Tylko Solaris z ofertą na midibusy dla MPK Kraków. MINI bez powodzenia
22 listopada wpłynęła jedna oferta w przetargu ogłoszonym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie na dostawę w formie leasingu czterech małych autobusów klasy MIDI.
W drugim ogłoszonym zadaniu na dostawę w formie leasingu czterech autobusów klasy MINI o długości do 8 metrów nie wpłynęła żadna oferta. O tym ciekawym zamówieniu i chwilowym powrocie MPK do pojazdów z silnikami diesla pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Jedna oferta
Jak poinformował we wtorek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, propozycję złożyło konsorcjum firm Solaris Bus & Coach – lider oraz Millennium Leasing – członek konsorcjum.
Zaproponowana w ofercie kwota to cena: 8.485.309,27 zł brutto / 6.898.625 PLN netto, co daje koszt jednego Urbino 8,9LE na poziomie 1.724.656 PLN netto. Takie są nasze wyliczenia. Z kolei MPK podaje koszt netto jednego Urbino 8,9LE na poziomie 1.338.000,00 PLN netto. Ciężko nam powiedzieć, skąd bierze się taka różnica w obliczeniach.
Z kolei budżet zamawiającego w zadaniu nr 1 obejmującym leasing czterech sztuk autobusów MIDI to 7.052.951,66 PLN brutto; a w zadaniu nr 2 - obejmującym leasing czterech sztuk autobusów MINI - 3.526.478,29 PLN brutto. W tej sytuacji stawiamy do dołożenie w MIDI i ponowny przetarg w MINI.
Wszystkie autobusy mają być niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów będą spełniały europejska normę Euro 6. Termin dostawy autobusów midi został wyznaczony na okres do 9 miesięcy od podpisania umowy. Jak wskazano, zamawiane autobusy mini- i midibusy będą wykorzystywane na trasach, gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
WYBÓR NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY
Małopolski przewoźnik wybierze teraz najkorzystniejszą ofertę kierując się: ceną (65%), kryteriami technicznymi (35%). Autobusy MIDI mają być fabrycznie nowe, dwuosiowe. Ich nadwozia powinny mieć długość od 8,5 do 9,6 m, szerokość od 2,4 do 2,55 m, a wysokość maksymalnie 3,3 m oraz niską podłogę w części przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni w drzwiach. Zamawiający dopuszcza jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami środkowymi oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. MPK chce, aby wymiana pasażerów odbywała się poprzez drzwi w układzie 2-2-2 lub 1-2-2 lub 1-2-0 lub 1-2-1. Autobusy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy 135 -205 kW, spełniającym normę spalania Euro 6 i przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty.
Stanowisko pracy kierowcy ma być częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Kabina prowadzącego pojazd będzie wyposażona w wieszak oraz dwa schowki na rzeczy osobiste. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się poręcze wykonane ze stali nierdzewnej, wyposażone w punkty świetlne w technologii LED koloru bursztynowego.
Fotele pasażerskie będą wandaloodporne, o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu graffiti, o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedzeń i oparć mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą. W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. Wentylację przestrzeni pasażerskiej stanowić będą wywietrzniki dachowe i klimatyzacja.
AUTOBUSY MINI
Przechodzimy do kategorii MINI, która nie doczekała się dzisiaj oferty, co jest o tyle zastawiające, że takie pojazdy ma w swojej ofercie Karsan - model Jest. Małopolski przewoźnik posiada już takie pojazdy, zakupione w 2020 roku, i spełniały one też wymogi obecnego przetargu.
Przypomnijmy, że krakowskie minibusy mają mieć długość w przedziale 5,8 do 8,0 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 20 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Zamawiający dopuszcza jeden stopień poprzeczny w podłodze za drzwiami w środkowej części oraz drugi stopień poprzeczny w tylnej części autobusu, nie ograniczając możliwości zabudowy podestów, na których zamontowane są siedzenia. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez minimum dwoje drzwi lub jedne podwójne. Pojazdy mają być napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy w przedziale 120 -185 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. W przypadku wyposażenia kabiny kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, a także systemu informacji pasażerskiej – MPK ma podobne wymogi jak dla zamawianych autobusów klasy MIDI.