Tychy chcą oszacować cenę wodoru do autobusów
Coraz bliżej wodorowych autobusów w Polsce. Czas intencyjnych listów powoli się kończy, a nadchodzi czas kalkulacji i pierwszych budżetów.
W grudniu Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach wystosował w ramach przetargu zapytanie o oszacowanie wartości zamówienia na sukcesywne dostawy wodoru do tankowania autobusów z ogniwami paliwowymi.
15 tys. kilogramów
Chodzi o wodór do tankowania autobusów (czyli o parametrach odpowiednich do stosowania w ogniwach paliwowych autobusów), a wielkość dostawy zaplanowana na 160.000,00 kg.
PKM dopuszcza możliwość dostawy w trzech wariantach. Firm chce poznać koszt takiej ilości wodoru i to wersji brutto / netto. Jest to o tyle ciekawe, że nie wiemy, jakim podatkiem obłożony jest wodór dla transportu. 23-procentowym VAT-em?
Jak podkreśla tyski PKM, postępowanie ma charakter oszacowania wartości zamówienia. Postępowanie nie zobowiązuje zamawiającego do zawarcia umowy, czy też udzielenia zamówienia.
Chodzi tylko o poznanie poziomu kosztu.
Termin składania ofert upływa 31 stycznia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
metropolitalne działania
Najnowsze tyskie szacunki wpisują się w dotychczasową strategię Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli, któa chce go wykorzystać w komunikacji miejskiej. Ostatnio samorząd przystąpił do Europejskiego Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance – ECH2A).
-„To ważny krok w celu skutecznej realizacji naszych zadań związanych z redukcją niskiej emisji i tworzeniem nowoczesnego transportu, opartego o proekologiczne rozwiązania” – ocenił przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Przypomniał, że działania w kierunku rozwoju transportu opartego na wodorze Metropolia już zainicjowała. W ślad za listami intencyjnymi podpisanymi z PKN Orlen oraz Tauron Polska Energia GZM chciałaby wspólnie z tymi partnerami realizować projekty wykorzystujące wodór.
-„Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 mln km. Naszym zadaniem jest wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, aby był to system przyjazny dla środowiska” – zaznaczył Karolczak.
-„Wodór to alternatywne zeroemisyjne paliwo przyszłości, które na coraz większą skalę jest stosowane w krajach Unii Europejskiej. Przyłączenie się do Sojuszu pozwoli nam czerpać z doświadczeń aktywnych w nim partnerów oraz mieć wpływ na procesy decyzyjne dotyczące kształtowania tego nowoczesnego systemu gospodarki jutra na poziomie europejskim” – dodał.