UITP 2019: Scania NXT – nowy pomysł na transport [FILM]
Na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP wSztokholmie Scania pokazała samobieżny pojazd miejski NXT o napędzieelektrycznym z zasilaniem akumulatorowym, który może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jegoelastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinachporannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy –zbierania odpadów.
Koncepcja przyszłości
Inżynierowie Scania przenieśli system modułowy firmy nawyższy poziom. Opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniaćkształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej.
Duża liczba miast stanowi obecnie katalizator dla zmian wtransporcie publicznym, które napędza potrzeba zmniejszenia emisji i natężeniaruchu drogowego. Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdówelektrycznych i autonomicznych będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającymmiastom przejście na zrównoważony system transportowy.
-„Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego.Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nasważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysły, którychrealizacja leży w zasięgu ręki. NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030roku i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, któresą już dostępne – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalnyScania.
{https://vimeo.com/342246167}
Autobus, śmieciarka, dostawczak
W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą byćdopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki.
Transport komercyjny pod wieloma względami stanowi o pulsiemiasta. Dzięki niemu docieramy do pracy i do szkoły. Dzięki niemu żywnośćtrafia do sklepów i restauracji, leki – do szpitali, a odpady są zbierane iusuwane. Obecnie przepływy w miastach są dalekie od optymalnych, ponieważtowary dostarcza się w godzinach porannego szczytu, gdy większość ludzi równieżjest uczestnikami ruchu. Tymczasem transport handlowy jest w dużej mierzezabroniony w centrach miast w porze ciszy nocnej.
-„Nie możemy przebudować całego systemu transportowego dlamiast. Możemy jednak zainspirować do zmian i taka jest idea Scania NXT – myślećo transporcie i pojazdach w nowy i zrównoważony sposób – dodaje HenrikHenriksson.
Transport publiczny zawsze oznaczał współużytkowanie.Obecnie należy je przenieść na wyższy poziom. Przy wyższym stopniuautomatyzacji wprowadzenie większej elastyczności w transporcie publicznymbędzie prostsze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Jest to coś nowego, coś zupełnie innego, choć elastycznakonstrukcja i modułowe jednostki zdecydowanie leżą u podstaw działań ipodejścia firmy Scania – podkreśla Robert Sjödin, kierownik projektu ScaniaNXT.
Moduł autobusowy o długości 8 metrów jest zbudowany jakojeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy.Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepszewykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożeniaobciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg zobecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.
-„Znakiem rozpoznawczym Scania było ciągłe doskonaleniemetodą małych kroków. Obecnie robimy ogromny skok w przyszłość. Ten pojazdzapewni nam dostęp do realnych danych, nieocenionych w dalszym rozwoju autonomicznychpojazdów elektrycznych – mówi Robert Sjödin.
„