Trzeci trening EvoBusa
infobus
15.05.2006 13:04
Trzeci trening EvoBusa
Pierwszy autobusowy trening EvoBus Polska odbył się ponad rok temu –25 kwietnia 2005 r. . Wówczas po raz pierwszy polscy kierowcy autokarów mogli przejść profesjonalny trening bezpiecznej, jak i ekonomicznej jazdy. Cały czas szkolenia odbywają się w tym samym miejscu –na torze w Bednarach pod Poznaniem, a zajęcia prowadzą doświadczeni trenerzy z Niemiec (Team Bayer), którzy już od kilku lat współpracują z EvoBusem. W tym czasie przeszkolili ponad tysiąc niemieckich kierowców. W kursie mogą uczestniczyć wszyscy kierowcy. Wystarczy zadzwonić do p. Karoliny Credo (022 356 06 04), dowiedzieć się o wolne miejsca i zgłosić swój akces. W tym roku wiosenny trening odbędzie się w dniach 22-26 maja i będzie się składał z trzech, dwudniowych szkoleń (pierwszy dzień bezpieczeństwo, drugi dzień –ekonomia). Koszt uczestnictwa to ok. 1000 zł netto. W zeszłym roku, w kwietniu, najliczniejszą reprezentację wystawiła firma Sindbad z Opola oraz Biuro Ochrony Rządu, które posiada jedno luksusowo wyposażone Travego. Przypomnijmy, że w efekcie treningu w Bednarach, kierowcy ograniczyli swoje średnie zużycie paliwa nawet o 11% – przyjmując średnie spalanie na poziomie 31 l/ 100 km. Daje to oszczędność rzędu ok. 3,5 l na 100 km. W tej sytuacji pytanie, czy warto wysłać kierowcę na takie szkolenie, jest po prostu retoryczne…
Generalnie szkolenia organizowane przez EvoBus mają za zadanie zmniejszyć koszty przewozów, poprawić jakość jazdy (mniejsza usterkowość), podnieść poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, a przede wszystkim zminimalizować stres kierowcy, który dzięki podniesieniu swoich umiejętności zachowuje się o wiele pewniej i rozsądniej na drodze.
Rady trenerów
W trakcie szkolenia trenerzy starają się „wykorzenić”z kierowców mity na temat ekonomicznej i bezpiecznej jazdy. Oto najważniejsze z nich:
1. Podczas ruszania dobrze mieć lekko wciśnięte sprzęgło… Błąd. Podczas ruszania nie należy naciskać sprzęgła i nie dodawać od razu gazu. Dzięki temu oszczędzamy sprzęgło. Dodatkowo przy silnikach powyżej Euro 2 ruszamy bez gazu – nawet pod górę (do 13 stopni nachylenia).
2. Od razu po skończonej jeździe trzeba gasić silnik. Błąd. Dobrze jest – szczególnie po intensywnej jeździe potrzymać silnik na jałowym biegu. Dzięki temu silnik będzie dłużej nam służył.
3. Przed wyłączeniem silnika dobrze jest dodać gazu. Błąd. To powoduje tylko zwiększone zużycie paliwa, a nawet może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.
4. Aby oszczędnie jechać, trzeba słuchać dźwięku silnika. Błąd. Przede wszystkim należy patrzeć na obrotomierz. To on jest naszym pomocnikiem przy ekonomicznej jeździe.
5. Trzeba często zmieniać biegi, żeby dopasować prędkość autobusu do obrotów silnika. Błąd. Każda zmiana biegu to dodatkowe zużycie paliwa, a także skrzyni biegów i sprzęgła. Dajcie popracować silnikowi!
6. Tempomat – tylko na autostradzie. Błąd. Tempomat dzięki elektronicznemu zestrojeniu z silnikiem potrafi najlepiej zarządzać pracą silnika – zarówno na autostradzie, jak i po za nią.
I ostatnia rada udzielona przez Franza po kilku przejazdach z polskimi kierowcami – 'Za dużo Panowie gazu…. Polecam niską liczbę obrotów tam, gdzie jest to możliwe, natomiast wysoką moc – tylko tam, gdzie jest to konieczne, czyli podczas jazdy w górach, wyprzedzania, włączania się do ruchu. Naprawdę nie ma sensu przekraczać maksymalnego momentu obrotowego, która dla Travego i Setry wynosi średnio 1100 obr. / min.
Naprawdę warto te wszystkie wskazówki potrenować pod okiem profesjonalistów. Dlatego – do zobaczenia na torze w Bednarach!
Więcej z Działu Kontrakty
Koliber w Nowym Sączu
07.12.2003
Nowa lokalizacja dworca PKS w Pilźnie
07.12.2003
Gdańsk – Sopot
07.12.2003
Kultura w autobusach MZK Przemyśl
07.12.2003
Podwyżka w Gdańsku?
