Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

UITP 2019: Premiera Nowego Urbino 12 hydrogen!

infobus
10.06.2019 10:30

Stało się. Do autobusów Solarisa z rodziny Nowego Urbino dołączyła kolejna propozycja w zakresie napędów zeroemisyjnych. Na kongresie UITP w Sztokholmie producent z Bolechowa oficjalnie zaprezentował Urbino 12 hydrogen.

Prezentowany na sztokholmskim kongresie Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard Solarisa, który na życzenie klienta zawsze można „podkręcić”. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE.

Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa „jamnika”, a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza.

Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.

Wodorowy „jamnik” już przed premierą zebrał pozytywne recenzje. Ich efektem było m.in. przyznana przez niemiecki „Busplaner” nagroda w konkursie „Zrównoważony Rozwój 2019”. Najlepszą referencją wydaje się jednak być pierwsze zamówienie na zeroemisyjne Solarisy. 12 Nowych Urbino 12 hydrogen trafi do włoskiego Bolzano.