Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Turcja: Nowy most nad Bosforem

infobus
29.08.2016 08:07

Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan otworzył w piątek mostnad Bosforem łączący europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatyckądzielnicą Poyrazkoy. To kolejny punkt w planie wielkich realizacji w Stambule wramach budowy „nowej Turcji” przez Erdogana.

Ten trzeci most nad cieśniną to most hybrydowy, dziełofrancuskiego konstruktora Michela Virlogeux. Jednocześnie jest mostem wiszącymi z odciągami, podobnie do XIX-wiecznego mostu Brooklyńskiego.

„Jesteśmy w Europie, i przechodzimy do Azji przez morze- oświadczył prezydent Erdogan przed przecięciem wstęgi. – Dzięki mostowiłączymy kontynenty”. I dodał: „Będą tu kręcone filmy z całegoświata”.

W podobnie lirycznym duchu wypowiedział się premier BinaliYildirim, który powiedział: „Stambuł to miasto mostów”, miasto,”które spina kontynenty i kultury”.

Podkreślił że most, noszący imię sułtana Selima Groźnego,który podczas zaledwie ośmiu lat panowania podbił rozległe przestrzenie naBliskim Wschodzie, „jest nie tylko mostem, ale również dziełem sztuki icudem inżynieryjnym”.

Konstrukcja mostu o szerokości 59 m, z dwiemaczteropasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi jest odporna nanawiedzające Turcję wstrząsy sejsmiczne dzięki swojej elastyczności. Przyprojekcie współpracował z Virlogeux szwajcarski inżynier Jean-Francois Klein.

„Most ten stawia Turcję nie tylko na światowympoziomie, ale też na pierwszym planie” – powiedział Virlogeux, który naswoim koncie ma takie realizacje, jak most Normandzki (Pont de Normandie) nadbagnistymi rozlewiskami Sekwany, łączący miasta Honfleur i Hawr, oraz wiaduktMillau nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji. Ten ostatni zasłynął dziękinazwisku starchitekta sir Normana Fostera, ale rzeczywistym konstruktorem wiaduktubył francuski inżynier.

Most wygląda imponująco. Dał prezydentowi Erdoganowi – jakpisze agencja AFP – chwilę chwały w Turcji wciąż oszołomionej po lipcowymnieudanym zamachu stanu, po którym skierowano czołgi do północnej Syrii, izaskoczonej piątkowym porannym zamachem przypisywanym kurdyjskiej partyzantce.

W ostatnich latach prezydent, który wcześniej byłburmistrzem Stambułu, a Turcją rządzi od 2003 roku, podejmuje niezwykle ambitneprojekty urbanizacyjne.

„Cały świat powinien wiedzieć, że budujemy przyszłośćStambułu i jednocześnie chronimy naszą historię – powiedział ministertransportu Ahmet Arslan. – Turcja dzięki swemu geograficznemu położeniu jestmostem między Azją i Europą, Bałkanami a Kaukazem, ale aby wykorzystać topołożenie, potrzebujemy arterii i korytarzy. Są pieniądze do zarobienia naułatwieniu transportu między Europą a Azją, i dlatego podejmujemy teprojekty”.

W ciągu niecałej dekady zmieniła się sylwetka miasta nadBosforem, wybudowano nowe drogi, potrojono długość linii metra. W lipcu otwartona wzgórzu Camlica po azjatyckiej stronie metropolii olbrzymi meczet, zsześcioma minaretami wyższymi od minaretów Meczetu Proroka w Medynie.”Widziany ze wszystkich stron Stambułu” może pomieścić do 30 tys.ludzi.

„Bądź dumna ze swej siły, Turcjo!” – głosiłatelewizyjna reklama przed otwarciem mostu, którego budowa kosztowała 3 mlddolarów.

Wśród zamierzeń byłego burmistrza Stambułu ocenianych naponad 40 mld dolarów jest trzecie wielkie lotnisko dla metropolii, któregootwarcie ma nastąpić na początku 2018 roku, i 45-kilometrowy kanał łączącyMorze Czarne z morzem Marmara równolegle do Bosforu, co pozwoli na rozładowanienatężenia ruchu w cieśninie.

A w grudniu ma zostać oddany do użytku podmorski tunelEurazja pod Bosforem.