Tylko Iveco w przetargu na trzy autobusy międzymiastowe dla PKS Starogard

infobus
08.02.2024 19:08

7 lutego miało miejsce otwarcie ofert w postępowaniu powiatu starogardzkiego na zakup trzech nowych autobusów międzymiastowych dla lokalnego PKS-u.

O finansowaniu tych zakupów, jak również do jakiego przewoźnika trafią nowe nabytki, pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Dodajmy, że zamawiane pojazdy mają mieć napęd hybrydowy z możliwością użycia paliwa syntetycznego HVO.

Co chciał powiat?

Zanim przejdziemy do jedynej złożonej wczoraj oferty, czas przypomnieć, jakie samorząd chciał kupić autobusy dla PKS Starogard Gdański. Pojazdy mają być międzymiastowe, kategorii M3 klasy II z napędem niskoemisyjnym hybrydowym oraz możliwością użycia paliwa syntetycznego HVO. Powinny być to konstrukcje o długości od 12,0 do 13,0 m i wysokości nie większej niż 3,5 m.

Autobusy mają przewieźć co najmniej 63 pasażerów, w tym minimum 45 na miejscach siedzących (bez fotela kierowcy). Dodatkowo muszą posiadać jedno miejsce do przewozu pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim lub wózka dziecięcego, wraz z urządzeniem przytrzymującym. Wymiana pasażerów odbywać się będzie poprzez dwie pary drzwi w układzie 1-2-0. Wysokość krawędzi drzwi wejściowych ma znaleźć się na poziomie nie wyższym niż 360 mm. Autobusy będą wprawiane w ruch dzięki napędowi hybrydowemu - spalinowo-elektrycznemu z układem rekuperacji energii hamowania. Wymagana jest funkcja „start-stop”. Silnik spalinowy ma być umieszczony z tyłu pojazdu. Jego pojemność skokowa ma mieścić się w przedziale od 8,5 - 10,0 dm3.

Pracę silnika spalinowego będzie wspierać silnik lub silniki elektryczne prądu zmiennego o łącznej mocy szczytowej nie mniejszej niż 12 kW. Silnik trakcyjny może również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej dostarczającej prąd do instalacji pokładowej pojazdu. Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory litowo-jonowe o mocy co najmniej 0,5 kWh lub superkondensatory o mocy nie mniejszej niż 40 Wh. Łączna maksymalna moc silnika spalinowego i elektrycznego (szczytowa) powinna wynosić od 280 - 400 kW.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele z tapicerowanym siedziskiem i oparciem, o ergonomicznie wyprofilowanym kształcie z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem. Mają być wyposażone w podłokietniki przynajmniej od strony korytarza głównego oraz w trzy (miejsca eksponowane) lub dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. Wentylację zapewnią okna uchylne, klapy dachowe oraz klimatyzacja. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina kierowcy typu półzamkniętego, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów. W kabinie ma być wygospodarowane miejsce na zamykany schowek na podręczne rzeczy kierowcy, schowek na dokumenty przewozowe oraz wieszak na kurtkę zimową. Autobusy będą wyposażone w zewnętrzne tablice kierunkowe  (diodowe) – 3 sztuki.

Z kolei system informacji pasażerskiej – wewnętrznej stanowić ma monitor wewnętrzny – w postaci kolorowego ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21 cali. Ponadto, zamawiający wymaga zainstalowania w przestrzeni technicznej dostarczanych pojazdów urządzeń lokalizujących przekazujących informacje o pozycji pojazdu wraz z jego identyfikatorem do wykorzystywanego przez zamawiającego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej KiedyPrzyjedzie.pl. Dodatkowo, w pojazdach zamontowany będzie system  zliczania  potoków pasażerskich.

7 lutego miało miejsce otwarcie ofert w postępowaniu powiatu starogardzkiego na zakup trzech nowych autobusów międzymiastowych dla lokalnego PKS-u.

jedna oferta

Zamawiający w kryteriach oceny ofert nie punktował konkretnych rozwiązań technicznych. Dlatego spodziewaliśmy się co najmniej dwóch ofert: Iveco z modelem Crossway 12 LE hybrid i Mercedes-Benz  z modelem Citaro LE U hybrid. Natomiast 7 lutego tylko ABP stanęło w przetargowe szranki proponując kwotę 4.999.212,00 PLN brutto / 4.064.400 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Crossway 12 LE hybrid na poziomie 1.354.800 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 4.059.000,00 PLN brutto, co oznacza nieznaczne przekroczenie. Czekamy więc na decyzje skarbnika i komisji przetargowej, która oceni ofertę według trzech kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • wydłużenie okresu gwarancji na całość autobusu – o 10 miesięcy, tj. udzielenie gwarancji na okres 34 miesięcy – 20 pkt,
  • skrócenie terminu realizacji zamówienia – o 3 miesiące – tj. realizacja zamówienia nastąpi w terminie 9 miesięcy – 20 pkt.

Na koniec podajemy link do zamówienia: https://powiatstarogard.ezamawiajacy.pl/pn/powiatstarogard/demand/notice/public/118066/details