Trzy Neoplany N4407 dla Bad Wörishofen
[[busswiat/92002/l_3.gif|Dane techniczne autobusu Neoplan Centroliner N4407 CNG|center]]
W Bad Wörishofen już od lat dąży się do osiągnięcia harmonii pomiędzy środowiskiem, transportem i zdrowiem, a przez to uzyskania wyższej jakości życia, co jest ważne dla uzdrowiskowego miasteczka. Wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Bawarii oraz organizacją Umweltfragen, władze miasta chcą zaangażować się w pilotażowy projekt znacznej redukcji hałasu oraz ilości spalin wytwarzanych przez pojazdy mechaniczne. Jednym z elementów tej polityki jest decyzja o zakupie autobusów miejskich zasilanych gazem ziemnym, które zamówiono w firmie NEOPLAN Bus GmbH. Autobusy na gaz ziemny zaliczają się do emitujących najmniej zanieczyszczeń, a więc najmniej szkodliwych dla środowiska. Oprócz tego, są także bardzo ciche. W ramach projektu, do miasta dostarczone zostaną zostaną 3 midibusy Centroliner N4407 CNG – po raz pierwszy wyposażone w nowy silnik gazowy Daimler-Chrysler Powersystems M906LAG. Federalny Urząd Środowiska stwierdził, że zoptymalizowane silniki na gaz ziemny – takie jak ww. – już dzisiaj spełniają normy czystości spalin Euro 4, które zaczną obowiązywać w roku 2005. Jednostka ta osiąga moc maksymalną 170 kW (231 KM) przy 2200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 810 w zakresie od 1200 do 1800 obr./min. Butle z gazem są zainstalowane w bezpiecznym miejscu na dachu (w konstrukcjach niskopodłogowych nie wystarcza bowiem miejsca pod pokładem), dzięki czemu w żaden sposób nie ograniczają przestrzeni pasażerskiej wewnątrz pojazdu. Aluminiowy rdzeń tych butli, zwanych Composite Tanks, pokryty jest warstwą wykonaną z włókien węglowych lub aramidowych. Takie zbiorniki są o 40% lżejsze niż podobnej pojemności butle stalowe. Specjalne zawory bezpieczeństwa czuwają nad tym, aby zbiorniki nie pękły. Nawet gdyby gaz uwalniał się w niekontrolowany sposób, zawsze będzie ulatniał się ku górze, mieszając się z atmosferą, co oddala niebezpieczeństwo zapłonu.
Rozwój autobusów zasilanych paliwem alternatywnym ma spory udział w dążeniu do uczynienia komunikacji miejskiej ekologiczną i ekonomiczną. Kadra inżynierska NEOPLANA już dawno dostrzegła zalety napędu gazowego: większą wydajność oraz mniejszą szkodliwość dla środowiska – firma już od 30 lat buduje autobusy zasilane gazem ziemnym i należy obecnie do największych producentów tego typu pojazdów. NEOPLAN opracował całą paletę autobusów o nowatorskich rozwiązaniach technicznych, praktycznie każdy pojazd z rodziny autobusów liniowych – od małego midibusa o długości 8 metrów aż po potężne, 18-metrowe przegubowce czy pojazdy dwupokładowe – dostępny jest w wersji z napędem alternatywnym. Dla ruchu podmiejskiego można zamówić autobus N4416Ü o komfortowym, niezależnym zawieszeniu kół, przejętym z rodziny autobusów turystycznych. Wszystkie te pojazdy bazują na modularnej koncepcji rodziny Centroliner: autobusu niskopodłogowego, o bezstopniowych wejściach i równej, płaskiej podłodze, idealnego dla osób niepełnosprawnych i starszych. W praktyce, autobusy zasilane gazem ziemnym okazały się bardzo dobre, zyskując szeroką akceptację wśród użytkowników. Grubo ponad 1000 takich konstrukcji spod znaku NEOPLANa jeździ dziś w wielu miastach świata, z czego 700 pojazdów eksploatowanych jest przez przedsiębiorstwa przewozowe w Los Angeles. Ta największa na świecie flota autobusów miejskich zasilanych gazem ziemnym dostarczyła NEOPLANowi nie tylko kompetencji i doświadczenia w dziedzinie napędów gazowych, ale także doprowadziła do dużego skoku technologicznego, dzięki któremu firma stała się przodującym producentem tego typu pojazdów.