Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Turystyczna konferencja i transportowy opłatek

infobus
19.12.2012 15:48
5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej. Tematem spotkania była „odpowiedzialność przewoźników turystycznych i liniowych oraz biur turystycznych mających status organizatora turystyki, w zakresie planowania, organizowania i przeprowadzania przewozu osób podczas burzliwych zmian na rynku transportowym i turystycznym’. Seminarium zorganizowali: Consulting RM, Krakowska Izba Turystyki, Izba Turystyki RP, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych i Hotel Galaxy. Podczas spotkania przedstawiciele Biura Prawnego Arena 561 przekazali informacje o zmianach przepisów prawa które dotyczą przewoźników i organizatorów transportu. W szczególności o planowanej likwidacji Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego i zastąpieniu ich Delegaturami ITD, wprowadzeniu przepisów określających odpowiedzialność za zdrowie i mienie osób niepełnosprawnych, planach powołania organu odwoławczego rozpatrującego skargi pasażerów na usługi przewoźnika i biura podróży (zapowiadane na marzec 2013 roku). Wspomniano również o planach wprowadzenia „małych licencji”na transport samochodami osobowymi, pojazdami przewożącymi 7 –9 osób z kierowcą. Omówiono kwestie dotyczące czasu pracy kierowców, dopuszczalnego skracania wypoczynku, podziału przerw, odłożonego wypoczynku w transporcie międzynarodowym.
5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej
Ciasno pod terminalem
Przedstawiciel Portu Lotniczego im Jana Pawła II w Balicach przedstawił projekt rozbudowy terminalu pasażerskiego (zostanie zlikwidowany podział na terminal krajowy i zagraniczny), budowy hotelu i związane z nim przewidywane zmiany i utrudnienia w ruchu pojazdów. Prace rozpoczną się w marcu 2013 roku, w listopadzie lub grudniu zostanie zamknięty podjazd pod terminal. Przebudowa zostanie zakończona w 2015 roku, zostanie wtedy udostępniony pas o długości około 250 metrów, przeznaczony dla autokarów oczekujących na pasażerów. Do tego czasu oczekiwanie na pasażerów .będzie utrudnione. Wyznaczono stosunkowo niewielki fragment jezdni wzdłuż ogrodzenia jednostki wojskowej, na którym będą mogli się zatrzymać kierowcy autokarów (nie będzie można zabierać stamtąd pasażerów).
ViaToll –minął rok
Przedstawiciele firmy Kapsch opowiedzieli o ponad rocznych doświadczeniach firmy w obsłudze systemu ViaToll. Koszty budowy systemu zwróciły się po 16 miesiącach. W najbliższym czasie czeka nas rozszerzenie sieci dróg płatnych. 12 stycznia 2013 roku o 319 km a 30 marca 2013 o 160 km. Ze statystyki wynika, że 50% komunikatów naruszeń generowanych przez system pochodzi od pojazdów niezarejestrowanych w ViaToll.  Wśród zarejestrowanych pojazdów 75% jest rozliczanych w systemie pre pay. Przewoźnicy wybierają ten wariant rozliczeń przede wszystkim dla tego, że system post pay, zapłaty po zakończonym okresie rozrachunkowym jest obłożony szeregiem restrykcji. Do najdotkliwszych należy konieczność uzyskania gwarancji bankowej. Kapsch chciałby, żeby było prościej, ale decyzja należy do właściciela, to znaczy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad… Póki co gwarancje bankowe będzie można zastępować gwarancjami ubezpieczeniowymi. Dzięki przejściu do modelu rozliczeń post pay przewoźnicy unikną kłopotów spowodowanych wjazdem w strefę dróg płatnych bez rezerwy środków na koncie, co często zdarza się w przypadku metody pre pay. Goście zachęcali do wyjaśniania wszelkich wątpliwości z doradcami pracującymi na infolinii, zgłaszania wszystkich przypadków wątpliwego albo niewłaściwego działania urządzeń ViaToll. Przypomnieli również, że kierowca ma prawo wymienić urządzenie podejrzewane o wadliwe działanie na nowe, nawet wówczas, gdy pracownik punktu obsługi nie stwierdzi żadnych nieprawidłowości. Z doświadczeń operatora wynika, że najczęstszą przyczyną braku komunikacji pomiędzy urządzeniem a bramownicami jest zamontowanie urządzenia w niewłaściwym miejscu. Postępowanie zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu ma szczególne znaczenie jeśli autokar jest wyposażony w metalizowaną szybę, ekranującą fale radiowe.
5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej
Kontrole ITD
Wielu przedsiębiorców miało pytania do zaproszonych inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego i policjanta z Wydziału Ruchu Drogowego. Wątpliwości dotyczyły przede wszystkim kontroli autokarów z dziećmi inicjowanych przez szkoły i rodziców oraz wielokrotnych kontroli ITD dokonywanych podczas jednego przejazdu autokaru. W obydwu przypadkach podstawowym problemem zgłaszanym przez przewoźników jest czasochłonność procedur. Jeśli trasa przejazdu została zaplanowana tak, żeby autokar mógł prowadzić jeden kierowca, godzinna lub dłuższa kontrola sprawia, że kierowca nie ma szansy dojechać do celu bez przekroczenia czasu pracy. Inspektorzy radzili, żeby w takim przypadku prosić kontrolerów o pieczątkę na opisanej tarczce albo wydruku z tachografu cyfrowego i… liczyć na wyrozumiałość ewentualnych kolejnych kontrolujących. Kierowca podczas kontroli powinien, rzecz jasna, przestawić tachograf „na młotki”, bo chociaż nie prowadzi, pozostaje do dyspozycji –jest w pracy i wykonuje „inne czynności”. Goście jednogłośnie potwierdzili, że jeśli rodzice lub szkoła żądają kontroli, ani policjanci, ani inspektorzy nie mogą od niej odstąpić. Nawet, jeśli autokar poprzedniego dnia przeszedł przegląd techniczny. Dosadnie wytłumaczył to policjant: jeśli policjant odstąpi w takim od kontroli, może być pewny, że następnego dnia rodzice złożą na niego skargę. A policjant nie lubi, kiedy się na niego skarży… Wielokrotne kontrole i rekontrole ITD w sezonie wyjazdowym mają być spowodowane koniecznością sprawdzania rzetelności pracy inspektorów oraz… tak, statystykami. Bo jeśli plan zakłada, że należy dokonać 300 kontroli w ciągu dnia, a przejedzie akurat tylko 200 autokarów…
W skrócie można powiedzieć, że kierowca zmuszony sytuacją do przekroczenia czasu prowadzenia albo czasu pracy powinien niezwłocznie udokumentować ten fakt starając się umieścić w opisie zdarzenia numer służbowy policjanta lub inspektora kontrolującego pojazd i kierowcę, dane parkingu (jeśli musiał przestawić pojazd w czasie wypoczynku), poświadczenie z hotelu o braku wolnych miejsc (jeżeli kierowca przekroczył czas jeżdżąc od hotelu do hotelu). Niestety, nie ma gwarancji, że taka dokumentacja nie zostanie zakwestionowana przez kontrolujących inspektorów ale może stanowić podstawę do wszczęcia postępowania odwoławczego.
5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej5 grudnia br. w krakowskim hotelu Galaxy odbyło się seminarium dla przedsiębiorców z branży turystycznej i przewozowej
Rozkłady jazdy
Zaproszeni goście z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz firmy informatycznej Detlon Software przedstawili nadchodzące zmiany przepisów w zakresie wykonywania regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym. Poruszane kwestie dotyczyły w szczególności budowy, aktualizacji i uzgadniania rozkładów jazdy oraz zmian zezwoleń, dopłat do biletów ulgowych, obowiązku stosowania ulg, wywieszania rozkładów jazdy na przystankach.
 
Na zakończenie, wieczorem odbyło się spotkanie opłatkowe branży turystyczno-transportowej. Tego typu spotkania, umożliwiające wymianę poglądów i informacji pomiędzy przewoźnikami i organizatorami turystyki przyczyniają się do wzajemnego zrozumienia specyfiki działalności i ograniczeń wynikających z przepisów prawa. Można mieć nadzieję, że dzięki nim uda się uniknąć wielu nieporozumień dotyczących planowania trasy, przewidywania czasu pracy kierowców itp.