Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP w Warszawie o alternatywnych paliwach

infobus
22.05.2008 18:24
W dniach 15-16 maja 2008 roku obradował w Warszawie Komitet Autobusowy UITP, organizacji zrzeszającej większość związków komunikacyjnych i przedsiębiorstw miejskiej komunikacji publicznej na świecie. W trakcie 84. posiedzenia Komitetu, rozmawiano na temat kierunków rozwoju transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej w związku z organizacją Euro 2012 oraz przyszłości zasilania paliwami alternatywnymi pojazdów komunikacji miejskiej. W spotkaniu uczestniczyli goście m.in. z Niemiec, Francji, Szwecji, Serbii oraz Meksyku. Drugiego dnia obrad zorganizowane zostało w Urzędzie Wojewódzkim seminarium poświęcone problematyce 84. posiedzenia. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele największych producentów autobusów –Jelcza, Solarisa, Scanii czy MANa, którzy przybliżyli doświadczenia z produkcji i eksploatacji autobusów napędzanych alternatywnymi paliwami. Oprócz nich głos w dyskusji zabrali profesorowie z Politechniki Warszawskiej –Andrzej Reński i Zdzisław Chłopek. Tematyka, która zdominowała obrady Komitetu w Warszawie jest o tyle ważna, że ciągłe zmiany technologiczne i coraz odważniejsze głosy ekologów powodują, że producenci pojazdów miejskich cały czas poszukują alternatywnych technik napędowych. CNG, biopaliwa czy wodór –to tylko niektóre z nich. Jak wiadomo w kilku polskich miastach są już eksploatowane pojazdy zasilane innym paliwem niż ON. I tak np. MPK w Wałbrzychu eksploatuje autobusy gazowe, 40 pojazdów napędzanych CNG posiada w swojej flocie przewoźnik z Rzeszowa, a słupski MZK wozi swoich pasażerów Scaniami napędzanymi etanolem E95. O tych ostatnich pojazdach opowiadał, podczas spotkania UITP, Andrzej Jaworski –dyrektor ds. sprzedaży Scanii. Na doświadczeniach rzeszowskich oparł natomiast swoje wystąpienie Prezes Zarządu Polskich Autobusów – Franciszek Gaik. Mając na uwadze fakt, iż wszystkie te przypadki szeroko opisywaliśmy na łamach portalu InfoBus nie będziemy tych zagadnień szerzej rozwijać w tym miejscu.
Rzeszowski gazowiec w WarszawieRzeszowski gazowiec w WarszawieGdyński MAN CNGGdyński MAN CNG                
Seminarium towarzyszyła wystawa autobusów napędzanych silnikami na gaz lub biopaliwo. Wśród prezentowanych pojazdów można było zobaczyć m.in. gdyńskiego MAN-a, rzeszowskiego Jelcza, czy demonstracyjny autobus Scanii. Zakup właśnie takich pojazdów dla stolicy zapowiedział szef Miejskich Zakładów Autobusowych –Mieczysław Magierski. Zgodnie z jego zapowiedziami autobusy wozy takie miałyby pojawić się w Warszawie jeszcze przed rozpoczęciem EURO 2012. Wtedy chcemy zakończyć kompleksową wymianę taboru –mówił Magierki. Wiąże się ona z wycofaniem z ruchu wszystkich Ikarusów, jak również z wprowadzeniem pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym. W najbliższym czasie zakończymy przygotowania do ogłoszenia przetargu na dostawę takich wozów. Szef największego stołecznego przewoźnika nie zadeklarował jednak, jakie to będzie paliwo. Wszystko jest na razie w sferze ustaleń, dlatego, jego zdaniem, nie można już dziś dać jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo natomiast, że MZA chcą już niebawem zakupić 150 pojazdów, spełniających normę EURO4.    
Jelcz LiberoJelcz Libero
Nieco w cieniu pozostała problematyka komunikacji w czasie Mistrzostw Europy. Jesteśmy zwolennikami stopniowego otwierania usług komunikacyjnych na konkurencję i dopuszczania do świadczenia usług przez różne firmy w tym przewoźników prywatnych. Spółki komunalne muszą jednak poprzez restrukturyzacje i usprawnienie swoich procedur muszą dążyć do osiągnięcia statusu nowoczesnej firmy komunikacyjnej zdolnej do konkurowania z innymi przewoźnikami. Takie zadania stawia przed spółkami komunalnymi miasto. – powiedział podczas seminarium wiceprezydent Warszawy Jarosław Kochania.
Scania napędzana etanolemScania napędzana etanolem
Jak wiadomo organizatorem transportu miejskiego w Warszawie, a także stołecznej aglomeracji, jest ZTM. Podczas spotkania UITP nie zabrakło wystąpienia dyrektora ZTM –Leszka Ruty. Zabrakło natomiast konkretów dotyczących organizacji transportu w czasie Mistrzostw Europy w 2012 roku (taka z założenia prezentację miał on przygotować). Pojawiły się natomiast informacje na temat sukcesów ZTM-u czy podstawy prawnej jego działalności. Jedynym usprawiedliwieniem takiego biegu wypadków jest fakt, iż wystąpienie to skierowane było do członków UITP z całego świata, a nie mieszkańców stolicy. Niczego nowego nie dowiedzieliśmy się także z wystąpienia Mieczysława Reksnisa –Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji, który od kilku już lat opowiada o wielkich stołecznych inwestycjach…
O doświadczenia z eksploatacji autobusu gazowego zapytaliśmy kierowcę rzeszowskiego MPK –Jarosława Rzepkę:
Karol Wach (InfoBus): Od jak dawna jeździ Pan autobusem gazowym?
Jarosław Rzepka (kierowca MPK Rzeszów): Jeżdżę tym wozem od 3 miesięcy. Mam zatem nieduże doświadczenie. Przyzwyczajam się zatem do niego. Wcześniej jeździłem przez kilka lat starym Jelczem.
KW: Czy różni się ten pojazd od starszych wozów?
JR: Przede wszystkim mniejszą mocą silnika. Jednak komfort jazy tym wozem jest większy. Ma wspomaganie kierownicy, klimatyzację i lepsze ogrzewanie. Czasem przeszkadzają butle na dachu. Przy większym wietrze trudniej utrzymać ten autobus na drodze.
KW: Jak wygląda kwestia hałasu?
JR: Trudno porównać ten autobus ze starym Jelczem, ponieważ w tamtym pojeździe kierowca miał do dyspozycji zamkniętą kabinę, co wpływało na poziom hałasu. Sam silnik jest cichy, głośny jest natomiast „wyjący”most. Jako kierowca odczuwam to.
KW: Ile gazowców jeździ po Rzeszowie?    
JR: Jelczy 121M jest 8. Są także 120M, które butle z gazem mają pod podłogą. Jeździ się nimi o wiele lepiej, ponieważ są bardziej stabilne, nie kołyszą się. MPK ma także Jelcze M125. Są to prototypy, które butle mają na dachu. Nie są to wozy przyjazne dla kierowców.
KW: A wozy innych marek?
JR: Są także Solarisy. Moim zdaniem te wozy są chwiejne, mają małe silniki i strasznie huczą. Nie są to jakieś duże różnice. Solarisy są za to bardziej komfortowe.
KW: Czy pasażerowie zwracają uwagę na fakt, że jadą autobusem gazowym.
JR: Raczej nie. Dla pasażera liczy się komfort. Ważne jest, aby autobus był niskopodłogowy, miał szerokie przejścia i wygodne siedzenia.
KW: Dziękuję za rozmowę.