Tychy wybierają MAZ-a w rozmiarze 18,75
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Tychach rozstrzygnęło przetarg na zakup 6 szt. autobusów miejskich klasy MEGA. Przetarg wygrała firma Piotr Wójcik 'Peterbus’ –diler MAZ, który m.in. dostarczy pierwsze w Polsce nowe przegubowce o długości 18,75 m. W Polsce, a dokładniej w Szczecinie od lipca br. jeździ już tego typu wydłużona konstrukcja –Solaris Urbino 18,75, która została zakupiona przez firmę SPAD Szczecin jako autobus używany. Wcześniej pełnił on rolę pojazdu demonstracyjnego w barwach producenta z Bolechowa. Teraz przyszedł czas na MAZ 215, czyli w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy, wydłużony do długości 18,75 m z układem drzwi 2-2-2-2-2. Jego pojemność to 175 miejsc siedzących. Pojazd napędza silnik Mercedes-Benz OM 926 LA Euro 5 o mocy 326 KM, który nie tylko zapewnia odpowiednią moc, ale jednocześnie niskie spalanie. Zdaniem polskiego przedstawiciela MAZ, testy tych pojazdów na Śląsku wykazały średnie zużycie na poziomie 37-39 l / 100 km. Na ten moment w Polsce jeżdżą cztery takie autobusy (MAZ 205) w wersji 18-metrowej. Do końca roku dołączą do nich trzy wydłużone modele MAZ 215 w barwach PKM Tychy. –„Zdaniem użytkowników rewelacyjnie spisują się one w trudnym topograficznie terenie, gdzie napęd zlokalizowany w pierwszym członie bardzo pomaga przy pokonywaniu wzniesień”–podkreślą Monika Letkiewicz z MAZ Auto Poland.
Wybór białoruskiego producenta przez PKM Tychy nie był niespodzianką. Po pierwsze w przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, a po drugie tyski przewoźnik dzierżawi od 2012 r. trzy, trzyosiowe niskopodłogowe autobusy MAZ 107 z 2012 r. Jak widać muszą się one sprawdzać się w codziennej eksploatacji skoro przewoźnik zdecydował się kontynuować swoją współpracę z MAZ. W ramach zawartej umowy, do 31 grudnia 2013 r. tabor PKM Tychy wzmocnią trzy egzemplarze fabrycznie nowych autobusów MAZ 107 o długości 15 m oraz trzy przegubowce MAZ 215 o długości 18,75 m. Całkowita wartość zamówienia wyniosła 4 837 500 PLN netto. W tym tygodniu firma ogłosiła też przetarg na 5-letni leasing operacyjny na zakupione pojazdy.
Mimo najnowszych zakupów cały czas trzon taboru PKM Tychy stanowią niskopodłogowe autobusy marki Solaris. Jako jedna z niewielu firm przewozowych w Polsce eksploatuje ona także autobusy gazowe (CNG) –łącznie aż 31 szt., które stanowią ok. 30% tyskiej floty. Ostatnie wzmocnienia taboru to oprócz dzierżawy białoruskich autobusów olbrzymi zakup 28. szt. używanych gazowych Solarisów ze Sztokholmu, które zostały wdrożone do eksploatacji na przełomie 2011/2012 r. Dzięki tym zakupom firma pozbyła się starszych pojazdów (w tym także wszystkich Solarisów Urbino 12 z lat 2002-2004) i jednocześnie osiągnęła 100% udział autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych w swojej flocie.