Turystyczne Neoplany ze Starachowic?
infobus
04.08.2010 22:42
Turystyczne Neoplany ze Starachowic?
Produkcja autobusów turystycznych marki Neoplan może z niemieckiego Plauen trafić do Polski – czytamy w dzisiejszym wydaniu gazety 'Puls Biznesu’. Oznaczałoby to około 50 mln zł inwestycji i ok. 150 nowych miejsc pracy. Jak pisze autorka, Małgorzata Grzegorczyk –firma MAN Bus na razie rozważa ulokowanie produkcji autokarów marki Neoplan w fabryce w Starachowicach. W grę wchodzi modernizacja istniejących hal lub wybudowanie nowych. Polski rząd chce przekonać Niemców do tej inwestycji i proponuje im zwolnienia podatkowe w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Starachowice. Decyzja ma zapaść w ciągu dwóch tygodni.
Przypomnijmy, że obecnie w starachowickich zakładach MAN Bus produkuje szkielety i podwozia autobusów miejskich MAN Lion`s City. Co do współpracy z marką Neoplan to jeszcze w 2009 r. Starachowice wraz z fabryką MAN w Sadach produkowały miejskie modele Neoplana –z rodziny Centroliner, ale ten etap został definitywnie zakończony w zeszłym roku (najwięcej tego typu pojazdów powstało w 2008 r. z przeznaczeniem dla Dubaju – o tym pisaliśmy tutaj i i tutaj). W zeszłym roku rozpoczęły się natomiast w Starachowicach gwarancyjne naprawy miejskich autobusów Neoplana (o tym pisaliśmy tutaj). A w tym roku pojawia się jeszcze niepotwierdzona informacja o uruchomieniu montażu autobusów turystycznych Neoplana. Z jednej strony ta wiadomość pojawia się w dość dziwnym momencie –tuż po podpisaniu porozumienia ze związkami zawodowymi w fabryce w Plauen, gdzie aktualnie produkowane są autokary Neoplana (o tym pisaliśmy tutaj). Zaś z drugiej taki ruch jest jak najbardziej sensowny i uzasadniony finansowo. Powszechnie wiadomo, że autobusy turystyczne szczególnie mocno odczuły kryzys na europejskim rynku autobusowym i podjęcie w tym momencie działań ograniczających koszty produkcji byłyby jak najbardziej uzasadnione. Pamiętajmy też, że Starachowice dysponują strategicznym „orężem’ –system do zanurzeniowego malowania kataforetycznego, który m.in. zadecydował o przeniesieniu do Polski produkcji pojazdów miejskich MAN z Salzgitter.
Niestety, nie udało nam się potwierdzić informacji o przeniesieniu produkcji Neoplana u źródła i zdaje się, że służby prasowe MAN Bus będą milczały do momentu podjęcia decyzji przez zarząd koncernu, jednak już samo pojawienie się tematu jest sygnałem, że „coś jest na rzeczy”. Przypomnijmy, że dwa lata temu polskie zakłady produkcyjne przejęły całą produkcję autobusów miejskich z Salzgitter, gdzie przeprowadzono gruntowaną restrukturyzację. Jeżeli taki sam los miałby spotkać Plauen to fabryka autokarów Neoplana w Starachowicach byłoby drugim (obok Volvo) zakładem produkującym autokary w naszym kraju. Wówczas nasza pozycja na autobusowej mapie produkcyjnej Europy byłaby zdecydowanie mocniejsza. Czekamy na potwierdzenie tej informacji.
Z ostatniej chwili: W najnowszym wydaniu związkowego newslettera „Wiadomości Związkowe” [WZ NR 14 (234)] NZSS Solidarność w zakładzie MAN Bus w Starachowicach możemy przeczytać m.in. następujący news: –„W dniu 2 sierpnia w MAN Bus gościł wiceminister gospodarki Rafał Baniak. Wizyta wiceministra związana była z planami przeniesienia do Starachowic produkcji piętrowych autobusów z Plauen. MAN liczy na wsparcie inwestycji przez rząd argumentując swoje oczekiwania tworzeniem nowych miejsc pracy. W grę wchodzi zwolnienie firmy z podatku dochodowego i dotacja rządowa. Mówi się, że MAN zamierza zainwestować 45 milionów złotych pod warunkiem, że rząd polski dołoży 50% tej kwoty. W rozmowach, jakie się odbyły uczestniczyli przedstawiciele zarządu koncernu MAN w Monachium, prezes starachowickiego oddziału MAN Stanisław Ziętkiewicz, poseł Marzena Okła-Drewnowicz oraz Zarząd Starachowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.”