Tyski jubileusz
W dniu 6 czerwca b.r. Tyska Komunikacja świętowała swoje 50-lecie istnienia. Przez ten okres firma przeszła wiele zmian, zmienił się stan taboru, zmieniały się nazwy firmy, w końcu zmieniały się siedziby, ale o historii i teraźniejszości zapraszamy do lektury poniżej.
Trochę historii
Historia spółki PKM Tychy sięga roku 1959, kiedy to w Tychach przy ulicy Sadowej 6 powstała zajezdnia autobusowa Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w ramach oddziału ZP-5. Pierwszą linią, na którą wyjechał autobus była linia łącząca Tychy z Katowicami. W 1976 roku powstała nowa zajezdnia autobusowa, przy ul. Towarowej 1 w Tychach, gdzie obecnie się znajduje, w ramach Zakładu Komunikacyjnego nr 7.
W latach 1959-1991 firma działała w Ramach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, jako samodzielna osoba prawna działa od 1 października 1991, a z dniem 1 stycznia 1996 roku przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę, której skrócona nazwa brzmi: PKM Tychy Spółka z o.o. w Tychach.
Kalendarium:
1959- powstaje zajezdnia autobusowa WPK w Tychach. Stan taboru-25 sztuk.
1976- zostaje oddana do użytku nowa zajezdnia przy ul. Towarowej, i powołany ZK nr 7. Stan taboru – 215 sztuk.
1982- pierwszy trolejbus marki ZIU typ 9B wyjeżdża na ulice miasta
1991.10.1- Zarządzeniem obecnego Wojewody Katowickiego powołane zostają: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach, tworzące wcześniej wspólnie Zakład Nr 7.
1993- następuje komunalizacja PKM Tychy, a Rada Miasta Tychy podejmuje uchwałę w sprawie przekształcenia firmy w Spółkę Prawa Handlowego. Stan taboru-153 sztuki.
1996- wpisano do Rejestru Handlowego RHB 12740 Spółkę „Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o.”z siedzibą w Tychach. Stan taboru-148 sztuk.
1997- rozpoczęcie działań restrukturyzacyjnych w celu dostosowania Spółki do konkurencji na rynku usług komunikacyjnych, powołanie Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach. Stan taboru-125 sztuk.
1998- wyodrębnienie ze spółki Tyskich Linii Trolejbusowych. Stan taboru-199 sztuk.
2000- utworzono nowy podmiot, Truck-Bus Service Sp. z o.o., który to zajmuje się serwisowaniem i naprawami eksploatowanych autobusów.
2001- wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego spółkę PKM Tychy Spółka z o.o. Stan taboru-113 sztuk.
2005- uzyskanie przez firmę certyfikatów jakości: ISO 9001:2001, ISO14001:2004 i ISO 18001:2004. Stan taboru-92 sztuki.
2006- wygrana w przetargu i zawarcie trzyletniego kontraktu na realizację usług komunikacji miejskiej
2007-2009- w tych latach Spółka rozpoczęła wymianę parku taborowego. Stare autobusy zostały sukcesywnie wycofane z eksploatacji i zastąpione nowymi pojazdami m.in. typu Solaris i Scania.
Obecnie firma świadczy usługi w zakresie komunikacji miejskiej w oparciu o umowę zawartą z MZK w Tychach przy wykorzystaniu własnych środków transportowych.
Działalność jest prowadzona głównie na terenie miasta Tychy, oraz na terenie Bierunia, Gierałtowic, Gliwic, Katowic, Kobióra, Łazisk, Mikołowa, Orzesza, Ornontowa i Rudy Śląskiej. Codziennie na ulice wyjeżdża średnio 90 autobusów.
PKM Tychy i środowisko naturalne
PKM Tychy chroni środowisko naturalne poprzez eksploatację nowoczesnego i ekologicznego taboru autobusowego. Ponad 20% autobusów zasilanych jest alternatywnym paliwem, jakim jest sprężony gaz ziemny (CNG). Pozostałe autobusy zasilane są olejem napędowym o obniżonej zawartości siarki, co redukuje emisję tzw. „czarnych dymów”. Firma cały czas poszukuje pojazdów bardziej ekologicznych. Przykładami takich poszukiwań w ostatnim czasie są testy takich autobusów jak MAN Lion`s City CNG, Solaris Urbino 12 CNG, a nawet pojazdu z napędem hybrydowym – Solarisa Urbino 18.
