Trzeci przetarg z ZTP 2021: MPK Świdnica i 6 autobusów elektrycznych
3 grudnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "Świdnica" ogłosiło przetarg na zakup 6 szt. autobusów o napędzie elektrycznym.
Co ciekawe, organizator od razu podaje jaki ma budżet na ten cel. To 13.800.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt elektrobusu klasy MAXI na poziomie 2.300.000 LN netto.
Świdnickie wymagania
Nowe e-busy powinny pojawić się w zajezdni MPK Świdnica za 18 m-cy od podpisania umowy. Wymagane wadium to 414.000.00 PLN.
O tym kto podejdzie do tego zamówienia dowiemy się najszybciej 17 stycznia, kiedy wyznaczono termin składania ofert.
Przypomnijmy, że najnowszy przetarg to efekt podpisania 22 listopada umowy z NFOŚiGW o dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny 2021. Całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. Wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł – blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z ZTP.
-“Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW – powiedział podczas podpisywania umowy z Funduszem prezes MPK Świdnica, Tomasz Kurzawa
PLUS INFRASTRUKTURA
W ramach projektu świdnickie MPK – na drodze osobnego postepowania – zakupi także sześć stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji pantografowych o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów.
Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).
Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).
DRUGI NABÓR ZTP
-„Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów – zachęca Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.
-“To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń. – uzupełnia Chorowski.