UITP 2019: Eksperci o wodorze: paliwo przyszłości [FILM]
W kontekście światowej premiery Urbino 12 hydrogen na wystawie w Sztokholmie,prezentujemy najnowszy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) natemat tego paliwa. Solaris ponownie wyznacza nowe trendy?
Wniosek opublikowanego 15 czerwca raportu MiędzynarodowejAgencji Energetycznej (IEA) nie pozostawia złudzeń: wodór jest paliwemprzyszłości, które pomoże w dekarbonizacji wielu sektorów gospodarki odtransportu po produkcję stali. Stanowi także szansę dla państw, które nie mogąkorzystać z wiatraków i paneli solarnych.
Przyszłość transportu
Dokument „Przyszłość wodoru – wykorzystanie okazji dniadzisiejszego” powstał przy współudziale dyrektora wykonawczego IEA FatihaBirola i japońskiego ministra ds. gospodarki, handlu i przemysłu HiroshigeSeko. W raporcie zwrócono uwagę, że czysty wodór jest przedmiotem rosnącegozainteresowania ze strony rządów i biznesu.
-„Wodór może pomóc w pokonaniu wielu, kluczowych wyzwańenergetycznych takich jak magazynowanie energii wytwarzanej przez wiatraki czypanele fotowoltaiczne dla wydajniejszego zaspokajania potrzeb. Dodatkowozapewnia możliwość dekarbonizacji różnych sektorów od transportu drogowego pochemiczny, stalowy, w których do tej pory istniały trudności w redukowaniuemisji. Może też pomóc w poprawianiu jakości powietrza i wzmocnieniubezpieczeństwa energetycznego” – czytamy w dokumencie.
IEA przypomina, że wodór można produkować z różnych paliw wtym z odnawialnych źródeł energii, atomu, węgla czy ropy. Wodór transportujesię w formie gazowej rurociągami lub w płynnej statkami tak jak ma to miejsce wprzypadku ciekłego gazu ziemnego (LNG). Może być wykorzystany do zapewnianiaenergii dla mieszkań, przemysłu, samochodów, ciężarówek, statków i samolotów.
Zobaczcie wodorowy autobus Solarisa na UITP 2019:
{https://vimeo.com/342794378}
Czas wodoru
Zdaniem Birola obecnie obserwujemy „bezprecedensowyczas wodoru”. Jego popularność jest potęgowana przez „rządy, którezarówno importują jak i eksportują energię, a także przez przemysł energiiodnawialnej, elektrownie i gazownie, branżę motoryzacyjną, koncernyenergetyczne, wielkie firmy technologiczne i duże miasta”.
„Świat nie może przeoczyć tej wyjątkowej szansy nauczynienie z wodoru ważnego elementu przyszłości, w której energia będzieczysta i bezpieczna” – oceniał współautor dokumentu IEA.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aby wykorzystać potencjał jaki stwarza wodór IEA wystosowałarekomendacje skierowane zarówno do władz państwowych jak i biznesu. Obejmująone cztery obszary, w których działania zapewnią grunt pod przyszły wzrost.Agencja nakłania do utworzenia portów przemysłowych, które pomogą wytworząefekt skali dla wodoru. Rozbudowy infrastruktury takiej jak rurociągi doprzesyłania surowca. Popularyzacji wodoru w transporcie i wykorzystaniu go jakopaliwa dla samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów. Na koniec IEA apelujeo utworzenie międzynarodowego szlaku transportu wodoru.
Rozwojowe wyzwania
Raport IEA wskazuje też na poważne wyzwania stojące przedtym paliwem przyszłości. Za główne uznaje wysoką cenę produkcji wodoru zeźródeł ubogich w węgiel, brak odpowiedniej infrastruktury i niedostosowanieprawa dla rozwoju przemysłu opartego na tym surowcu.
Obecnie wykorzystywany w przemyśle wodór pochodzi wwiększości z gazu i węgla. Powstaje głównie na potrzeby sektora chemicznego irafineryjnego. Jego produkcja generuje rocznie emisję w wysokości 830 mln tonCO2. To równowartość tego co wytwarza do atmosfery Wielka Brytania i Indonezja.
IEA zapowiedziała jednocześnie, że będzie koncentrować swąuwagę na rozwoju i promocji wodoru. W tym celu zamierza blisko współpracować zrządami i innymi podmiotami, licząc na wykorzystanie „wielkiego potencjałuwodoru”.
W Polsce produkuje się rocznie ok. miliona ton wodoru. (PAP)
„