Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy oferty na pięć autobusów dla  MZK Ełk. Wszystkie w budżecie

infobus
10.03.2023 15:03

9 marca Miasto Ełk otworzyło oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy MAXI z infrastrukturą ładowania.

Dzięki liberalnym zapisom  samorząd otrzymał oferty od dość oryginalnego trio: Busnex Poland, EvoBus Polska i Solaris Bus & Coach. Nam brakuje tu Volvo, które wymienialiśmy jako jednego z faworytów do tego za mówienia. Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 3 autobusy miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 2 - do dnia 29 listopada 2024 roku.  O warunkach formalnych tego zamówienia, jak i o budżecie zamawiającego pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.

Co chciał Ełk?

Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy jakie zamawiający przyjął kryteria techniczne:

  • najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
  • najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt, największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 10 pkt,
  • silnik centralny – 8 pkt,
  • belka sztywna ze stabilizatorem toru jazdy – 8 pkt,
  • układ z funkcją wstępnego ogrzewania (prekondycjonowanie) przed rozpoczęciem kursu (plug in) – 8 pkt,
  • posiadanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 8 pkt,
  • wysokość całkowita nadwozia do 3300 mm – 8 pkt.

Trzy oferty

Belka sztywna, silnik centralny, duża pojemność baterii, czy też silnik centralny to cechy elektrycznych autobusów Volvo. Z kolei najniższym zużyciem energii elektrycznej, ale również innymi rozwiązaniami technicznymi punktowanymi w kryteriach technicznych może pochwalić się Solaris. Takie były nasze przewidywania w zakresie potencjalnych oferentów. Okazało się,  ze nie do końca mieliśmy rację, bo 10 marca Ełk otrzymał następujące oferty Wykonawców:

  • Busnex Poland z ceną 15 313 500,00 PLN brutto.
  • EvoBus Polska z ceną: 19 188 922,50 PLN brutto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną: 16 236 000,00 PLN brutto.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to: 19 372 500,00 PLN brutto. Teraz komisja przetargowa oceni złożone propozycje według trzech kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), warunków gwarancji i serwisu (20%). W tej sytuacji najbliżej zwycięstwa jest przedstawiciel marki Yutong, który zazwyczaj daje też wydłużone gwranacje.

JAKIE AUTOBUSY?

Elektryki dla Ełku mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Warunek powyższy nie wyklucza autobusów, gdzie do zajęcia nie więcej niż 4 miejsc siedzących przez pasażerów należy pokonać maksymalnie dwa stopnie lub podest i stopień. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobusy będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusów w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.

Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorze bursztynowym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusach mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu.