Tylko Busnex z Kętrzynie na dwa autobusy elektryczne. Minimalnie ponad budżetem
27 stycznia Urząd Miejski w Kętrzynie otworzył ofertę w przetargu na zakup kolejnych autobusów elektrycznych.
O finansowaniu tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Dwa nowe elektrobusy pojawią się w mieście w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Przypomnijmy, że firma PGK Komunalnik właśnie zakończyła odbiory wcześniej zakupionych elektrobusów Yutong E-10. Spodziewamy się, że niebawem dołączą do nich dwa kolejne i Kętrzyn będzie miał łącznie sześć e-busów (wszystkie marki Yutong), które będą obsługiwały bezpłatną komunikację miejską.
Jedna OFERTA
Firma Busnex z autobusami Yutong E10 wygrała poprzedni przetarg przy identycznym SWZ. Zatem w obecnych, takich samych warunkach zamówienia spodziewaliśmy się kętrzyńskiej powtórki, i tak się stało. Żaden z konkurentów nie rzucił faworytowi wyzwania.
27 stycznia Busnex Poland zaproponował kwotę 5.630.940 PLN brutto / 4.578.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za model Yutong E10 na poziomie 2.289.000 PLN netto.
Z kolei miejski budżet na ten cel wynosił 5.600.000,00 PLN brutto, czyli mamy nieznaczne przekroczenie, które nie powinno być problemem dla skarbnika.
Zamawiający oceni teraz złożoną propozycję według trzech kryteriów:
- ceny (60%),
- parametrów technicznych (20%),
- gwarancji (20%).
Przypomnijmy, że w przypadku kryteriów technicznych Kętrzyn premiuje tylko dwa rozwiązania: silnik umieszczony centralnie lub z tyłu autobusu - 10 pkt, autobus niskopodłogowy lub niskowejściowy (ze stopniem za II drzwiami) z siedzeniami pasażerskimi dostępnymi bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi w liczbie minimum 11 - 10 pkt.
Oczywiście to tylko proforma – spodziewamy się dołożenia, wyboru propozycji Busnex jako najkorzystniejszej oferty i szybkiej umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kętrzyńska BKM
Łączna wartość dwóch zakupów e-bus przez Kętrzyn – w ramach unijnych projektów "Niskoemisyjna Komunikacja Miejska w Kętrzynie" oraz "Zakup taboru niskoemisyjnego wraz z poprawą infrastruktury transportowej miasta Kętrzyn" – to ponad 20 milionów złotych. W tę kwotę wliczone jest oczekiwane, pełne dofinansowanie, w wysokości ponad 15 mln zł. Jak informuje Karina Pac, z Biura Prasowego Urzędu Miasta Kętrzyn, za te pieniądze miejski samorząd kupi sześć autobusów (z czego cztery już odebrano) i przebuduje ulice Jagiełły oraz Batorego.
W zakresie nowego taboru, to w styczniu firma PGK Komunalnik zakończyła procedurę odbioru czterech elektrycznych autobusów Yutong E10, które w lutym wyjadą na ulice Kętrzyna. Z kolei nowy układ komunikacji zbiorowej ruszy 6 lutego.
Kętrzyńska komunikacja przez pięć najbliższych lat będzie bezpłatna. Jak wyliczył samorząd, do tej pory kosztowała ona magistrat ponad półtora miliona złotych rocznie. Do tego spółka Komunalnik spłacała stare raty leasingowe na sumę niemal 35 tysięcy złotych miesięcznie, a z bezpłatnej komunikacji korzystali emeryci, dzieci do 4 roku życia, honorowi krwiodawcy i niepełnosprawni. Tym samym komunikacja zawsze była de facto finansowana przez samorząd, a nie z zysku z biletów. Stare autobusy regularnie się psuły i w tym roku na ich naprawę zaplanowano niemal 200 tysięcy złotych. Dla porównania, nowe elektrobusy mają aż 10 lat gwarancji.
W tej sytuacji Kętrzyn postawił na nowe autobusy i bezpłatną komunikację, która w tym roku ma kosztować ... 1,5 mln zł, czyli mniej niż teraz wydaje samorząd na ten cel. Do tego spółka Komunalnik zatrudniła dodatkowych 5 kierowców, rozbudowała bazę, gdzie podłączono stacje ładowania e-busów. Do tego w przyszłości wprowadzona zostanie także aplikacja mobilna z aktualnym rozkładem jazdy i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Nieźle.
ELEKTRYKI DLA KĘTRZYNA
Dwa najnowsze elektrobusy dla Kętrzyna mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe, tzn. że dopuszczalny jest podest ze stopniami za II drzwiami. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu może wynosić max 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Pojazdy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne umieszczone centralnie lub z tyłu. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Akumulatory powinny pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 240 km na jednym ładowaniu – w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się w systemie plug-in z wtyczką za pomocą zewnętrznej stacji ładowania.
Pojazdy będą wyposażone w niezależny układ klimatyzacyjny przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na akty wandalizmu, o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Kabina kierowca ma być zamknięta. Znajdzie się tam m.in. fotel kierowcy podgrzewany, z zawieszeniem pneumatycznym, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska, oparcia i podłokietnika, a także radio i gniazdo USB. Gniazda USB będą dostępne również dla pasażerów. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe zewnętrzne w kolorze białym. Wewnątrz zaś zostaną umieszczone dwa ekrany podsufitowe LCD lub LED. Powyższe uzupełni monitor, zamontowany na bocznej ścianie autobusu nad miejscem dla wózka inwalidzkiego.