Tylko Solaris w Szczecinie w przetargu na dwa MEGA elektrobusy
24 października Miasto Szczecin otworzyło ofertę w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA.
Pojazdy te dołączą do ośmiu eksploatowanych już Solarisów Urbino 18 electric oraz sześciu Solarisów Urbino 12 electric. Czyli łącznie zachodniopomorskie miasto będzie miało 16 e-busów i wszystko wygląda na to, że będą to pojazdy tej samej marki.
Co chciał Szczecin?
Nowe autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 365 dni od zawarcia umowy z wykonawcą. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Projekt ten ma dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego i jest efektem oszczędności poczynionych w pierwotnym zamówieniu.
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 - niższe lub równe 1,40 kWh/km – 15 pkt,
- gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
- pojemności magazynu energii równa lub wyższa od 200 kWh – 10 pkt.
Jedna oferta
24 października Miasto Szczecin otworzyło ofertę w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach na kwotę 9.102.000 PLN brutto / 7.400.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000 PLN netto.
Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to: 8 787 501,00 PLN brutto, czyli mamy przekroczenie, ale nie jest ono takie duże. Naszym zdaniem - do przyjęcia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (15%), pojemności magazynu energii (10%).
Szczecińskie e-busy
Dwa nowe elektryki mają mieć długość od 17,5 do 18,28 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu. Zamawiający wymaga, aby napęd elektryczny umożliwiał trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Elektrobusy muszą posiadać magazyn energii o pojemności min. 180 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 80 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić 120 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o mocy 400 kW.
Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia.
Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu.
Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się 2 tablice wykonane w technologii LED, umożliwiające wyświetlanie nazwy przystanku, daty, godziny, imienin, a także zaprogramowanych przez zamawiającego reklam i informacji. Dodatkowo wewnątrz zamontowane zostaną tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków - całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.