UE: Stopniowe wycofanie biopaliw I generacji
Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego (ENVI) ParlamentuEuropejskiego (PE) zadecydowała o ograniczeniu użycia biopaliw z upraw jakośrodka dekarbonizacji transportu w UE. Federacja Transport & Environment,której INSPRO jest członkiem, z rezerwą przyjmuje tę decyzję, która ma zostaćzatwierdzona przez głosowanie PE w tym miesiącu, a ustanowi 7% limit na użyciebiopaliw pierwszej generacji w osiągnięciu 10% udziału energii ze źródełodnawialnych w transporcie przed 2020r. W ramach tej reformy, pierwszy razzostaną uwzględnione emisje pochodzące z pośredniej zmiany użytkowania gruntu(ILUC). Pomimo wprowadzenia kilku łagodzących przepisów przez rządy państwczłonkowskich, dostawców paliw oraz Komisję Europejską, emisje ILUC muszą byćraportowane. Jest to pozytywny krok w kierunku większej przejrzystości iprawidłowego rozliczania emisji CO2 z biopaliw. Pietro Caloprisco, st.specjalista Transport & Environment: ?Po latach lobbingu przez przemysł ipaństwa członkowskie, ta regulacja jest znacznie słabsza niż pierwotnapropozycja Komisji. Niemniej jednak jest jednoznacznym sygnałem, że biopaliwa zupraw nie mają przyszłości w Europie. W celu osiągnięcia 60% redukcji emisjigazów cieplarnianych do roku 2050 UE powinna promować zwiększanie wydajności iwdrożyć większą liczbę technologii niskoemisyjnych, takich jak elektryczność zOZE.?
Reforma polityki biopaliwowej UE (dyrektywy: RED o energiiodnawialnej i FQD o jakości paliw), która ma być zatwierdzona 29 kwietnia nasesji plenarnej Parlamentu, ograniczy rosnącą konsumpcję biopaliw I gen., którez powodu efektu ILUC często zwiększają emisje CO2, zamiast je zmniejszać.Chociaż T&E uważa 7% pułap za zbyt wysoki[2], to jednak sama ideaograniczenia jest zgodna z polityką energetyczno-klimatyczną 2030 Komisji,która stwierdza, że biopaliwa pierwszej generacji nie powinny być wspierane poroku 2020, z racji obaw związanych z efektem ILUC.
Kompromis przegłosowany w ENVI nie zawarł rozliczania emisjiCO2 z czynnika ILUC ani w dyrektywie RED, ani w FQD. To oznacza, że szkodliwebiopaliwa dalej mogą być wliczane do celów wskaźnikowych UE i otrzymywać wsparciefinansowe. Ostateczne porozumienie zawiera również słabe kryteriazrównoważoności dla biopaliw zaawansowanych ? głównie pochodzących z odpadówkomunalnych. Pietro Caloprisco podsumowuje: ?Jeśli biopaliwa nas czegośnauczyły, to tego, że najlepiej jest ułożyć wszystko dobrze już na samympoczątku. Komisja Europejska ma teraz mandat do zdefiniowania kryteriówzrównoważonego rozwoju dla biopaliw zaawansowanych i to powinno być jednym zjej najwyższych priorytetów. Klarowność zasad jest w interesie przemysłu,społeczeństwa i środowiska.?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„