Trzy MINI oferty dla MPK Poznań. Mercus, MMI i EvoBus

29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło oferty w przetarg na zakup 5 autobusów typu MINI z silnikami diesla Euro 6.
Jak informuje przewoźnik, pojazdy mają być przyjazne środowisku, jednej marki, o długości 7,5-8,0 m. Cały kontrakt – realizowany jest z „własnej kieszeni” i ma zostać zamknięty do 19 listopada 2021 r.
MINI PLANY
-“Niewielkie autobusy, dzięki swoim gabarytom, dadzą możliwość przewozu osób w rejonach, które dziś m.in. z uwagi na nośność i szerokość drogi nie mogą liczyć na obsługę komunikacyjną – powiedział po ogłoszeniu MINI przetargu Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. – W tym zakresie MPK Poznań dostosowuje swój tabor do wymogów i planów organizatora transportu publicznego.
Pierwszą linię, na której jeżdżą minibusy, miasto uruchomiło na Ogrodach i osiedlach Nowe Ogrody oraz Lotników Wielkopolskich. Z dwóch autobusów Kapena Urby korzysta wielu pasażerów i teraz poznański Zarząd Transportu Miejskiego zamierza uruchomić trzy kolejne.
- -„Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło, i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy – dodał Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Z założenie linie minibusowe są stosunkowo krótkie, mają za zadanie dowieźć pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnić komunikację w obrębie osiedla. Trzy nowe MINI trasy w Poznaniu to:
- Linia nr 122 ma kursować na Junikowie ulicami: Wieruszowskiej, Ziębicką, Kamiennogórską, Dziewińską i Cmentarną i zapewnić dojazd do przystanków tramwajowych na ul. Grunwaldzkiej.
- Linia nr 123 ma połączyć pętlę autobusową na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo.
- Linia nr 127 umożliwiałby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla, a także łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie.
Trzy Oferty
MPK Poznań ogłosiło swój MINI przetarg 8 marca. Dzisiaj - 30 kwietnia - przewoźnik otrzymał trzy oferty na potrzebne miastu minibusy. O ile obecność Mercusa i MMI nie dziwi (obie firmy konkurowałaby ze sobą niedawno o zamówienie powiatu słupskiego), tak spółka EvoBus już dawno nie startowała w Polsce w miejskich przetargach na minibusy (ostatni raz chyba kilka lat temu w Krakowie) – przede wszystkim z uwagi na wysokie ceny swoich produktów z fabryki w Dortmundzie. Jak pokazuje poznańskie zamówienie, w tym zakresie niewiele się zmieniło.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sprawdźmy co zaproponowali autobusowi producenci w Poznaniu:
- MMI chce za 5 szt. autobusów Iveco-MMI Urby 72 kwotę 3.840.060 PLN brutto / 3.122.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 624.400 PLN netto;
- EvoBus za 5 szt. autobusów Mercedes-Benz Sprinter 65 City proponuje kwotę 5.688.750 PLN brutto / 4.625.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę 925.000 PLN netto;
- Mercus (a dokładniej firma Truck Export Import Wynajem) za 5 szt. autobusów MAN-Mercus Sprinter City oferuje cenę 3.333.000 PLN brutto / 2.710.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę 542.000 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego to 4.305.000 PLN brutto / 3.500.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę poznańskiego autobusu typu MINI na poziomie 700.000 PLN netto. To oznacza, że zarówno Mercus, jak i MMI „przechodzą dalej”, a o wszystkim zadecydują teraz następujące kryteria:
- Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 20
- Warunki gwarancji / Waga: 6
- Gotowość techniczna / Waga: 4
- Cena – Waga: 70
Wydaje nam się, że najbliżej zwycięstwa w Poznaniu jest Mercus, dla którego będzie to pierwsza dostawa miejskich pojazdów dla tak dużej komunikacyjnej firmy w Polsce i prestiżowe wejście na miejski rynek w naszym kraju. Poczekajmy jednak na pracę komisji przetargowej MPK Poznań.
Poznańska flota
Aktualnie flota MPK Poznań to 333 autobusy, w tym:
- Solaris Urbino 18 Electric – 15
- Solaris Urbino 18 Hybrid – 1
- Solaris Urbino 18 – 141
- Solaris Urbino 12 – 100
- Solaris Urbino 8.6 – 26
- MAN Lion’s City – 35
- MAN NG 313 – 3
- MAN NL 283 – 4
- MAN NL 223 – 6
- Kapena 65C Urby – 2
Jak widać tylko tyle dwa ostatnie pojazdy to klasa MINI i do tego zakupione w 2011 r.