Tylko trzy autobusowe projekty z II turze Geparda
W ramach II naboru do programu Geprad wpłynęło pięć wniosków na zakup autobusów elektrycznych o łącznym wartości 35 mln zł. Zaledwie trzy z nich dotarły do wielkiego finału i teraz czekają na decyzję Ministra Środowiska.
-„Lista rankingowa została zatwierdzona przez Zarząd NFOŚiGW, ale będzie ona jeszcze podlegać uchwale Rady Nadzorczej NFOŚiGW, a potem akceptacji Ministra – informuje Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Decyzja szefa resortu uwzględni wielkość środków zgromadzonych na rachunku klimatycznym. W ślad za otrzymaniem listy zaakceptowanej przez Ministra Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadzi negocjacje i zawrze z beneficjentami umowy o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji i pożyczki. Planowany termin podpisania tych umów to przełom II/III kwartału 2019 r. Natomiast deklarowany przez wnioskodawców termin zakończenia projektów to I kwartał 2020 r.”
Od pięciu do trzech
Na liście zaaprobowanej przez NFOŚiGW znajdują się … 3 projekty, Natomiast wcześniej informowaliśmy, że Fundusz otrzymał pięć wniosków, a po rezygnacji Grudziądza (z projektem na dwa elektrobusy) w puli zostały cztery wnioski. To oznacza, że jeszcze jeden projekt został wycofany. Który? Tego nie wiemy. NFOŚiGW milczy w tym temacie, dlatego prośba o pomoc o rozwiązanie tej zagadki w komentarzach.
A oto „półfinałowa” czwórka :
-
Gmina Kozienice – „Zakup 2 autobusów klasy MIDI z napędem elektrycznym wraz z ładowarką typu plug in” – liczba autobusów 2;
-
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „ŚWIDNICA” Spółka z o.o. – „Zakup dwóch bezemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym do obsługi linii projektu komunikacji miejskiej na terenie miasta Świdnica wraz z trzystanowiskową stacją ładowania baterii autobusowych”- liczba autobusów 2;
-
Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej w Malborku Sp. z o. o. – „Wymiana taboru na autobusy elektryczne w Mieście Malbork”- liczba autobusów 5;
-
Gmina Łomianki – „Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą dla Gminy Łomianki” – liczba autobusów 2
Wnioskowana kwota trzech wybranych projektów do dofinansowania wynosi 12,1 mln zł (8,3 mln zł dotacje + 3,8 mln zł pożyczki).
Z kolei budżet programu (w ramach II tury) wynosił aż 196 mln zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania (dotacja) była to suma do 37 000 000 zł, a dla zwrotnych form dofinansowania (pożyczka) – do 159 000 000 zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I tura a II tura
Przypomnijmy, że podstawowa różnica pomiędzy I a II naborem w ramach programu GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny” jest intensywność dofinansowania w formie dotacji, która teraz została podwyższona do 60 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia (w I naborze wynosiła 40%). W celu możliwości finansowania kompleksowych projektów w zakresie wymiany taboru oraz budowy infrastruktury ładowania usunięto zbyt niski maksymalny poziom kosztów kwalifikowanych w wysokości do 15 mln zł.
Ponadto katalog beneficjentów został ograniczony do jednostek samorządu terytorialnych liczących do 100 tys. mieszkańców.
Strategie z Geparda
Na koniec dodajmy, że w lutym zakończył się nabór wniosków w ramach programu „GEPARD II – transport niskoemisyjny. Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności”. W tego ramach naboru złożonych zostało 240 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 13 mln zł, przy budżecie konkursu 10 mln zł. Obecnie trwa ocena wniosków.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie:
-
Dla miast małych i średnich (zgodnie z definicją GUS) do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 50 tys. zł.
-
Dla miast dużych (zgodnie z definicją GUS) do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 100 tys. zł.
-„W przypadku pozostałych jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, przy ustalaniu wysokości dofinansowania będzie brana pod uwagę liczba mieszkańców – do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 50 tys. zł dla liczby ludności odpowiadającej liczebności miast małych i średnich oraz do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 100 tys. zł dla liczby ludności odpowiadającej liczebności miast dużych – informuje Sławomir Kmiecik.
„