Ukraiński autobus do zadań specjalnych [FILM]
Ukraińska firma Pulsar Expo stworzyła autobus terenowyTorsus Praetorian na podwoziu MAN, którego przeznaczeniem jest transportpasażerów tam, gdzie kończą się drogi.
Od szkicu do gotowego autobusu w ciągu zaledwie jednego roku- tak ukraińska firma Pulsar Expo stworzyła pierwszy na świecie autobus terenowy, Torsus Praetorian. Pojazd jest wyjątkowy, nie tylko dzięki futurystycznejstylistyce, ale także dlatego, że w Europie nie ma jeszcze kategorii”autobus terenowy”. Jednostka certyfikująca musiała wystąpić doKomisji Europejskiej o otwarcie nowej kategorii. Teraz ten etap jest na finiszua firma Pulsar Expo już rozpoczęła jego produkcji. Na razie na małą skalę. 8pojazdów jest już gotowych, a 17 jest w trakcie montażu.
Potencjalne rynki
Teraz założyciele Pulsar Expo – Vakhtang Dzukashvili iYuliya Khomych chcą rozwinąć j produkcję Praetoriana i prowadzą rozmowy zprzedstawicielami fabryk w USA, Turcji i na Ukrainie. Autobusem jużzainteresowali się klienci z Australii, USA, Kanady, Nowej Zelandii, Gruzji iBangladeszu. Naturalnym obszarem jego zastosowania są miejsca, które znajdująsię w znacznej odległości od cywilizacji, a trzeba tam przywieźć ludzi – naprzykład pracowników firm wydobywających ropę i gaz. Użytkują one teraz dotransportu pracowników popularne pojazdy ciężarowe, które jednak nie gwarantująwysokiego komfortu.
Z kolei w Gruzji i Nowej Zelandii Torsus Praetorian mógłbyzostać autobusem narciarskim – do transportu off road grup narciarzy zwyposażaniem. Natomiast Bangladesz chce kupić 105 takich autobusów w wersjiambulansu – do szybkiej ewakuacji 12 ciężko rannych osób w pozycji leżącej.
To jak na razie plany – ukraińska firma czeka na europejskąhomologację Euro 6 i wtedy okaże się, czy Torsus Praetorian odniesie handlowysukces. Koszt jednego autobusu to około 100 tysięcy dolarów.
{https://www.youtube.com/watch?v=T4Ru56QtGcE}
Na bazie MAN
Jak podkreśla Pulsar Expo, autobus Torsus Praetorian został odpodstaw zbudowany jako autobus terenowy. Kolejna różnica w porównaniu zciężarówkami polega na tym, że elementy nadwozia nie są metalowe, ale wykonanez materiałów kompozytowych. Są dzięki temu lżejsze i nie rdzewieją. Generalniecały projekt bazuje na podwoziu MAN – oczywiście z napędem na wszystkie osie. Poniżej dane techniczne Torsus Praetorian:
Rozstaw osi: 4200 mm
Szerokość z przodu: 2081 mm
Szerokość z tyłu: 2086 mm
Prześwit (pod osią): 389 mm
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Max. dopuszczalna waga: 13.500 kg
Nacisk na przednią oś: 6.300 kg
Nacisk na tylną oś: 7.800 kg
Silnik: MAN D0836 LFL40 Euro III – VI, moc 240 KM (176 kW)
Skrzynia biegów: MAN / ZF 12AS 1210 z MAN Tip-Matic
Liczba miejsc: max. 35 osób.
„