Ważne zwycięstwo MAN na Śląsku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Tychach rozstrzygnęło przetarg na dostawę 36 sztuk autobusów gazowych, których dostawcą będzie właśnie spółka MAN Truck &Bus Polska. To kolejny polski sukces MAN-a z rzędu. Całkiem niedawno dowiedzieliśmy się, że to MAN ma być dostawcą autobusów 12-to i 18-to metrowych dla firmy ITS Michalczewski pod realizację kontraktu na obsługę linii dla MPK Wrocław, a teraz dochodzi do tego decyzja komisji przetargowej PKM Tychy. Razem daje to blisko 100 nowych pojazdów, jakie MAN już ma w przyszłorocznym portfelu zamówień. Przypomnijmy, że śląski przewoźnik sfinansuje to zamówienie w ramach dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 (Działanie 7.2 Transport publiczny, 4 typ projektu pt.: Zakup i modernizacja taboru na potrzeby transportu publicznego). Całkowita wartość projektu wynosi 38 100 000 zł netto, a poziom dofinansowania ze środków EFRR to 85%, czyli 32 385 000,00 zł netto. Wkład własny spółki (15%) sięga 5 715 000,00 zł netto. Przetarg od samego początku wzbudzał duże zainteresowanie. Nie obyło się również bez odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej od zapisów SIWZ.
Ostatecznie swoje oferty w tyskim postępowaniu zdecydowały się złożyć dwie firmy MAN i Solaris. Jak można się było spodziewać najwięcej punktów we wszystkich kryteriach oceny technicznej ofert otrzymał niemiecki producent, który otrzymał również najwięcej punktów za najniższą cenę. Co ciekawe, Solarisowi nie przyznano żadnego punktu za ocenę techniczną złożonej oferty, a można było je otrzymać za pojemność skokową silnika, unifikację podzespołów i deklarowane spalanie gazu. Takie podejście kładzie się cieniem na długoletniej współpracy przewoźnika z producentem Bolechowa. Współpraca obu firm rozpoczęła się w 2002 roku od zakupu pierwszych autobusów Urbino 12. Na 86 sztuk wszystkich autobusów w taborze PKM Tychy aż 58 pochodzi od firmy Solaris (20 sztuk Urbino 18, 28 sztuk Urbino 12 CNG, 6 sztuk Urbino 12, 2 sztuki Urbino 12LE CNG) a tylko jeden od firmy MAN. Dodajmy, że w ostatnich latach PKM sporo eksperymentował przy zakupach autobusów. Pojawiło się 10 sztuk białoruskich autobusów MAZ (6 sztuk modelu 107, 3 sztuki modelu 215 i 1 sztuka modelu 206). W 2009 roku zakupiony został jedne autobus Scania CN270UB, a w 2011 roku autobus MAN Lion’s City CNG który przez parę lat służył jako autobus testowy.
MAN Truck &Bus Polska dostarczy do PKM Tychy nowe autobusy typu MAN Lion’s City, w tym 30 szt. standardowych MAN Lion’s City oraz 6 szt. przegubowych MAN Lion’s G City. Wszystkie zostaną wyprodukowane w fabrykach MAN w Polsce –w Sadach i Starachowicach. Zostaną one podzielone na następujące transze:
– dostawa 10 autobusów solo oraz 2 autobusów przegubowych w terminie od dnia 1 marca 2015 roku do dnia 30 marca 2015 roku
– dostawa 10 autobusów solo oraz 2 autobusów przegubowych w terminie od dnia 1 kwietnia 2015 roku do dnia 30 kwietnia 2015 roku
– dostawa 9 autobusów solo oraz 1 autobusu przegubowego w terminie od dnia 1 maja 2015 roku do dnia 31 maja 2015 roku
– dostawa 1 autobusu solo oraz 1 autobusu przegubowego w terminie od dnia 1 czerwca 2015 roku do dnia 30 czerwca 2015 roku
Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację całopojazdową, system automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika, system informacji pasażerskiej składający się z tablic elektronicznych, kasowników i zapowiedzi głosowej przystanków, monitoring przestrzeni pasażerskiej (5 sztuk kamer w autobusach 12-metrowych i 7 kamer w autobusach przegubowych). Dodatkowo autobusy będą wyposażone w system bramek liczących pasażerów oraz bezprzewodowy internet. W ramach dostawy wykonawca zobowiązany jest do udzielenia autoryzacji do wykonywania przeglądów i napraw oraz przekazania narzędzi specjalnych.