Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Trwa tournee Solbusów LNG

infobus
23.05.2012 21:37
Trwa tournee gazowego Solbusa po Polsce. Można powiedzieć, że jego kulminacyjnym momentem była prezentacja w warszawskiej zajezdni MZA „Ostrobramska”, do której podziwiać polski autobus przyjechali ludzie z branży z całego świata. A podziwiać było co, bo jedyne w Polsce i w Europie autobusy zasilane skraplanym gazem ziemnym LNG. Program testowy, który ma uwidocznić zalety stosowania tego paliwa w transporcie miejskim jest realizowany we współpracy z firmą Gazprom Germania. Obecnie autobusy jeżdżą po ulicach Katowic, wcześniej gościły w Toruniu, Gdyni, Olsztynie i oczywiście Warszawie. W planach jest jeszcze Kraków. Razem z testowymi autobusami w miastach tych pojawia się mobilna stacja tankowania, sfinansowana przez Gazprom. Tankowanie pojazdów z jej wykorzystaniem jest szybkie i niezbyt skomplikowane. Stacja jest wyposażona w urządzenie mierzące zużycie paliwa. Wszystko po to, aby pokazać potencjał skroplonego gazu ziemnego w branży transportowej. Autobusy zasilane LNG są jednak nie tylko ekonomiczne, z uwagi na niskie zużycie paliwa, ale także ekologiczne. Ich silniki nie emitują praktycznie żadnych cząstek stałych i śladowe, w porównaniu z tradycyjnym dieslem, ilości szkodliwych substancji (LNG nie zawiera dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, helu i wilgoci). Solbusy napędzane LNG spełniają normy EEV. Prowadzone dotychczas testy pokazują również, że są całkowicie bezpieczne w eksploatacji. LNG to przyjazne środowisku oraz świetnej jakości paliwo. Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego w transporcie obejmuje nie tylko samochody osobowe i dostawcze oraz ciężarówki, ale również autobusy miejskie takie jak innowacyjny Solbus Solcity –powiedział Siergiej Komlew, dyrektor ds. umów i cen Gazprom Export.
Solbus LNGSolbus LNGSolbus LNGSolbus LNG
Czy MZA skusi się na zakup autobusów zasilanych LNG? Jan Kuźmiński, szef przewoźnika, określa je jako „ciekawe”. MZA przyglądały się uważnie przez dwa tygodniu pojazdom, na wnioski przyjdzie czas. A czym Solbus może zachęcić do zakupu swoich produktów? Przede wszystkim tańszymi kosztami eksploatacji. Mimo, że autobus jest droższy przy zakupie, po trzech latach jazdy różnica ta się zwraca –mówi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu w Solbusie. Problemem może być jednak brak stacji tankowania LNG w naszym kraju. Zakup stacji tankowania ma sens w przypadku posiadania co najmniej 15 autobusów zasilanych tym paliwem. W przeciwnym razie inwestycja może okazać się nieuzasadniona ekonomicznie. Mowa tu o stacji mobilnej. W przypadku stacji stacjonarnej, którą rzecz jasna trzeba wybudować, liczba ta wzrasta do 30. Po przeliczeniu wszystkich kosztów, jeżeli ten rachunek okaże się faktycznie dodatni będziemy chcieli w to wejść –mówi Kuźmiński. Na pewno autobus zasilany CNG jest bardziej ekologiczny od tradycyjnego wozu napędzanego silnikiem diesla –dodaje. A zatem niewykluczone, że Warszawa skusi się na pojazdy napędzane tym alternatywnym paliwem. Jeśli się na to zdecydujemy pierwsze takie autobusy mogą wyjechać na ulice już za dwa lata –mówi Kuźmiński. A zatem otwiera się szansa dla Solbusa, który przecież w Warszawie jest już obecny. I nie ma co ukrywać, że producent liczy na kolejne podboje, nie tylko w stolicy. Mamy nadzieję, że prezentowane w ramach naszego pilotażowego programu pojazdy przekonają władze miast oraz dyrekcje zakładów komunikacji do rozpoczęcia zmian i zakupu nowoczesnych, tańszych w eksploatacji oraz ekologicznych i niezawodnych pojazdów użyteczności publicznej –mówi Michał Śliżak.
Mobilna stacja tankowaniaMobilna stacja tankowaniaMobilna stacja tankowaniaSolbus LNG - silnik
Przypomnijmy. Pierwszy autobus Solbus Solcity 12 LNG napędzany skroplonym metanem został zaprezentowany na targach Transexpo w 2009 roku. Już na przełomie lat 2009 i 2010 trzydzieści jeden tak zasilanych pojazdów miało pojawić się na ulicach Krakowa. Niestety przedłużające się procedury dopuszczające do ruchu te nowatorskie pojazdy spowodowały, że kontrakt nie doszedł do skutku.  Teraz producent wraca do tego paliwa. Oby z lepszym skutkiem, na pewno z silniejszym partnerem, jakim jest Gazprom Germania.
PARAMETRY POJAZDU
Długość, szerokość, wysokość (mm) 12.000 / 2 550 / 3 100
Rozstaw osi 5.950 mm
Masa własna 9.900 kg
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Koła 275/70 R22,5          
PRZESTRZEŃ PASAŻERSKA         
Liczba miejsc całkowita 110 osób
Liczba miejsc stojących 79 osób
Liczba miejsc siedzących 31 osób
SILNIK
Cummins ISLG320
Pojemność silnika 8.900 cm³
Moc 235 kW /320 KM przy 2.000 obr/min           
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 70 km/h
SKRZYNIA BIEGÓW        
Marka  Voith D854.5
PALIWO
Zasięg teoretyczny 400 km
Rodzaj paliwa tylko LNG
Rodzaj zbiornika LNG Chart Ferrox