Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

UITP 2015: Mercedes z CapaCity L i M936G

infobus
17.06.2015 20:35

W Mediolanie koncern Daimler Buses pokazał pojazd przystosowany do systemów BRT oraz premierowy silnik gazowy. Jednak najważniejsze wydarzenie to zapowiedź powstania klasycznego elektrobusa z logo Mercedes-Benz.

Do tej pory Mercedes-Benz był tutaj bardzo ostrożny i  generalnie oferta niemieckiego producenta skupiała się przede wszystkim na autobusach z silnikiem diesla Euro 6. Temu celowi zostały podporządkowane ostatnie lata rozwoju firmy, a opracowane dzięki temu jednostki napędowe imponują swoim niskim zużyciem paliwa. Dotej pory przyszłość – wg Daimlera – należała do pojazdów na ogniwa paliwowe i dlatego firma systematycznie ignorowała fakt rozwoju segmentu pojazdów bateryjnych. Teraz to się zmieniło. Koncern dostrzegł  potencjał elektrobusów i zapowiedział, że w 2016 r. zaprezentuje swoją propozycje w tym segmencie. Ma to być konstrukcja bazująca na standardowym modelu Citaro o nazwie Citaro E-CELL, który – obok rozwijanego cały czas projektu na ogniwa paliwowe Citaro F-CELL – będzie stanowić trzon autobusowej oferty Daimler Buses w zakresie elektromobilności

Czas na gaz

Drugim ważnym sygnałem wysłanym podczas Kongresu UITP przez Mercedesa była premiera silnika gazowego M936G, który uzupełnił ofertę producenta obok aktualnie stosowanego modelu OM447 hLAG i pojemności 12 litrów. To oznacza, że niemiecki producent cały czas widzi tutaj potencjał i opracowuje jeszcze bardziej efektywne jednostki napędowe, skonstruowane w aktualnym duchu downsizingu. Zalety silnika to:

  • niska waga

  • kompaktowy rozmiar

  • niski hałas w całym zakresie prędkości obrotowej silnika

M936G znajdzie on zastosowanie zarówno w 12-metrowych pojazdach Mercedes-Benz Citaro CNG, jak i 18-metrowych Mercedes-Benz Citaro G CNG. Rozpoczęcie ich seryjnej produkcji zaplanowano na jesień 2015 roku. Jednostka bazuje na konstrukcji sześciocylindrowego pionowego silnik diesla OM 936 . Oferuje moc 222 kW (302 KM) przy 2000 obrotach na minutę, zapewniając jednocześnie maksymalny moment obrotowy na poziomie 1200 Nm.  Jej parametry w zakresie emisji spalin przewyższają limity wyznaczone przez normę Euro 6. Przede wszystkim emituje on mniej CO2 i to o ponad 20 procent w porównaniu z silnikiem diesla.

Kolejną zaletą nowego systemu napędowego CNG w pojazdach Citaro to mniejsza masa kompozytowych butli z gazem ulokowanych na dachu. Ich liczba w zależności od potrzeb może wynosić od czterech do ośmiu. Moduł ośmiu zbiorników waży teraz około 1100 kg. To razem z niższą wagą samej konstrukcji nowego Citaro zapewnia pojemność na poziomie 96 pasażerów w wersji standardowej i 153 w wersji przegubowej. Plusem dla przewoźnika są wydłużone interwały serwisowe  w zakresie wymiany oleju silnikowego i świec zapłonowych, które teraz wynoszą od 45.000 km do 60.000 km. Biorąc pod uwagę średni przebieg autobus miejskiego w Europie Zachodniej na poziomie 60 tys. km, oznacza to, że Citaro CNG może zajeżdżać do serwisu w zasadzie raz do roku.

Na koniec dodajmy, że Mercedes szacuje wielkość gazowego rynku w Europie na ok 1000 autobusów rocznie. Mercedes-Benz przewiduje zwiększenie tej liczby w przyszłości , Co ważne, jak podaje firma nowy silnik M936G może być także stosowany poza terytorium Europy, a także w innych konstrukcjach niż Citaro. Tutaj Mercedes nie ma raczej na myśli konstrukcji typu Conecto LF, a bardziej inne firmy zabudowujące pojazdy na gaz ziemny w Ameryce Północnej, Południowej oraz Azji.

?Jego długość? CapaCity L

Podczas czerwcowego Kongresu UITP w Mediolanie , Daimler pokazał jeden autobus, ale za to jaki ? niskopodłogowy CapaCity o długości 21 m i to z gazowym silnikiem – M 936 G. W ten sposób Mercedes-Benz wpisuje się w najnowszy trend w europejskim transporcie miejskim, którego efektem było m.in. przyznanie podobnemu pojazdowi ? MAN Lion`s City GL CNG ? tytułu ?Bus of the Year 2015?. Zalety tego typu pojazdów są oczywiste ? to duża pojemność pasażerska, cichy silnik gazowy i możliwość wykorzystania w atrakcyjnych systemach BRT. ??Dziś ponad połowa światowej populacji mieszka w miastach, a autobusy są najbardziej skutecznym sposobem, aby zapewnić im pełną mobilności ? powiedział Hartmut Schick, dyrektor Daimler Buses.
Stworzony do BRT

Nowy Mercedes-Benz CapaCity L to aktualnie najdłuższy autobus miejski w ofercie Mercedes-Benz. Przy długość 21 metrów może przewozić do 191 pasażerów. Jak policzyli niemieccy konstruktorzy, jeden taki autobus w rozmiarze XXL może zastąpić około 50 samochodów osobowych , ograniczając tym samym miejskie korki i emisję CO2. W zakresie ekologii policzono, że ?wypełniony po brzegi? Citaro L zużywa mniej niż 0,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów na jednego pasażera. Zdaniem Daimler Buses, taki wynik stawi go w gronie najbardziej ekonomicznych autobusów na świecie.  Dodajmy, że w jego układzie napędowym zastosowano silnik Mercedes-Benz OM 470 Euro 6o mocy 265 kW (360 KM) współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife. Aby zwiększyć maksymalny zasięg pojazdu obok głównego zbiornika paliwa o pojemności 300 l dołozono także zbiornik pomocniczy o pojemności 100 l.

CapaCity został zaprojektowany pod kątem obsługi systemów BRT(Bus Rapid Transit), czyli systemów transportowych o wydzielonych pasach ruchu dla autobusów. Są one znacznie szybsze, tańsze i bardziej elastyczne niż w systemy kolejowe. Doświadczenie Daimlera w zakresie BRT wynika z eksploatacji autobusów Mercedes-Benz m.in. w Rio de Janeiro, Johannesburgu, Strasburgu i Stambule. Obecnie niemiecki producent mocno koncentruje się na Japonii, gdzie chce wdrożyć swoje rozwiązanie w zakresie autobusowego systemu BRT w Tokio ? już pod kątem zbliżających się Igrzysk Olimpijskich 2020.