Trzy scenariusze dla MPK Ostrowiec Św.
Bezsprzecznie tematem numer jeden ostatniej sesji RadyMiasta w Ostrowcu Świętokrzyskim była sytuacja Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacji. O sytuacji spółki mówi Jarosław Górczyński, prezydentmiasta.
Panie Prezydencie, jak może Pan określić sytuację, w którejznalazła się spółka MPK?
Jarosław Górczyński, prezydent OstrowcaŚwiętokrzyskiego: Trzeba użyć stwierdzenia, że sytuacja jest trudna, aby niemówić dobitniej – bardzo trudna. Rosną długi oraz zobowiązania, pojawiają sięolbrzymie problemy z regulowaniem faktur, a do tego dochodzi nie płacenieskładek ZUS-owskich od pracowników. Te niepokojące zjawiska najlepiej oddajądramatyczną sytuację wewnątrz spółki. Musimy podjąć zdecydowane kroki dlaprzyszłości komunikacji miejskiej w Ostrowcu Św. Nie możemy dłużej udawać, żenic się nie dzieje, albo twierdzić, że sytuacja jest dobra. Nie możemy takżeciągłe dokładać do spółki pieniędzy naszych podatników. Prób zmiany tejsytuacji było wiele, ale jak na razie żadna nie wyszła na dobre. Ciągłe zmianylinii, ograniczenia kursów spowodowały, że traciliśmy i tracimy pasażera.
Jak to zmienić?
Jarosław Górczyński: Będę chciałrozważyć trzy rozwiązania. Likwidację z równoczesnym powołaniem przez gminęnowego podmiotu gospodarczego, który przejmie podstawowe działania w zakresiekomunikacji, likwidacja z powierzeniem obsługi przewozowej zewnętrznemuoperatorowi, poprzez przetarg, aż wreszcie powołanie spółki pracowniczej zprzekazaniem majątku załodze. Jestem już po pierwszych rozmowach z prezydentamiinnych miast w Polsce, którzy zdecydowali się na odważne zmiany w systemiekomunikacji. Teraz poproszę o analizy zarówno spółkę, ale i zespół nadzoruwłaścicielskiego, aby prześledzić korzyści i zagrożenia z wprowadzenia każdegoz zaproponowanych rozwiązań.
Światełkiem nadziei dla ostrowieckiej spółki wydawały siębyć pieniądze ze środków RPOWŚ 2014-2020 dla Obszaru Strategicznej Interwencji
Jarosław Górczyński: To środki, któremogą być mądrze wykorzystane ale z chwilą napisania dobrego projektu. Musimy wdokumentacji dowieść, że uzyskamy nie tylko efekt ekonomiczny, ale iekologiczny. Tylko nie zapominajmy, że to Gmina Ostrowiec zakupi ewentualnie teautobusy i będzie mogła przekazać je w drodze oferty publicznej podmiotowi,który będzie świadczył usługi w mieście. Taka operacja musi być gwarantemnatychmiastowej i zdecydowanej poprawy sytuacji w komunikacji miejskiej, niemoże być tak jak dotychczas, że problem wraca co parę miesięcy, jakprzysłowiowy bumerang.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Problem MPK dotychczas wracał zawsze bardzo szybko, ale zjakiej przyczyny? Czy działania naprawcze były niewystarczające, czy to taktrudny temat?
Jarosław Górczyński: W mojej ocenie działania byłyniewystarczające. Gdyby zdecydowane, odważne ruchy podjąć we właściwym momencienie doszłoby do stanu, w którym obecnie się znajdujemy, gdzie stratę spółki,czy zobowiązania wymagalne liczymy w milionach złotych.
Panie Prezydencie, a gdzie w tym wszystkim jest pasażer?
Jarosław Górczyński: Dobrzefunkcjonująca komunikacja, to nie ta właściwie wyglądająca z perspektywypracowników, czy władz podmiotu, ale dobrze postrzegana przez pasażera. Przedtą sesją chciałem na własnej skórze przekonać się co sądzą o naszej komunikacjipasażerowie. Odwiedziłem kilka przystanków w centrum miasta i usłyszałemmnóstwo cierpkich słów. Czas to zmienić.