Tychy: Przywitanie gazowych autobusów marki MAN
W sobotę, 27 czerwca br., na parkingupod Urzędem Miasta Tychy, o godzinie 9 odbyło się uroczysteprzekazanie 36 autobusów spod znaku Lwa ? MAN Lion?s City iLion?s City G CNG podczas imprezy pt. ?Przywitania Nowoczesnych iEkologicznych Autobusów MAN w Tychach? zorganizowanej przezPrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej przy współpracy zestowarzyszeniem NOL.
Przypomnijmy, że najnowsze autobusypolskiej produkcji spod znaku lwa wyposażone zostały w silniki E20o mocy 270 KM ? 30 szt. standardowych Lion?s City CNG oraz 6 szt.przegubowych Lion`s City G CNG z silnikami E20 o mocy 310 KM.Wszystkie maja komfortowe siedzenia, podgrzewana podłogę, darmowyInternet, podwójne szyby, automatyczne skrzynie biegów ZF,klimatyzację oraz bramki do liczenia pasażerów. W każdympojeździe zostanie zamontowany także wewnętrzny monitoring, amalowanie nawiązuje do najlepszego produktu autobusowego roku 2015 ?MAN-a Lion?s City GL CNG zaprezentowanego w Hanowerze.
Podczas prezentacji nowych pojazdóworganizatorzy przygotowali dla odwiedzających różne atrakcje.Uruchomiono specjalną linię nr 7, na której kursował przewodnikopowiadający o mieście ? nawiązującą numeracyjnie do tyskiegooddziału WPK ? kursującą po okrężnej trasie spod UrzęduMiasta, przez Stare Tychy, Śródmieście, Osedle U, Paprocany,Osiedle Z1, Osiedla: T i O.
Imprezęrozpoczęto przemówieniem prezydenta miasta Tychów ? AndrzejaDziuby, prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej ? AndrzejaKowola, który to podkreślał przede wszystkim ekologicznośćnajnowszych pojazdów ? ?Te autobusy są zasilane sprężonymgazem ziemnym, te butle u góry ? takie niewidoczne ? potemwykorzystywane przy spalaniu w silniku powodują, że dostaje sięmniej substancji toksycznych do środowiska. To jest właśnie taekologia. To są mniejsze cząstki stałe, które odpowiadają zachoroby raka.? ? Mówił. Po otwarciu iwentu, nastąpiłosymboliczne przekazanie kluczyków przez dyrektora ds. sprzedażyautobusów MAN Truck & Bus Polska ? Zdzisława Piekorza ??Symbolem wzorcowego kierowania, jest dobry kluczyk. My jesteśmypod wrażeniem tego jak jest zarządzane miasto Tychy, jakiewspaniałe inwestycje tutaj powstają, więc nie ma nic lepszego jakprzekazać panu prezydentowi symboliczny klucz i oby to kierowaniedalej wspaniale się rozwijało, a to, że pan prezes Kowol przywspółudziale i wspomaganiu miasta również przeistacza firmę PKMTychy w najnowocześniejsze przedsiębiorstwo na Śląsku tymbardziej należą mu się dobre i duże klucze.? ? Podkreślał.Nie zabrakło również poczęstunku ? tortu w kształcieprzegubowego autobusu MAN, którym częstowano również przybyłychmieszkańców i nie tylko. Poza tym chorzowski Klubu MiłośnikówTransportu Miejskiego stanął na wysokości zadania i przygotował wjednym z autobusów wystawę historycznych symboli tyskiejkomunikacji miejskiej, w drugim pojeździe miłośnicy przygotowalizbiór zabytkowych fotografii przypominającą mieszkańcom, o tym,czym kursowali w poprzednich latach. Dla najmłodszych również niezabrakło atrakcji ? malowanie twarzy czy też kolorowanki cieszyłysię największym zainteresowaniem maluchów. Ponadto można byłosobie zrobić zdjęcie za kierownicą każdego autobusu, ponieważwszystkie pojazdy były otwarte, ? co również cieszyło się dużąpopularnością, nawet wśród starszych osób. ?Przygotowaliśmyrównież symulację dla 140 samochodów i jednego przegubowegoautobusu, bo tyle wg. Zaleceń producenta pomieści jedenprzegubowiec. Porównaliśmy wówczas emisję spalin wszystkichpojazdów, wypuszczając w powietrze 140 pomarańczowych balonów i 2ciemniejsze ? symbolizujące spalanie najnowszego gazowegoautobusu.? ? Wspominał współorganizator Michał Kasperczyk,Prezes Stowarzyszenia NOL tychy. Zwieńczeniem całego wydarzeniabyła parada 35 autobusów ulicami miasta.
Rozmawialiśmy z Dyrektorem ds.Sprzedaży autobusów miejskich MAN ? Zdzisławem Piekorzem, o to,co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jak wygląda procestankowania tylu gazowych autobusów?
Zdzisław Piekorz, Regionalny DyrektorSprzedaży Autobusów Miejskich MAN: Są dwa systemy tankowania, tzn.wolny i szybki. Szybki system tankowania pozwala zatankować wóz w7-10 minut, a na wolnym tankowaniu taki proces trwa praktycznie całądobę. PKM posiada takie doposażenie stacji, że są w staniezatankować wszystkie autobusy w ciągu nocy, kiedy to ruch miejskiwygasa.
InfoBus.pl: Akcyza na sprężony gaz ?CNG ? podniesiona, a tyski PKM decyduje się na zakup tylu gazowychautobusów?
Zdzisław Piekorz, Regionalny DyrektorSprzedaży Autobusów Miejskich MAN: To nie jest tak do końca.Trzeba pamiętać skąd przyszły pieniądze do zakupu tychautobusów. One przyszły tutaj w ramach wykorzystania rezerw, którepowstały z dotacji unijnych w latach 2007 ? 2013. PKM Tychyaplikował już w tych latach do tego projektu na autobusy CNG,natomiast nikt wtedy nei mówił o akcyzach, było wszystko fajnie.Otrzymano te pieniądze w 2014 roku, tym samy trzeba było zakupićzgodne z projektem, a projekt unijny jak wiadomo opiewał na autobusygazowe, w związku z tym należało te autobusy gazowe zakupić.Filozofia zakładu, uważam, że tutaj czapka z głów dla zarządu,szczególnie dla prezesa Kowola, który nie daje się zwariować tym,nazwijmy to, zawirowaniom chwilowym, które dzieją się naszczeblach PGNiG, bo cena ropy jak widzimy z powrotem rośnie, tenbum związany z podwyżkami cen gazu powoli przestaje być takdotkliwy, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Okazuje się, że należyzachować przede wszystkim spokój, realizować cele, a celemnadrzędnym miasta Tychy jest ekologia. Myślę, że za kilkamiesięcy znowu przyjdą te czasy, kiedy to autobus CNG będziebardziej ekonomiczny od tych z tradycyjnym napędem, bo ekologicznyjuż jest. Tu nie należy panikować.
InfoBus.pl: Jak wygląda spalanie tychautobusów?
Zdzisław Piekorz, Regionalny DyrektorSprzedaży Autobusów Miejskich MAN: ?Spalanie w tych autobusachwygląda tak, że mimo 12-litrowych silników zastosowanych wpojazdach, spalają na pewno mniej, niż pojazdy konkurencyjneposiadające mniejsze silniki. Jestem dumny, że autobusy mają takdobre parametry spalania, a najwyższe normy emisji spalin Euro 6dodatkowo to potwierdzają.
InfoBus.pl: Czy MAN wiąże jakieśplany przyszłościowe na Śląsku?
Zdzisław Piekorz, Regionalny DyrektorSprzedaży Autobusów Miejskich MAN: Na Śląsku na tą chwilę niema, natomiast w Polsce realizujemy kontrakty m.in. dla prywatnegoprzewoźnika Michalczewski, a te kontrakty, które mamy są napoziomie ok. 120 szt. autobusów, także udział w rynku jest to jużznaczny.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję zarozmowę.
Poza tym kilka słów odnośnie samejeksploatacji gazowców powiedział nam Prezes PKM-u ? AndrzejKowol:
InfoBus.pl: Jak wygląda eksploatacjagazowych autobusów w przedsiębiorstwie?
Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: Myeksploatujemy już autobusy gazowe praktycznie od 10 lat lokalnie,także to nie jest novum, tylko pewna droga. Mogę powiedzieć, żerozwój firmy, wiązał się z rozwojem paliw alternatywnych. KiedyśLPG, wprowadziliśmy je już w 1998 roku, do 2002 mieliśmy 21autobusów na LPG. W 2006 roku były zakupione pierwsze używaneautobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym. Eksploatacyjnie, możnapowiedzieć, że w poprzednim okresie były większe oszczędnościjeśli chodzi o ekonomie, ale ekologia była zawsze na pierwszymmiejscu. Dzisiaj ten parytet jest trochę proporcjonalnie gorszy,jeżeli chodzi o olej napędowy, ale ceny ON rosną, a dzisiaj CNG ?stoją. Także sądzę, że jest to kwestia paru miesięcy, kiedy towszystko pójdzie w kierunku oszczędności.
InfoBus.pl Jak na przedsiębiorstwieodbiła się podwyżka akcyzy na CNG?
Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: Mamyto już za sobą, bo akcyza została podniesiona w tamtym roku. Byłoto 34 gr na m3 w związku z tym, wtedy to był problem, ale ponieważoszczędności wtedy były większe, oszczędzaliśmy mniejfinansowo, ale ekologicznie staliśmy dalej w tym samym miejscu. Mogętylko powiedzieć, że jeżeli dzisiaj się na tym nie zarobi nic, tooszczędza środowisko, a kwestia cząstek stałych w autobusachzasilanych olejem napędowym, powodują, że CNG jestnajnowocześniejsze paliwo dzisiaj, które może być najszybciejrozpowszechnione, jeżeli chodzi o ochronę środowiska lokalnie, amoże i globalnie.
InfoBus.pl Jeszcze tak na koniec, iledziennie PKM tankuje gazu do swoich autobusów?
Andrzej Kowol, Prezes PKM Tychy: Około130 tys. metrów sześciennych.
InfoBus.pl Bardzo dziękuję zarozmowę.
„