Trzeci szkolny elektrobus Solarisa. W Bielanach
Trzeci z zakupionych w Polsce szkolnych autobusów elektrycznych został dostarczony już na miejsce. Do Gminy Bielany.
Mazowiecki samorząd należy do liderów elektromobilności i jako jedna z czterech gmin w Polsce zamówiła pierwsze w naszym kraju szkolne elektrobusy w ramach pilotażowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW),„Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, o którym pisaliśmy TUTAJ.
Bielany z Solarisem
Wsparcie od NFOŚiGW na zakup premierowych w Polsce elektrycznych „gimbusów” otrzymały cztery gminy. Trzy z nich zdecydowały się na wybór w przetargu zeroemisyjnych autobusów Solarisa. Czwarty elektryczny „gimbus” - od firmy Bus Nex – przyjedzie w I kwartale br. do Gminy Bobowa.
-„Autobus marki Solaris został 5 stycznia dostarczony do Zespołu Oświatowego w Bielanach. W ramach szkolenia kierowcy nowego autokaru oraz sprawdzenia jego sprawności odbył się objazd po ulicach Gminy Bielany. Jesteśmy pewni, że poprawi się komfort jazdy i bezpieczeństwo naszych dzieci, to one są dla nas najważniejsze. – informuje mazowiecka gmina. - Zakup autobusu elektrycznego nie byłby możliwy, gdyby nie 90% dotacja z NFOŚiGW w ramach programu Kangur dotyczącego elektromobilności. Jesteśmy prekursorami ekologicznych pojazdów szkolnych w tej części Polski na terenach wiejskich. Obecnie jest ogromne zainteresowanie następnym naborem NFOŚiGW ze strony samorządów, zatem nasze decyzje były słuszne i bardzo potrzebne. Życzymy powodzenia innym samorządom!”
Szkolny standard
Pierwszy z elektrycznych Solarisów trafił do Gminy Godzianów, drugi do Gminy Gręboszów, a trzeci – do Gminy Bielany.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie przekazane autobusy – typu Solaris Urbino 12 electric – są niemal identyczne. Elektrobusy w pomarańczowych barwach zostały zaopatrzone w tablice informujące o przewozie dzieci, znajdujące się na przedniej i tylnej ścianie pojazdu. Dostęp na pokład umożliwiają dwa wejścia w układzie 2-2-0, których otwarciu towarzyszy sygnał akustyczny. Dodatkowo z tyłu autobusu, na dachu, zamontowane zostały pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie przy otwarciu drzwi.
W każdym z dostarczonych ebusów znajduje się 41 miejsc siedzących, z których każde posiada pasy bezpieczeństwa. Elektryczne „gimbusy” są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Przy drugich drzwiach przewidziano rampę ułatwiającą wjazd na pokład, a po zdemontowaniu podestu naprzeciw drzwi możliwy jest przewóz wózka inwalidzkiego, pozostawiając w pojeździe do dyspozycji 37 miejsc siedzących. Podróżujący uczniowie będą mieć możliwość naładowania swoich urządzeń elektrycznych dzięki podwójnym gniazdom USB zamontowanym na ścianach bocznych autobusu. Ponadto komfortową podróż zapewni klimatyzacja z potencjometrem umożliwiającym ręczne zaprogramowanie temperatury w przestrzeni pasażerskiej oraz kabinie kierowcy. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących, e-gimbus zaopatrzono w system monitoringu z możliwością nadawania komunikatów głosowych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Zamontowany został również automatyczny dozownik do płynu antybakteryjnego.
Dzięki elektrycznemu napędowi, każdy z szkolnych autobusów nie będzie emitował do otoczenia żadnych szkodliwych spalin. W „e-gimbusach” zastosowano innowacyjne baterie Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. Z kolei za napęd odpowiada oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Kady szkolny autobus elektryczny będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.
Na koniec dodajmy, że te trzy polskie, szkolne ebusy są jednymi z nielicznych tego typu pojazdów w Europie i można śmiało powiedzieć, że w tej dziedzinie jesteśmy prekursorem.