Tylko Solaris w Opolu. Oferta na 5 elektrobusów prawie w budżecie
22 lutego Opole otworzyło oferty – a w zasadzie to ofertę - w ponowionym przetargu na zakup 5 szt. nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania, w ramach projektu „Elektromobilne Opole”.
Tym razem miasto ma powody do zadowolenia. Ma ofertę, która minimalnie przekracza budżet!
Do dwóch razy sztuka
W ramach pierwszym podejściu miasto otrzymało także jedną ofertę – od Solarisa, która jednak znacznie przekraczała możliwości finansowe zamawiającego. Wówczas za dostawę pięciu autobusów elektrycznych oraz montaż potrzebnej im infrastruktury firma z Bolechowa zażądała 19,8 mln zł. Tymczasem miasto przewidziało na ten cel 17,5 mln zł. W takiej sytuacji, pod koniec listopada przetarg unieważniło, informując że „zamawiający nie może zwiększyć środków finansowych”.
Teraz mamy drugie podejście do pierwszego elektrobusów w Opolu. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 350 dni od podpisania umowy (nie zmienił się w stosunku do poprzedniego SIWZ). O warunkach formalnych aktualnego zamówienia pisaliśmy TUTAJ
Zmieniło się kilka rzeczy w dokumentacji przetargu - m.in. skrócono czas gwarancji na baterie. Inaczej też zaplanowano punktację w zakresie Techniki. Teraz Opole najbardziej premiowało następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 2 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia – 2 pkt,
- silnik pojedynczy centralny – 2 pkt,
- autobus wyposażony w szybę czołową, dzieloną składającą się z trzech części – 2 pkt,
- zawieszenie – oś sztywna – 2 pkt,
- zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 0,85 kWh/km – 8 pkt,
- co najmniej 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 2 pkt,
- 8 uchylnych okien bocznych – 1 pkt,
- pojemność magazynów energii powyżej 235 kWh do 265 kWh – 9 pkt,
- dwa gniazda służące do ładowania baterii trakcyjnych – 2 pkt,
- środek gaśniczy (w systemie redukcji palności magazynu energii) o cechach ekologicznie czystego środowiska gaśniczego – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 1 pkt.
W przypadku warunków gwarancji, zamawiający najbardziej premiuje udzielenie gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy i dłużej.
Jedna oferta
Przy takich warunkach mocno wzrosło zainteresowanie opolskim przetargiem. Zgłoszono ok. 200 pytań, z czego większość dotyczyła ładowarek. Warto podkreślić, że prawie wszystkie postulaty-zapytania w zakresie zmian technicznych autobusów została pozytywnie rozpatrzona, czyli opolski SIWZ zmieniał się na wniosek wykonawców. Przykłady? Prawdopodobnie Volvo zapytało o możliwość dopuszczenia szerokości drzwi poniżej 1.200 mm. Opole się zgodziło. Kolejne pytania również zostały pozytywnie rozpatrzone. To kompletne inaczej niż w Szczecinie, ale mimo tak otwartego podejścia Opole otrzymało tylko jedną ofertę.
Propozycja Solarisa opiewa na sumę 18.734.622 PLN brutto – w tym zawiera deklarację wykonania zamówienia w ciągu 420 dni i gwarancję na 36 m-cy.
Z kolei miasto na ten cel przeznaczyło sumę 18.717.645 PLN brutto, co oznacza przekroczenie o … 16 977 PLN brutto. Przy takiej skali opolskiego kontraktu nie wyobrażamy sobie unieważnienia przetargu z powodu przekroczenia budżetu.
To z kolei oznacza , że tabor MZK Opole wzbogaci się o kolejne autobusy marki Solaris, których po zamknięciu elektrycznego kontraktu będzie łącznie 15 szt.
Jakie autobusy?
Pięć pierwszy elektrycznych autobusów w opolskiej flocie będzie mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie 2-2-2. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.
Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadając funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej. Z kolei w przypadku baterii, miasto wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 52 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Pojemność baterii ma być nie mniejsza niż 180 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo – zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug, umożliwiające ładowania z mocą 120 kW – a także systemem pantografowym za pomocą odwróconego pantografu.
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Ma być wyposażona w takie udogodnienia jak radio czy lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablica wewnętrzna ma być oparta na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.
Pierwsza linia
Pierwszą w pełni zelektryfikowaną trasą autobusową w Opolu będzie linia nr 25. Na jej trasie - a dokładniej na przystanku Prószkowska - Politechnika - Pętla powstanie pantografowa stacja szybkiego ładowania o mocy 300 kW, a w zajezdni MZK trzy dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in o mocy 120 kW każda. W trakcie dnia autobusy będą doładowywane podczas każdej wizyty na przystanku.