Tylko Solaris w przetargu na 4 autobusy elektryczne dla ZKM Lębork
18 grudnia Gmina Miasto Lębork otworzyła ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Miasto Lębork otrzymało z ZTP dotację i pożyczkę na zakup elektrobusów. O szczegółów zawartych w SWZ tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Kto czytał, ten się wcale nie zdziwi, że dzisiaj tylko firma Solaris Bus & Coach położyła w Lęborku swoją propozycję.
Co chciał Lębork?
Zanim przejdziemy do oferty, „rzut oka” na warunki techniczno-eksploatacyjne, za które zamawiający przyzna najwięcej punktów przedstawiają się następująco:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088 lub normą równoważną) – 5 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, zarysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 300 do 320 mm (włącznie) – 3 pkt, zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 10 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km – 7 pkt, zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego oferta otrzyma – 5 pkt. Miasto Lębork otrzymało z ZTP dotację i pożyczkę na zakup 4 autobusów elektrycznych.
jedna oferta
Preferencje Lęborka widać po analizie kryteriów technicznych. Dają one sporą przewagę w punktacji rozwiązaniom stosowanym przez Solarisa. Jeśli przyjrzymy się zapisom specyfikacji technicznej, to mamy potwierdzenie, że ten przetarg na pewno nie jest dla MAN-a czy Mercedesa. Te firmy wyklucza zapis o maksymalnej wysokości autobusów do 3,3 m.
I to wszystko potwierdziło dzisiejsze otwarcie, gdzie swoją ofertę zgłosiła tylko firma Bus & Coach na sumę 11.475.900,00 PLN brutto / 9.330.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.332.5000 PLN netto (w tym infrastruktura ładowania)
Z kolei budżet miasta na ten cel wyniósł 10.701.000,00 PLN brutto. Czyli mamy przekroczenie o prawie 775 tys. PLN brutto. Co zrobi Lębork? Naszym zdaniem przyjmie propozycję Solarisa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SPECYFIKACJA TECHNICZNA - ZEWNĄTRZ
Autobusy mają mieć długość od 11,9 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może być większa niż 3,3 m. Pasażerowie wejdą do środka autobusów poprzez dwoje drzwi w układzie 2-2-0. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, o wysokości wejścia od powierzchni jezdni - 320-340 mm. Jednostki mają być napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych asynchronicznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silników ma być nie mniejsza niż 160 kW.
Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry oraz wykorzystywania jej do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane poprzez złącze typu „plug in” z ładowarek o mocy maksymalnej 120 kW. Akumulatory muszą być też dostosowane do ładowania pantografowego (odwrócony pantograf) mocą do 200 kW, ze względu na planowane uruchomienie w przyszłości takiego ładowania w Lęborskim Węźle Przesiadkowym.
Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna pozwolić na przejechanie minimum 200 kilometrów na jednym naładowaniu wg testu e-SORT-2. Zamawiający wymaga, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 275 kWh.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA – WEWNĄTRZ
Pasażerowie będą podróżować na siedzeniach wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, aby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet.
System informacji wizualnej stanowić będą tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego, w kolorze diod białym oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD. Wykonawca obowiązany będzie do wyposażenia pojazdu w instalację teletechniczną oraz urządzenia systemu PZUM – InnoBaltica (system Fala).
Przetarg dostępny jest na https://platformazakupowa.pl/transakcja/839832