Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

UITP 2015: Hybrydowa Scania Citywide

infobus
15.06.2015 13:38

Podczas Wystawy w Mediolanie po raz kolejny mogliśmyzobaczyć długo oczekiwaną na europejskim rynku konstrukcję, czyli hybrydowy autobus miejski Scania Citywide LEHw wersji 12-metrowej. Premiera elektryczno-spalinowego pojazdu miała miejsca naIAA 2014, a teraz we Włoszech mogliśmy zobaczyć ten model w jeszcze ciekawszym,srebrnym malowaniu. To zdaniem szwedzkiej firmy jedyny na rynku autobus hybrydowy, który może być napędzany 100-procentowymbiodieslem. Konstrukcja hybrydy bazuje na klasycznej niskowejściowejkonstrukcji Citywide LE o długości 12 m z układem drzwi 2-2-1. W układzienapędowym autobusu, obok doskonale znanego nam silnika DC9 o mocy 184 kW (250KM), zastosowano równoległy układ hybrydowy, opracowany przez koncern Scania.Jego sercem jest elektryczny silnik o mocy 150 kW zasilany z zestawu bateriilitowo-jonowych, które zostały umieszczone na dachu pojazdu. Oczywiście mamytutaj możliwość rekuperacji, a napęd jest przenoszony poprzez skrzynięOpticruise. Przeznaczenie najnowszego pojazdu Scanii do obsługa liniipodmiejskich i lokalnych (może być on rejestrowany zarówno jako pojazd klasy I,jak II), gdzie pojazd może osiągnąć prędkość nawet do 100 km/h. Zdaniemprzedstawicieli Scania, najnowsza hybryda to świetny produkt pod kątemzbliżających się w Polsce unijnych przetargów na autobusy niskoemisyjne, gdziemoże on być elementem projektów w zakresie zintegrowanych obszarówmetropolitarnych. ??Branża autobusowa zwraca ogromną uwagę na koszty i musisprostać najwyższym standardom ekologicznym??podkreśla Klas Dahlberg, SeniorVice President Buses and Coaches w firmie Scania. – ?Wzięliśmy to sobie doserca i opracowaliśmy nietuzinkowe pojazdy, które uzyskują znakomite wyniki wobydwu aspektach.? Co ciekawe, pierwsze hybrydowe egzemplarze nie zostaływykonane w polskich zakładach w Słupsku, tylko w fińskiej fabryce w Lahti.Dopiero po uruchomieniu jego produkcji seryjnej ten model wytwarzany w naszymkraju. O takim ułożeniu produkcji zadecydowała nowa konstrukcja szkieletu,która zostanie wykonana ze stali nierdzewnej.

W najnowszych autobusach Scania zastosowała ? w odróżnieniuod pierwszych testów w 2009 r. ? równoległy napęd hybrydowy, czyli podobnie jakinny szwedzki producent Volvo. Jak na razie takie rozwiązania zastosowanezostanie w dwóch niskowejściowych modelach: Citywide o długości 12 m (wersjadwuosiowe) i 14,80 m (wersja trzyosiowa). Sercem napędu hybrydowego jest silnikScania DC9 o pojemności 9.3 l, który występuję w zakresach 250, 280 lub 320 KM.Wersja 320 spełnia normę Euro 6 tylko z wykorzystaniem technologii SCR. Silnikjest połączony z 12-stopniową zautomatyzowaną skrzynią biegów Scania Opticruise.Jednostka hybrydowa (obejmująca silnik elektryczny i generator orazzautomatyzowane sprzęgło) jest zainstalowana pomiędzy silnikiem a przekładnią.Silnik elektryczny ma moc 150 kW i moment obrotowy 1050 Nm. Jest on napędzanypoprzez energię elektryczną płynącą z baterii litowo-jonowych ulokowanych nadachu. Są one zabezpieczone zgrabną zabudową biegnącą przez całą długośćpojazdu. W sumie dodatkowe obciążenia wynikają z zastosowania hybrydowego systemuto ok. 600 kg. Zdaniem Scania przewidywany czas pracy akumulatorów wynosi od pięciudo siedmiu lat, czyli już po osiągnięcia zwrotu z inwestycji.

Hybrydowy autobus Scania Citywde LEH porusza się niemalbezgłośnie. Silnik wysokoprężny załącza się zależności od stanu naładowania bateriii prędkości pojazdu. Wyposażony jest on także w funkcję start-stop, która wyłączawysokoprężną jednostkę albo gdy pojazd zatrzymuje się i drzwi są otwarte albo gdyskrzynia biegów jest w pozycji neutralnej. Jej ponowny rozruch odbywa sięautomatycznie za pomocą silnika elektrycznego. Wszystkie autobusy hybrydowe Scaniawyposażone są w Scania Communicator, który łączy je z Systemem ZarządzaniaScania Fleet. Posiada on m.in. interfejs pakietu Office, który oferujekompleksowe funkcje analizy przebiegu eksploatacji pojazdu. Dodatkowo kierowcymaja do swojej dyspozycji moduł ekonomicznej jazdy , który pomaga im utrzymaćjak najmniejsze zużycia paliwa. Zdaniem szwedzkiego producenta pojazdy ScaniaCitywide Hybrid charakteryzują niższym o 20-25% (odpowiednio od 1,2 do 2,5 litra ) spalaniem niżkonwencjonalne konstrukcje. Pamiętajmy, że dodatkowo w wersji 320 KM możemyzastosować silnik biodiesla, który przynosi dalsze oszczędności.

Warto również dodać, że Scania rozpoczęła testy zindukcyjnym ładowaniem autobusówhybrydowych, podkreślając przy tym że jest to pierwsze tego typu przedsięwzięciew Szwecji. Najwyraźniej Scania stara się konkurować w tym zakresie z Volvo, którez kolei przymierza się do bezstykowego pobierania energii podczas jazdy. Wprzypadku Scania chodzi o system stacjonarny, umożliwiający doładowanieakumulatorów na przystanku w 6-7 minut. Regularne jazdy z pasażerami mają rozpocząćsię w czerwcu 2016r. Na badania indukcyjnego ładowania autobusów Scaniawspólnie z Royal Institute of Technology (KTH) otrzymała od Swedish EnergyAgency około 9,8 mln SEK (ok. 4,5 mln zł).