Trzy MINI oferty dla MPK Poznań. Mercus, MMI i EvoBus

infobus
30.04.2021 10:52

29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło oferty w przetarg na zakup 5 autobusów typu MINI z silnikami diesla Euro 6.

Jak informuje przewoźnik, pojazdy mają być przyjazne środowisku, jednej marki, o długości 7,5-8,0 m. Cały kontrakt – realizowany jest z „własnej kieszeni” i ma zostać zamknięty do 19 listopada 2021 r.

MINI PLANY

-“Niewielkie autobusy, dzięki swoim gabarytom, dadzą możliwość przewozu osób w rejonach, które dziś m.in. z uwagi na nośność i szerokość drogi nie mogą liczyć na obsługę komunikacyjną – powiedział po ogłoszeniu MINI przetargu Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. – W tym zakresie MPK Poznań dostosowuje swój tabor do wymogów i planów organizatora transportu publicznego.

Pierwszą linię, na której jeżdżą minibusy, miasto uruchomiło na Ogrodach i osiedlach Nowe Ogrody oraz Lotników Wielkopolskich. Z dwóch autobusów Kapena Urby korzysta wielu pasażerów i teraz poznański Zarząd Transportu Miejskiego zamierza uruchomić trzy kolejne.

  • -„Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło, i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy – dodał Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Z założenie linie minibusowe są stosunkowo krótkie, mają za zadanie dowieźć pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnić komunikację w obrębie osiedla. Trzy nowe MINI trasy w Poznaniu to:

  • Linia nr 122 ma kursować na Junikowie ulicami: Wieruszowskiej, Ziębicką, Kamiennogórską, Dziewińską i Cmentarną i zapewnić dojazd do przystanków tramwajowych na ul. Grunwaldzkiej.
  • Linia nr 123 ma połączyć pętlę autobusową na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo.
  • Linia nr 127 umożliwiałby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla, a także łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie.
Wnetrze Minibusa Grafika Artykulupic11016160411286373with Ratio16 9
Wnetrze Minibusa Grafika Artykulupic11016160411286373with Ratio16 9 1

Trzy Oferty

MPK Poznań ogłosiło swój MINI przetarg 8 marca. Dzisiaj - 30 kwietnia - przewoźnik otrzymał trzy oferty na potrzebne miastu minibusy. O ile obecność Mercusa i MMI nie dziwi (obie firmy konkurowałaby ze sobą niedawno o zamówienie powiatu słupskiego), tak spółka EvoBus już dawno nie startowała w Polsce w miejskich przetargach na minibusy (ostatni raz chyba kilka lat temu w Krakowie) – przede wszystkim z uwagi na wysokie ceny swoich produktów z fabryki w Dortmundzie. Jak pokazuje poznańskie zamówienie, w tym zakresie niewiele się zmieniło.

Sprawdźmy co zaproponowali autobusowi producenci w Poznaniu:

  • MMI chce za 5 szt. autobusów Iveco-MMI Urby 72 kwotę 3.840.060 PLN brutto / 3.122.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 624.400 PLN netto;
  • EvoBus za 5 szt. autobusów Mercedes-Benz Sprinter 65 City proponuje kwotę 5.688.750 PLN brutto / 4.625.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę 925.000 PLN netto;
  • Mercus (a dokładniej firma Truck Export Import Wynajem) za 5 szt. autobusów MAN-Mercus Sprinter City oferuje cenę 3.333.000 PLN brutto / 2.710.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę 542.000 PLN netto.

Z kolei budżet zamawiającego to 4.305.000 PLN brutto / 3.500.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę poznańskiego autobusu typu MINI na poziomie 700.000 PLN netto. To oznacza, że zarówno Mercus, jak i MMI „przechodzą dalej”, a o wszystkim zadecydują teraz następujące kryteria:  

  • Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 20
  • Warunki gwarancji / Waga: 6
  • Gotowość techniczna / Waga: 4
  • Cena – Waga: 70

Wydaje nam się, że najbliżej zwycięstwa w Poznaniu jest Mercus, dla którego będzie to pierwsza dostawa miejskich pojazdów dla tak dużej komunikacyjnej firmy w Polsce i prestiżowe wejście na miejski rynek w naszym kraju. Poczekajmy jednak na pracę komisji przetargowej MPK Poznań.

Poznańska flota

Aktualnie flota MPK Poznań to 333 autobusy, w tym:

  • Solaris Urbino 18 Electric – 15
  • Solaris Urbino 18 Hybrid – 1
  • Solaris Urbino 18 – 141
  • Solaris Urbino 12 – 100
  • Solaris Urbino 8.6 – 26
  • MAN Lion’s City – 35
  • MAN NG 313 – 3
  • MAN NL 283 – 4
  • MAN NL 223 – 6
  • Kapena 65C Urby – 2

Jak widać tylko tyle dwa ostatnie pojazdy to klasa MINI i do tego zakupione w 2011 r.