Tylko Solaris w Augustowie. W przetargu na cztery elektrobusy. Z ZTP 2.0
5 czerwca Gmina Miasto Augustów otworzyła ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych klasy MIDI oraz cztery mobilne ładowarki.
Wszystko to dzięki dofinansowaniu z II edycji programu "Zielony Transport Publiczny." O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie tutaj, typując jako faworyta do tego zamówienia firmę Solaris Bus & Coach. I to się dzisiaj potwierdziło.
Co chciał Augustów?
Zanim przejdziemy do złożonej 5 czerwca oferty, przypomnijmy, co punktował samorząd. Do kryteriów w zakresie wyposażenia pojazdów (technicznych) należą następujące rozwiązania:
- siedzenia pasażerskie dostępne z niskiej podłogi - 6 lub więcej miejsc – 5 pkt,
- spełnienie Regulaminu R66 EKG ONZ – 15 pkt,
- spełnienie Regulaminu R29 EKG ONZ – 15 pkt,
- jeden silnik centralny – 5 pkt.
Dodatkowe preferencje Augustów ujawnił w odpowiedziach na pytania. W trakcie postępowania pojawiły się dwa wnioski o zmianę SWZ, które w swojej treści zarzucały urzędnikom wskazanie rozwiązań stosowanych przez konkretnego wykonawcę (Solarisa). Chodziło m.in. o zabudowę baterii na dachu oraz wymagane dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia odkręcane i dzielone w pionie.
W pierwszym przypadku, zamawiający nie zmienił SWZ, zaś w drugim specyfikacja została zmieniona zgodnie z wnioskiem wykonawcy.
Mimo to, 5 czerwca Augustów pozyskał tylko jedną ofertę – od Solaris Bus & Coach na sumę 12.982.896,00 PLN brutto / 10.482.029 PLN netto, co daje jednostkowy koszy Urbino 9 LE electric na poziomie 2.620.507 PLN netto (z ładowarką)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei zamawiający określił kwotę na realizację zadania w wysokości 12.988.800,00 PLN brutto, czyli mamy kolejne zwycięstwo Solarisa, który idealnie mieści się w budżecie Augustowa.
Augustowskie autobusy
MIDI elektrobusy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników ma wynosić minimum 150 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Deklarowany zasięg - ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 220 km. Baterie mają być zabudowane na dachu i w tylnej części pojazdu. Autobusy muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne.
Stanowisko kierowcy będzie w pełni zabudowane. Zabudowa kabiny nie może przeszkadzać w korzystaniu przez pasażerów z pierwszych drzwi. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Fotele mają być pokryte materiałem odpornym na zniszczenia i zabrudzenia. Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED. We wszystkich tablicach kierunkowych zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. Wewnątrz znajdzie się tablica zamontowana z przodu przedziału pasażerskiego wyświetlająca nr linii i kierunek jazdy, a także panel LCD, wyświetlający dane o trasie przejazdu i inne informacje wprowadzone przez przewoźnika.