Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

UITP walczy o wsparcie dla autobusów z CEF2

infobus
23.02.2021 07:00

Instrument „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) jest nowym instrumentem finansowym, który zastąpił dotychczasowy Fundusz TEN-T.

Ma on szczególne znaczenie dla Europy Zachodniej, dla której do tej pory było to podstawowe narzędzie finansowania infrastruktury transportu publicznego i rozmieszczania czystych pojazdów w ramach priorytetu „Węzły miejskie”. W Polsce korzystamy w zakresie autobusowych inwestycji z innego programu – z Fundusz Spójności, jednak warto się orientować, jakie możliwości finansowania e-flot mają inne kraje członkowskie. I jakie ograniczenia.

NOWY CEF

Celem CEF-u jest wspieranie projektów infrastrukturalnych w obszarach transportu, energetyki oraz technologii informacyjnych. Jak się okazuje, jego najnowsze wersja – CEF2 – wyklucza już możliwości finansowania zakupu ekologicznych pojazdów. Dlatego organizacje Światowa Unia Transportu Publicznego (UITP), EMTA i POLIS wystosowały list otwarty do instytucji europejskich w sprawie potrzeby odzwierciedlenia transportowych ambicji Unii we wszystkich instrumentach finansowych i programach UE. Do pobrania TUTAJ

-„Brak możliwość zakupu czystych autobusów w CEF2 oznacza, że w UE nie będzie już żadnego specjalnego programu finansowania w ramach perspektywy 2021-2027. Jeżeli obecna propozycja wyłączenia zamówień na pojazdy z instrumentu CEF2 zostanie utrzymana, Komisja powinna zapewnić, aby odnowienie flot autobusowych było wspierane przez inne dostępne unijne programy finansowania” – czytamy w apelu.

Jak zauważa UITP, brak unijnego wsparcia dla komunikacyjnej transformacji jest problematyczne szczególnie teraz, kiedy skutki obecnego kryzysu COVID-19 mają duży wpływ na zasoby władz lokalnych – głównie w zakresie zdolność do inwestowania.

-„Chcielibyśmy przypomnieć, że nawet przy obecnych instrumentach prawnych i finansowych zakup ekologicznych autobusów wymaga bardzo dużego nakładu finansowego w wysokości od 250 000 do 350 000 euro na pojazd, oprócz ceny autobusu z silnikiem diesla EURO 6” – podkreśla UITP.

AUTOBUSY I ŁADOWARKI OSOBNO

O ile CEF2 nie obejmie samych elektrobusów, to jest – przynajmniej teoretycznie możliwość zakupu z tych środków ładowarek. Jednak zdaniem UITP taki rozdział to błąd.

-„Zakup pojazdów, akumulatorów, infrastruktury ładowania i hubów energii to projekty zintegrowane. Sztuczna ich dekonstrukcja na segmenty i poszukiwanie wsparcia z różnych instrumentów finansowych, zwiększa koszty koordynacji i ryzyko finansowe – zauważa Unia.

Na koniec warto dodać, że wykluczenie zakupu eko-autobusów z budżetu CEF2 wynika z jego skurczenia. Jak widać nie zawsze Komisja Europejska jest tym „dobrym wujkiem”, który ma nieograniczony portfel na zielone inwestycje.