07.12.2003
Pierwszy Jelcz w MPK Radom
07.12.2003
PKM Gdynia kupuje Volvo 7000A
07.12.2003
Zmiany w opłatach w Radomiu
07.12.2003
Poszukiwani kontrolerzy w Gorzowie
07.12.2003
Gadające autobusy w Rzeszowie
07.12.2003
Kapena w Jarocinie
07.12.2003
Nowa linia autobusowa w Rzeszowie
07.12.2003
Spokojniej w Katowicach
07.12.2003
Zmiana kontrolerów w Starachowicach
07.12.2003
Odłożenie przetargu w Kielcach
07.12.2003
Cięcia w Tychach
07.12.2003
MPK w Kielcach testuje biopaliwo
07.12.2003
Nowa firma na linii Wałbrzych-Świdnica
07.12.2003
Pikieta „Solidarności” w Kielcach
07.12.2003
Solaris w Wejherowie
07.12.2003
Kraków kupuje Solarisy
07.12.2003
Volvo we Wrocławiu
07.12.2003
Zmiany w MKS Krosno
07.12.2003
Scania w PKS Białystok
07.12.2003
Program naprawczy w Łodzi
07.12.2003
Białystok kupuje Solarisy
07.12.2003
MAN zmienia adres
07.12.2003
Autosan zwalnia
07.12.2003
Likwidacja ZOKM Białystok?
07.12.2003
Solaris w Białymstoku
05.11.2003
Więcej z Działu Przewoźnicy
PKM Jaworzno chce kupić elektrobus
01.08.2014
Stuttgart: SSB kupi 20 autobusów
30.07.2014
Hawr: Kontrakt na 56 autobusów
30.07.2014
Florange: Przetarg na 47 autobusów
30.07.2014
Regensburg: RVB zakupi 10 szt. Citaro
30.07.2014
Warszawa: Autobusy w Godzinę „W”
30.07.2014
Warszawa: Lipcowe wydanie „Klaksonu”
30.07.2014
PolskiBus.com dobrze oceniany w sieci
30.07.2014
Czy PKS Białystok wyjdzie na prostą?
30.07.2014
Lublana odbiera gazowe lwy
30.07.2014
Sewilla: TUSSAM wybiera autobusy MAN
29.07.2014
Gmina Lubin z darmowymi autobusami
26.07.2014
Jelcz z Izbą Pamięci
25.07.2014
Pierwsze Solarisy w Żylinie!
25.07.2014
Opłakany stan wałbrzyskich minibusów
24.07.2014
TigerExpress z nowym rozkładem jazdy
24.07.2014
BVG przetestuje piętrową Scanię
22.07.2014
Meteor walczy w Lublinie
22.07.2014
Wrocław: MPK sprzeda cztery autobusy
21.07.2014
Więcej z Działu Producenci
NowySolaris: Piąty detal odsłonięty!
30.07.2014
Solbus rusza z eksportem!
29.07.2014
Czesi kupili już 500 Solarisów
24.07.2014
Solaris: IV odsłona nowego Solarisa
20.07.2014
Alcoa wchodzi w segment minibusów
20.07.2014
Setra TopClass 500 debiutuje w Europie
20.07.2014
15 Mercedesów CapaCity dla LAC Grenada
20.07.2014
AMZ z gotowymi autobusami dla Krakowa
14.07.2014
Kolejny polski elektrobus w Niemczech
14.07.2014
Rok nowego Sprintera
11.07.2014
Elektryczna premiera w Łodzi
07.07.2014
24-metrowy Trambus Bozankaya
03.07.2014
Na gazie ze Słupska do Meksyku
03.07.2014
Caen odbiera pierwsze Crealisy
03.07.2014
Stawiski: CMS AUTO dostarczy minibus
02.07.2014
EvoBus Polska zmienia swoją strukturę
01.07.2014
ZeEUS wystartował w Sztokholmie
30.06.2014
Kolejne odsłony IV generacji Urbino
30.06.2014
Mundialowe autobusy z oponami
26.06.2014
Cztery premiery Setry na IAA 2014
26.06.2014
Nowy Daily rozpoczął Roadshow
23.06.2014
Więcej z Działu Infrastruktura
A1: Kolejny MOP otwarty
17.07.2014
A4: Częściowo zamknięty węzeł Prąd
09.07.2014
Kraków: Koniec remontu Dworca MDA
25.06.2014
GDDKiA: Autostradą do Czech
26.05.2014
A4: Za autostradę zapłacisz kartą
15.05.2014
MIR: Sieć „ekspresówek” do 2020 r.
09.05.2014
MIR: Autostradą A1 nad morze!
09.05.2014
Rzeszów: MPK rozbudowuje zajezdnię
02.04.2014
Krasnystaw: Miasto kupi minibus
17.03.2014
Kraków: Remont płyty górnej RDA
07.03.2014
Bydgoszcz: Przebudowa pętli Błonie
21.02.2014