UE: Nowe badania emisji spalin
Od 1 września 2017 r. nowe modele samochodów będą musiałyprzechodzić nowe i bardziej wiarygodne badania emisji w rzeczywistych warunkachjazdy (emisje zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach jazdy – RDE) orazulepszone badania laboratoryjne (światowa zharmonizowana procedura badaniapojazdów lekkich – WLTP) zanim będą mogły jeździć po europejskich drogach.
Wiceprzewodniczący do spraw miejsc pracy, wzrostu,inwestycji i konkurencyjności Jyrki Katainen skomentował: Nowe badania emisjisą kamieniem milowym w naszych bieżących działaniach na rzecz czystszych ibardziej ekologicznych samochodów w nadchodzących latach. Wiele pozostajejednak jeszcze do zrobienia. Skandal dotyczący emisji pokazał, że potrzebujemywiększej niezależności badań samochodów, lepszego nadzoru rynku i możliwości interweniowaniaKomisji w przypadku nadużyć. Właśnie w tym celu Komisja przedstawiła wniosek wstyczniu 2016 r. Nadszedł już czas przyjęcia go przez Parlament Europejski iRadę. Musimy również zdecydowanie kontynuować w całej UE wysiłki na rzeczmobilności niskoemisyjnej.
Komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu,przedsiębiorczości i MŚP Elżbieta Bieńkowska dodała: Szybkie przejście napojazdy bezemisyjne leży w naszym wspólnym interesie, biorąc pod uwagęzagrożenia dla zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. Ma ono równieżkluczowe znaczenie dla przemysłu motoryzacyjnego, jeśli chce pozostaćkonkurencyjny na arenie międzynarodowej. Jednak obecnie samochody z silnikiemDiesla pozostają częścią naszego życia i musimy odbudować zaufanie do tej technologii.Dlatego też nowe i bardziej wiarygodne badania nowych samochodów majązasadnicze znaczenie. Natomiast w przypadku samochodów poruszających się już podrogach państwa członkowskie muszą wykonywać swoje zadania, egzekwować prawo iwraz ze wszystkimi zainteresowanymi stronami podejmować dodatkowe działania,aby obniżyć emisje z istniejących pojazdów.
Nowe badania emisji zapewnią bardziej wiarygodne wyniki iprzyczynią się do odbudowy zaufania do efektywności środowiskowej nowychsamochodów. Badania te stanowią jeden z ważnych kroków w pracach Komisji narzecz czystego, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego:
• Bardziejrzetelne i dokładne badania emisji: Emisje tlenków azotu i cząstek stałych,które są główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza, będą mierzone w bardziejwiarygodny sposób w rzeczywistych warunkach jazdy (badanie RDE). Badanie touzupełni nową, bardziej realistyczną procedurę badania laboratoryjnego (WLTP) wodniesieniu do zużycia paliwa i wszystkich emisji, w tym emisji CO2, tlenkówazotu i innych zanieczyszczeń. Oba badania będą obowiązkowe od września 2017 r.dla wszystkich nowych modeli samochodów i będą wprowadzane stopniowo w latach2018–2019 dla wszystkich nowych samochodów (więcej informacji na ten temat znajdujesię w MEMO/17/2821).
• Pełnyprzegląd systemu homologacji typu: Wniosek ze stycznia 2016 r. dotyczącyrozporządzenia Komisji po przyjęciu zapewni większą jakość i niezależność badańpojazdów, lepszy nadzór nad samochodami dopuszczonymi już do ruchu orazwprowadzi do systemu kontrolę unijną.
• Normyjakości powietrza: Państwa członkowskie muszą przestrzegać unijnych wartościdopuszczalnych dla szeregu zanieczyszczeń, w tym NO2, i opracować plany ochronyjakości powietrza dla stref lub aglomeracji, w których wartości te sąprzekraczane.
• Mobilnośćniskoemisyjna: Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej ma nacelu zwiększenie efektywności systemu transportowego, przyspieszeniewprowadzania niskoemisyjnych alternatywnych źródeł energii na potrzebytransportu oraz przechodzenie na pojazdy bezemisyjne. Koncentruje się ona naszeregu wariantów niskoemisyjnych alternatywnych źródeł energii dla samochodówosobowych i autobusów, a także kładzie nacisk na elektryfikację transportukolejowego i stosowanie biopaliw w lotnictwie, transporcie ciężarowym iautobusowym. Komisja planuje również przyjęcie do listopada 2017 r. planudziałania na rzecz infrastruktury paliw alternatywnych, aby zapewnić jaknajszersze stosowanie alternatywnych paliw w Europie.
Równolegle Komisja uważnie śledzi wysiłki państwczłonkowskich dotyczące wprowadzonych już do ruchu samochodów emitującychzanieczyszczenia.
W następstwie doniesień we wrześniu 2015 r. dotyczącychstosowania przez koncern Volkswagen oprogramowania ograniczającego skutecznośćbadań w celu obchodzenia norm emisji dla niektórych zanieczyszczeń powietrzaKomisja wezwała wszystkie państwa członkowskie, jako władze odpowiedzialne zanadzór rynku i egzekwowanie przepisów w zakresie homologacji typu, doprzeprowadzenia niezbędnych dochodzeń w sprawie rzeczywistych poziomów emisji zpojazdów na ich terytorium oraz do zapewnienia zgodności z prawem UE. Komisjawsparła ich pracę poprzez opracowanie wspólnej metodyki badań w celu wykrywaniaurządzeń zmieniających wyniki badań laboratoryjnych i zapewnienia spójnościwyników dochodzeń krajowych. Opublikowała również wytyczne mające pomóc organompaństw członkowskich w ocenie, czy producenci samochodów stosują urządzeniaograniczające skuteczność badań emisji lub inne strategie, które prowadzą dowiększych emisji poza cyklem badania, i analizie, czy są one technicznieuzasadnione.
Komisja wszczęła postępowania w sprawie uchybieniazobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko ośmiu państwom członkowskim wzwiązku z naruszeniem przez nie unijnych przepisów w zakresie homologacji typuw grudniu 2016 r. i maju 2017 r. Komisja w dalszym ciągu monitoruje, czy unijneprzepisy w tym obszarze są prawidłowo egzekwowane.
Ponadto Komisja zapewni przestrzeganie reguł konkurencji ibędzie nadal pracować na rzecz uczciwego traktowania konsumentów.
Komisja kontynuuje także starania w celu zapewnieniastosowania unijnych przepisów dotyczących jakości powietrza, wszczynającpostępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiegoprzeciwko 16 państwom członkowskim, które nie przestrzegają dopuszczalnychwartości NO2 w powietrzu.
„