dostaw.

Umowa przewiduje, że ogniwa LFP, które FREYR zamierza dostarczyć ze swojego zakładu produkcyjnego Giga Arctic w Mo i Rana w Norwegii, zostaną zintegrowane z produktami Impact, przeznaczonymi do wykorzystania w pojazdach użytkowych i innych zastosowaniach.

-„Jest to nasza pierwsza umowa handlowa z klientem z branży elektromobilności. Stanowi ona wyraźny sygnał, że FREYR jest na dobrej drodze do produkcji ogniw LFP dla transportu, co pozwoli uzupełnić naszą ofertę zarówno dla stacjonarnych jak i mobilnych magazynów energii.. Podobne umowy zawarliśmy z Nidec, Honeywell i Powin. Portfel zobowiązań FREYR do odbioru energii elektrycznej do 2030 roku przekracza obecnie skumulowany wolumen 130 GWh - mówi Tom Einar Jensen, współzałożyciel i dyrektor generalny Freyr.

-„Impact i FREYR chcą wspólnie pracować nad przyspieszeniem procesu dekarbonizacji światowego transportu, który dzisiaj odpowiada za około 25% globalnej emisji dwutlenku węgla. Naszym zdaniem pojazdy wykorzystywane w transporcie publicznym i prywatnym do 2030 r. będą potrzebowały ponad 1 TWh energii skumulowanej w systemach bateryjnych. Tym bardziej, że zarówno Europa jak i Stany Zjednoczone będą przestrzegać porozumienia paryskiego dotyczącego utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 1,5 stopnia Celsjusza. Dzięki produkcji konkurencyjnych cenowo i trwałych ogniw LFP w zakładzie w Giga Arctic, zasilanym wyłącznie energią odnawialną, FREYR będzie mógł wspierać ścieżkę zerowej emisji netto dla producentów pojazdów użytkowych - dodaje Jensen.

Europejska produkcja

Intencją FREYR jest osiągnięcie pozycji strategicznego, alternatywnyego dostawcy czystych akumulatorów nowej generacji dla klientów w całej Europie, którzy planują zaopatrywać się w lokalnie produkowane ogniwa LFP. Poprzez zrównoważoną produkcję na platformie produkcyjnej 24M Technologies SemiSolidTM, FREYR spodziewa się znacznego zmniejszenia nakładów inwestycyjnych, zużycia energii i kosztów wymaganych materiałów, w stosunku do konwencjonalnych technologii produkcyjnych.

-„Szukaliśmy zrównoważonego producenta LFP w Europie, który mógłby zaopatrywać nasz zakład w Pruszkowie, pomagając nam w zaspokojeniu rosnącego zapotrzebowania na baterie dla transportu oraz stacjonarne magazyny energii. W FREYR znaleźliśmy podobnie myślącego partnera, który jest zaangażowany w dekarbonizację ważnych sektorów, takich jak m.in. transport komercyjny - komentuje Bartek Kras, prezes zarządu firmy Impact. - Konsekwentnie pracujemy nad zwiększeniem zdolności produkcyjnych systemów bateryjnych w naszej własnej GigafactoryX, tak aby do 2026 roku osiągnąć poziom 5 GWh rocznie– dodaje.

Na koniec przypomnijmy, że Impact zaliczany jest do pierwszej dziesiątki globalnych producentów nowoczesnych systemów magazynowania energii i jest wiodącym producent systemów bateryjnych dla transportu oraz stacjonarnych magazynów energii dla przemysłu, OZE, zawodowej energetyki, trakcji i telekomunikacji. Obie strony chcą wspólnie pracować nad przyspieszeniem procesu dekarbonizacji światowego transportu, który dzisiaj odpowiada za około 25% globalnej.

FREYR Battery to spółka notowana na nowojorskiej giełdzie. Firma rozpoczęła budowę pierwszej z planowanych fabryk w Mo i Rana w Norwegii oraz ogłosił potencjalny rozwój produkcji ogniw akumulatorowych na skalę przemysłową w Vaasa w Finlandii i w Stanach Zjednoczonych. FREYR zamierza zainstalować 50 GWh pojemności ogniw akumulatorowych do 2025 roku, 100 GWh rocznej pojemności do 2028 roku oraz 200 GWh rocznej pojemności do 2030 roku.