Tylko Solaris w Nowej Rudzie. Pierwsze Urbino 9 electric z bagażnikiem rowerowym?
24 kwietnia Gmina Miejska Nowa Ruda otworzyła ofertę w przetargu na dostawę dwóch autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz ładowarki mobilnej.
O finansowaniu dolnośląskiej inwestycji oraz o warunkach formalnych przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Dzisiejsza jedna oferta to spore zaskoczenie, bo dzięki liberalnym zapisom spodziewaliśmy się przynajmniej dwóch propozycji. Jak widać tylko Solaris walczy o wszystkie zamówienia - i te duże, i te małe.
co chce ruda?
Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj propozycji – tradycyjne przypominamy kryteria oceny ofert. To:
- najniższa cena - 60 pkt,
- całkowita liczba miejsc – 59 i więcej – 20 pkt,
- moc silnika – 260 kW – 10 pkt,
- zasięg autobusu na jednym ładowaniu – 220 km i więcej – 10 pkt.
Jak widać Ruda przygotowała liberalny SWZ dla wykonawców, natomiast co zastanawiające zgłosił się do niego tylko Solaris. Jak widać lider na elektromobilnym rynku w Polsce nie odpuszcza nawet małych kontraktów i walczy o wszystko.
Złożona dzisiaj oferta od Solaris Bus & Coach opiewa na 5.621.100,00 PLN brutto / 4.570.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt elektrobusu Urbino 9 LE electric na poziomie 2.285.000 PLN netto (z ładowarką).
Z kolei zamawiający na sfinansowanie tego zamówienia przeznaczył kwotę: 5.473.500 zł brutto. To oznacza, że producent z Bolechowa prawie zmieścił się w budżecie. Naszym zdaniem będzie dołożenie i wybór Solarisa, ale poczekajmy jeszcze do decyzji komisji przetargowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rudzkie elektrobusy
MIDI elektryki dla Nowej Rudy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być niskowejściowe, tzn. podłoga ma być niska bez stopni poprzecznych, co najmniej od przodu autobusu do tylnego słupka drugich drzwi (tworząca jednolitą powierzchnię włącznie z całą przestrzenią dla wózków) autobusu, do której dostęp jest zapewniony przez drzwi pasażerskie bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach. Zamawiający dopuszcza stopnie poprzeczne w podłodze, w tylnej części autobusu – w tym przypadku progi, w przejściu środkowym, podświetlone listwą świetlną LED. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0.
Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że ich moc ma być nie mniejsza niż 160 kW. Zamawiający wymaga zastosowania baterii litowo - jonowych pozwalających przejechać minimum 160 km na jednym ładowaniu. Ich ładowanie odbywać się ma przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z tworzywa sztucznego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być wykonane w sposób eliminujący refleksy świetlne) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek.
System informacji pasażerskiej stanowić będą dwie tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego (kolor diod biały) oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD. Do tego dodać należy oczywiście automatyczne głosowe informacje o trasie przejazdu i kolejnych przystankach. Jako ciekawostkę dodajmy, że autobusy muszą być przystosowane do przewozu 4 rowerów. W tym celu mają być wyposażone w bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym.