Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Tychy chcą oszacować cenę wodoru do autobusów

infobus
21.12.2020 18:00

Coraz bliżej wodorowych autobusów w Polsce. Czas intencyjnych listów powoli się kończy, a nadchodzi czas kalkulacji i pierwszych budżetów.

W grudniu Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach wystosował w ramach przetargu zapytanie o oszacowanie wartości zamówienia na sukcesywne dostawy wodoru do tankowania autobusów z ogniwami paliwowymi.

15 tys. kilogramów

Chodzi o wodór do tankowania autobusów (czyli o parametrach odpowiednich do stosowania w ogniwach paliwowych autobusów), a wielkość dostawy zaplanowana na 160.000,00 kg.

PKM dopuszcza możliwość dostawy w trzech wariantach. Firm chce poznać koszt takiej ilości wodoru i to wersji brutto / netto. Jest to o tyle ciekawe, że nie wiemy, jakim podatkiem obłożony jest wodór dla transportu. 23-procentowym VAT-em?

Jak podkreśla tyski PKM, postępowanie ma charakter oszacowania wartości zamówienia. Postępowanie nie zobowiązuje zamawiającego do zawarcia umowy, czy też udzielenia zamówienia.

Chodzi tylko o poznanie poziomu kosztu.

Termin składania ofert   upływa 31 stycznia.

metropolitalne działania

Najnowsze tyskie szacunki wpisują się w dotychczasową strategię  Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli, któa chce go wykorzystać w komunikacji miejskiej. Ostatnio samorząd przystąpił do Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance – ECH2A).

-„To ważny krok w celu skutecznej realizacji naszych zadań związanych z redukcją niskiej emisji i tworzeniem nowoczesnego transportu, opartego o proekologiczne rozwiązania” – ocenił przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Przypomniał, że działania w kierunku rozwoju transportu opartego na wodorze Metropolia już zainicjowała. W ślad za listami intencyjnymi podpisanymi z PKN Orlen oraz Tauron Polska Energia GZM chciałaby wspólnie z tymi partnerami realizować projekty wykorzystujące wodór.

-„Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 mln km. Naszym zadaniem jest wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, aby był to system przyjazny dla środowiska” – zaznaczył Karolczak.

-„Wodór to alternatywne zeroemisyjne paliwo przyszłości, które na coraz większą skalę jest stosowane w krajach Unii Europejskiej. Przyłączenie się do Sojuszu pozwoli nam czerpać z doświadczeń aktywnych w nim partnerów oraz mieć wpływ na procesy decyzyjne dotyczące kształtowania tego nowoczesnego systemu gospodarki jutra na poziomie europejskim” – dodał.