Tylko Solaris w przetargach Płocka na cztery autobusy (2 diesle + 2 hybrydy)
16 maja Miasto Płock otworzyło oferty w dwóch przetargach na zakup łącznie czterech fabrycznie nowych autobusów. Z unijnym dofinansowaniem.
W ramach pierwszego zamówienia gmina szukała dostawcy dwóch autobusów z silnikami diesla, natomiast w ramach drugiego - dwóch pojazdów hybrydowych (plus 1 w opcji). Teraz oba te postępowania mają kolejny wspólny mianownik – jednym oferentem w obu przetargach jest firma Solaris Bus & Coach.
dwa przetargi
O SWZ tych zamówień pisaliśmy już w InfoBusie. Teraz na szybko przypominamy kryteria punkowe w przetargu na diesle, gdzie mamy: cena (60%), okres gwarancji całopojazdowej (8%), parametry techniczne (32 %). Z kolei w przetargu na hybrydy zamawiający będzie przyznawał punkty w 4 kryteriach: cena (60%), okres gwarancji całopojazdowej (6%), gwarancja na magazyn energii (2%) parametry techniczne (32 %).
Przechodzimy do kryteriów technicznych, które w obu zamówieniach są punktowane tak samo. Zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
- wyposażenie w układ EBS – 10 pkt,
- powyżej 6 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 11 pkt,
- automatyczne przełączanie się obrazu z kamery (wyłączalne przez kierowcę) zewnętrznej nad pierwszymi drzwiami na ekranie znajdującym się w kabinie kierowcy podczas skrętu w prawo lub po włączeniu prawego kierunkowskazu – 11 pkt.
Po jednej ofercie
Przy takich kryteriach i wymaganiach, w płockim postępowaniu na pojazdy z silniami wysokoprężnymi swoją ofertę złożyła tylko firma Solaris Bus & Coach z ceną za jeden autobus - 1.571.940,00 PLN brutto / 1.278.000 PLN netto, a za dwa - 3.143.880,00 PLN brutto / 2.556.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 na poziomie 1.278.000 PLN netto.
Z kolei Gmina Miasto Płock na realizację tego zamówienia zamierzało przeznaczyć 2.370.133,42 zł brutto / 1.926.937 PLN netto, co daje koszt jednego płockiego autobusu klasy MAXI na poziomie 963.468 PLN netto;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przetargu na dwie hybrydy plus opcja, Solaris zaproponował cenę 7.077.420,00 PLN brutto / 5.754.000 PLN netto, gdzie zakres podstawowy to 4.718.280,00 PLN brutto / 3.836.000 PLN netto, a opcja to 2.359.140,00 PLN brutto / 1.918.000 PLN netto – tym samym jednostkowy koszt Urbino 12 hybrid to 1.918.0000 PLN netto.
Z kolei miejski budżet na realizację tego zamówienia wynosi w zakresie podstawowym 3.352.354,00 PLN brutto / 2.725.491, co daje koszt jednego płockiego autobusu hybrydowego klasy MAXI na poziomie 1.362.745 PLN netto.
Jak widać w obu zamówieniach mamy spore przekroczenia budżetów, natomiast poziom środków finansowych jest krytycznie niski. Zobaczymy co zrobi Płock pamiętając, że jest to zakup z unijnym dofinansowaniem - z mazowieckiego RPO.
Płockie autobusy
Wszystkie autobusy mają charakteryzować się długością nadwozia od 11,5 do 12,5 m. Pojazdy z silnikami diesla mają być wyposażone w silnik czterosuwowy, rzędowy, spełniający normę emisji spalin Euro 6, o mocy minimum 210 kW. Z kolei hybrydy będą napędzane również silnikiem spalinowym spełniającym normę emisji spalin Euro 6, ale o mocy minimum 150 kW. Do tego wymagany jest silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego o łącznej mocy nie mniejszej jak 100 kW. Układ hybrydowy może być szeregowy, równoległy albo szeregowo-równoległy.
Wymiana pasażerów we wszystkich autobusach ma odbywać się przez troje drzwi otwieranych do wewnątrz w układzie 2-2-2. Siedzenia dla pasażerów będą wyłożone tkaniną tapicerską z miękką wkładką na siedziskach i oparciu.
Autobusy będą posiadały oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Pojazdy powinny posiadać tablice zewnętrzne, elektroniczne duże, widoczne, estetyczne, kontrastowe (posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego, w kolorze białym. Z kolei wewnątrz autobusów znajdą się wyświetlacze w oknie pomiędzy pierwszymi, a drugimi drzwiami w miejscu nie utrudniającym odczytanie informacji przez pasażerów (tzw. koraliki) oraz wyświetlacz umieszczony pod sufitem za kabiną kierowcy w osi podłużnej pojazdu.