Tylko Orlen chce dostarczyć wodór do 20 autobusów GZM. Tanio nie jest…
10 sierpnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła ofertę w przetargu na zakup paliwa wodorowego do autobusów PKM Katowice, Tychy i Świerklaniec.
Zamówienie podstawowe ma być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych tego typu autobusów, a paliwo wodorowe ma trafić do trzech przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że to zamówienie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte i cały czas na wybór dostawcy 20 szt. wodorowców dla GZM.
Wodorowe dostawy
Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego i zostało podzielone na trzy zadania:
- Zadanie nr 1 –dostawa wodoru dla PKM Katowice, w ilości do 225 000 kg;
- Zadanie nr 2 - dostawa wodoru dla PKM Tychy, w ilości do 520 000 kg;
- Zadanie nr 3 - dostawa wodoru dla PKM Świerklaniec, w ilości do 690 000 kg
Dodatkowo w prawie opcji możliwe będzie zwiększenie wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Ten rodzaj paliwa będzie stosowany w autobusach napędzanych wodorem, które w przyszłym roku mają wozić pasażerów.
Zamówienie podstawowe ma być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych tego typu autobusów, a paliwo wodorowe ma trafić do przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Katowicach, Tychach oraz Świerklańcu.
W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego. PKM-y wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. Przypomnijmy, że 1 marca podpisały one umowy dofinansowania z budżetu NFOŚiGW na realizację tych inwestycji.
W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca musi udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi.
Jedna oferta
Przy takich warunkach, 10 sierpnia tylko Orlen złożył wodorową propozycję GZM, gdzie:
- zadanie nr. 1 na 26.390.880,00 PLN brutto, w tym: - zamówienie podstawowe: 16 494 300,00 PLN brutto, a opcję: 9 896 580,00 PLN brutto, daje jednostkową cenę kg H2 na poziomie 73,3 PLN brutto;
- zadanie nr. 2 wyceniono na 56.076.930,00 PLN brutto, w tym: - zamówienie podstawowe: 34 922 160,00 PLN brutto, a opcję: 21 154 770,00 PLN brutto, daje jednostkową cenę kg H2 na poziomie 67,15 PLN brutto;
- zadanie nr. 3 wyceniono na 75.216.960,00 PLN brutto, w tym: zamówienie podstawowe: 46 339 020,00 PLN brutto, a opcję: 28 877 940,00 PLN brutto, daje jednostkową cenę kg H2 na poziomie 67,15 PLN brutto;
Z kolei zamawiający zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę (zamówienie podstawowe + opcja): 133 118 287,50 PLN brutto, w tym:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Zadanie nr 1: 20.700.900,00 PLN brutto (PKM Katowice);
- Zadanie nr 2: 48.014.587,50 PLN brutto (PKM Tychy);
- Zadanie nr 3: 64.402.800,00 PLN brutto (PKM Świerklaniec)
Podsumowując - łączna wartość oferty Orlenu opiewa na 157.684.770 PLN brutto, co przekracza budżet o ok 24 mln PLN brutto. Sporo. Teraz GZM będzie musiało zebrać "do kupy" i ofertę Solarisa na wodorowce, i propozycję Orlenu, i odpowiedzieć na pytanie, czy metropolię stać na wodorowy projekt. Taniej raczej nie będzie..
Taborowe zmiany
Zakup paliwa jest elementem projektu realizowanego przez Górnośląsko- Zagłębiowską Metropolię. Ma on na celu upowszechnianie wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej. Jest to zarazem element wdrażania strategii bezemisyjnego transportu publicznego.
Obecnie Metropolia prowadzi postępowanie przetargowe na zakup autobusów napędzanych wodorem. Zamówienie podstawowe obejmuje 20 pojazdów. Dodatkowo, w prawie opcji, możliwy będzie zakup kolejnych 10 sztuk. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 110 milionów złotych. 81 milionów pochodzi z dotacji udzielonej Metropolii przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Pojazdy będą użyczone przewoźnikom PKM Tychy, PKM Katowice i PKM Świerklaniec.
Pierwsze autobusy napędzane wodorem powinny trafić do GZM już w pierwszej połowie 2024 roku. Niedawno przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Tychach oraz Świerklańcu podpisały umowy dofinansowania budowy stacji tankowania wodorem. Na realizację tych inwestycji NFOŚiGW przeznaczył 10 mln zł.
Wodorowa charakterystyka
Przypomnijmy, że czas tankowania autobusów zasilanych wodorem wynosi ok. 20 minut. Na jednym ładowaniu (ok. 30 kg wodoru) mogą przejechać od 350 do 400 km.
Dla porównania autobus elektryczny po ładowaniu, które trwa kilka godzin może przejechać od 170 do 190 km.
W praktyce autobusy wodorowe mogą przebywać dłuższe trasy i nie wymagają rozbudowanej sieci stacji tankowania.
Postępowanie na dostawy wodoru dla GZM dostępne jest TUTAJ: