Trwa elektryczna passa Solarisa w Lublinie. Razem 37 elektrobusów
6 maja Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup pierwszych w tym mieście przegubowych autobusów elektrycznych.
W lubelskim MEGA postępowaniu spółka Solaris Bus & Coach po raz pierwszy zmierzył się z białoruską firmą Belkommunmash. I wyszła z tego starcia zwycięsko. Dodajmy, że wcześniej ZTM w Lublinie zlecił producentowi z Bolechowa produkcję 12 Solarisów Urbino 12 electric, które dołączą do zamówionych w 2019 r. 20 elektrobusów oraz 15 trolejbusów Trollino 18 (aktualnie już na liniach). Razem z najnowszymi e-busami daje to imponujący koszyk zakupowy w postaci 39 elektrobusów i 15 trolejbusów. A to nie koniec lubelskich inwestycji w elektromobilność...
LUBELSKIE KRYTERIA
O szczegółach pierwszego lubelskiego przetargu na przegubowe autobusy elektryczne pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Przypominajmy tylko, że przedmiotem zamówienia jest zakup
- 7 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych, dwuczłonowych autobusów elektrycznych klasy MEGA (przegubowych)
- 3 sztuki dwustanowiskowych ładowarek małej mocy, o mocy większej lub równej 120 kW (2×60 kW)
- 1 szt. jednostanowiskowej ładowarki małej mocy, o mocy większej lub równej 60 kW
Generalnie zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu EV (13%), warunków technicznych (22%), ekologii (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, ZTM Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- elektryczny układ napędowy zabudowany w jednej wspólnej obudowie zamontowanej na dachu autobusu – 25 pkt,
- baterie trakcyjne zbudowane z ogniw elektrochemicznych, dla których maksymalny ciągły prąd ładowania i rozładowania będzie większy lub równy 4 C, a chwilowy (10 sekundowy) nie mniejszy niż 8 C, gdzie C oznacza wartość natężenia prądu 1 godzinnego ogniwa, równego wartościowo pojemności elektrycznej ogniwa wyrażonej w jednostce [Ah] – 45 pkt,
- całkowita liczba miejsc pasażerskich co najmniej 140 – 20 pkt,
- system ogniw fotowoltaicznych o mocy co najmniej 1 kWp, zamontowany w sposób bezinwazyjny – 10 pkt.
BIAŁORUsini odrzuceni
Na te kryteria nakładamy teraz dwie oferty, które 31 marca otrzymał lubelski Zarząd:
- od Solaris Bus & Coach z ceną 22.799.280,00 zł brutto / 18.536.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 18 electric + ładowarki na poziomie 2.648.000 PLN netto.
- od konsorcjum OPF Sp. z o.o. oraz BKM-Ukraina Sp. z o.o. ul. Ogrodowa 58, 00-876 Warszawa z ceną … 28.521.658,20 zł brutto / 23.188.339 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Е433 Vitovt Max Electro + ładowarki na poziomie 3.312.619 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei kwota, jaką ZTM w Lublinie przeznaczył na sfinansowanie elektrycznego zamówienia to : 21.600.000,00 zł brutto / 17.560.975 PLN netto, co daje jednostkową ceną za lubelski, przegubowy ebus na poziomie 2.508.710 PLN netto. Tym samym oferta konsorcjum firm OPF Sp. z o.o. oraz BKM-Ukraina Sp. z o.o przekroczyła kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia o prawie 7 mln zł, natomiast oferta firmy Solaris Bus&Coach - o prawie 1,2 mln zł. Dodajmy, że producent z Bolechowa zaoferował gwarancję na cały pojazd bez limitu kilometrów (wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu) na okres 60 miesięcy.
Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, 6 maja ZTM uznał propozycję Solarisa za rynkową ofertę, nieodbiegającą od cen funkcjonujących w innych postępowaniach i postawił dołożyć brakującą kwotę. Równolegle Zarząd postanowił odrzucić białoruską ofertę bez podania przyczyn. W tej sytuacji czekamy już tylko na kolejną umowę ZTM Lublin-Solaris.
Poniżej punktowa ocena oferty Solarisa w Lublinie:
Lubelski standard
Jeśli chodzi o pojazdy to będą one wyposażone m.in. w:
- system monitoringu
- klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy
- automat do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe
- system do zliczania pasażerów
- całkowita liczba miejsc to minimum 120, natomiast liczba miejsc siedzących musi wynosić minimum 40
- podwójne porty USB (typ A) w przestrzeni pasażerskiej autobusu w liczbie 4 szt., umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.
- wydzielona przestrzeń przeznaczona do przewozu wózka inwalidzkiego oraz wózka dziecięcego.
Pojazdy zostaną skierowane do obsługi linii kursujących w centrum miasta. Termin dostawy całej partii 7 szt. autobusów wraz z dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją zaplanowany jest do dnia 30 maja 2023 r.