Tylko Solaris chce dostarczyć hybrydowe autobusy dla ŁKA. 17 mln zł ponad budżetem
8 marca Łódzka Kolej Aglomeracyjna otworzyła oferty w swoim pierwszym postępowaniu na dostawę nowych autobusów, mających poprawić komunikację w regionie.
Spółka otrzymała tylko jedną ofertę w postepowaniu na zakup 20 szt. hybrydowych autobusów i to mocno przekraczającą łódzki budżet. Co zrobią kolejarze? Nie wykluczamy unieważnienia.
Szeregowe hybrydy
Na początku przypomnijmy preferencje zamawiającego. ŁKA chciało wybrać najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji (20%).
- W przypadku parametrów technicznych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania: konstrukcja szkieletu nadwozia wykonana ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej wg PN-EN10088 gat. 1.4003 lub aluminium – 20 pkt,
- kondensator – 30 pkt,
- zużycie paliwa wg SORT-2 - poniżej 28 l/100 km – 30 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – powyżej 6 sztuk – 10 pkt,
- liczba miejsc ogółem – 80 miejsc i więcej – 10 pkt.
Na takie warunki nakładamy dzisiejszą ofertę – od firmy Solaris, której bardzo odpowiadał łódzki SWZ. Szeregowy układ hybrydowy, czy też szkielet nadwozia wykonany ze stali odpornej na korozję to rozwiązania techniczne, które charakteryzują pojazdy Solaris Urbino 12 Hybrid.
Łódzka cena za 20 szt. takich autobusów od Solaris Bus & Coach wyniosła 48.904.800 PLN brutto / 39.760.000 PLN netto, co daje jednostkowy Urbino 12 Hybrid na poziomie 1.988.000 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego na ten cel to … 32.000.000,00 PLN brutto / 26.016.260 PLN netto, co daje jednostkowy koszt łódzkiej hybrydy na poziomie 1.300.813 PLN netto, co bardziej cenowo odpowiada bardziej piotrkowskim lekkim hybrydom (o czym pisaliśmy TUTAJ) niż autobusowym z szeregowym układem hybrydowym.
Oznacza to przekroczenia budżetu aż o prawie 17 mln zł brutto, także ciężko jest mówić tutaj o szansach na dołożenie i wyborze tej oferty. Zobaczymy jednak, co zrobią kolejarz. Zdaje się, że będą musieli się jeszcze sporo o autobusowej branży nauczyć. Jak to za pierwszym razem...
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łódzkie hybrydy
Autobusy dla Województwa Łódzkiego mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być napędzane poprzez układ hybrydowy, który winien zapewniać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy wykorzystujący tylko silnik spalinowy. Układ hybrydowy powinien odzyskiwać energię podczas hamowania pojazdu i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej – akumulatorów lub kondensatorów. W oferowanych pojazdach ma być zamontowany silnik (silniki) elektrycznego napędu hybrydowego o min. mocy 110 kW. System napędu hybrydowego realizowany będzie w układzie szeregowym. Z kolei silnik spalinowy winien być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące normy i przepisy.
Oferowane autobusy będą posiadały wydzieloną kabinę kierowcy typu „zamkniętego”. Wymagane jest umożliwienie wejścia do kabiny przez I skrzydło I drzwi, służących tylko do wejścia do kabiny kierowcy.
W przestrzeni pasażerskiej podłoga ma być płaska na całej długości pojazdu (bez progów poprzecznych w przejściach wewnątrz pojazdu), bez stopni wejściowych we wszystkich trzech wejściach. Progi wejściowe będą podświetlone listwą świetlną. Fotele pasażerskie powinny być profilowane, o budowie modułowej, z wysokim oparciem, ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach z możliwością łatwego demontażu i montażu. Będą wyposażone w miękkie wkładki w siedzisku i oparciu, łatwo wymienne, wyposażone w gąbkę (piankę) lub inny materiał zmiękczający pod tapicerką.
Autobusy mają być wyposażone w tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego wraz z urządzeniem sterującym. Wewnątrz pojawi się monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą odporną na wandalizm, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 37 cali przeznaczony do informacji pasażerskiej oraz tablica podsufitowa - monitor LCD o przekątnej minimum 21,5 cali do przekazu informacyjnego.