Uroczystości Jubileuszowe
Oficjalne obchody jubileuszu rozpoczęły się rano na zajezdni PKM Tychy, gdzie w obecności Prezesów, Władz Miasta i zaproszonych gości miało miejsce uroczyste poświęcenie i oddanie do eksploatacji dziesięciu nowo zakupionych autobusów.
Pojazdy poświęcił Ksiądz Proboszcz, Parafii Bł. Karoliny w Tychach, Józef Szklorz. Każdy z kierowców nowych autobusów odebrał z rąk Księdza Proboszcza i Prezesa Andrzeja Kowola breloczki z wizerunkami Św. Krzysztofa, aby nikomu nic złego się nie stało, by Patron kierowców miał w opiece kierowców i pasażerów. Po poświęceniu nowych pojazdów wszyscy zebrani przenieśli się do auli przy kościele Bł. Karoliny, gdzie miały miejsce dalsze uroczystości.
Na samym początku Prezes PKM Tychy przywitał wszystkich zebranych i w krótkim wystąpieniu zaprezentował historię komunikacji w Tychach, oraz plany na przyszłość.
Przy takim Jubileuszu nie mogło się obyć be nagród dla pracowników. Pracownicy związani z tyskim zakładem od długich lat zasłużyli na wyróżnienia. Specjalnie zaprojektowane na tą uroczystość statuetki wraz z listami gratulacyjnymi wręczali zasłużonym Prezes wraz z Prezydentem Miasta Tychy Panem Andrzejem Dziubą.
Nagrody takie otrzymali:
1). Andrzej Dziuba – Prezydent Miasta Tychy
2). Henryk Borczyk
3). Piotr Wojaczek
4). Andrzej Hoffman
5). Ryszard Cichy –kierownik ruchu
6). Edward Chajec –kontroler techniczny
7). Edward Karbownik – kierowca
8). Majcher Zygmunt – kierowca
9). Józef Gwóźdź
10). Robert Siwiec
Później przyszedł czas na okazjonalne wystąpienia przedstawicieli instytucji, na co dzień związanych z tyskim PKM. Wystąpili m. in. Prezes KZKGOP i Profesor Uniwersytetu Śląskiego.
Po tak podniosłych chwilach, na scenie pojawiła się orkiestra kameralna miasta Tychy, która dała krótki, ale jakże piękny pokaz swoich możliwości. Faktem, że było pięknie, niech będą owacje na stojąco na zakończenie koncertu.
Po południu miał miejsce festyn dla pracowników i mieszkańców, podczas którego to dzieci mogły wziąć udział w konkursie rysunkowym, a dla dorosłych przygotowano zestaw pytań na temat komunikacji w Tychach. Nie obyło się bez nagród.
Warto nadmienić, że podczas festynu, na który można było dojechać specjalnie zorganizowaną na tą okazję linią nr 50, miała miejsce historyczna chwila. Na ostatnie kółko tej linii nie wyjechał już Ikarus, który woził pasażerów wcześniej, ale minął się przy symbolicznej bramie z autobusem nowej generacji, hybrydowym Solarisem Urbino 18, co przypieczętowało oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów marki Ikarus w mieście. Organizatorzy wspólnie z klubem miłośników w ostatnim tyskim Ikarusie stworzyli prawdziwe muzeum na kółkach. Można było podziwiać wszystko począwszy od starych zdjęć, poprzez kasowniki, tablice z numeracją linii, a skończywszy na czapkach, jakie nosili konduktorzy w dawnych czasach.
Jak widać komunikacja w Tychach przechodziła różne etapy swojej działalności, ale najważniejsze jest aby iść do przodu i się rozwijać! I tego możemy życzyć tyskiemu przewoźnikowi z okazji Jubileuszu!
Serdeczne podziękowania redaktorowi strony www.noltychy.pl Michałowi Kasperczykowi za pomoc i dostarczone materiały.