Troliga i elektrobus Leonis EV
Słowacka firma Troliga Bus, która w tym roku zadebiutowała na polskim rynku, poinformowała, że kończy prace nad pierwszym swoim elektrobusem. Powstaje on bazie 12-metrowego, niskopodłogowego autobusu miejskiego Leonis i ma być gotowy w marcu 2015 r.Jak podkreśla producent –w jego konstrukcji wykorzystano przede wszystkim europejskie komponenty napędowe oraz koreańskie baterie firmy Samsung. Jak poinformowa Damian Wawrzyniak, Prezes Zarządu Troliga Bus Polska, firma chce rocznie produkować ok. 50 sz. tego typu konstrukcji, które przede wszystkim miałby trafiać na eksport –także do krajów Europy Zachodniej. Nowy produkt ma także zwiększyć zatrudnienie w fabryce w Lewoczy o dalszych 50 osób, co przy aktualnym poziomie produkcyjnym wynoszącym ok. 50 autobusów rocznie (z silnikiem diesla marki Cummins w wersji miejskiej i podmiejskiej, a także dwupiętrowej) oznaczałoby podwojenie produkcji.
Niskopodłogowy Leonis w wersji EV będzie zabierał na swój pokład ok. 100 osób, w tym 31 na miejscach siedzących.Sercem jego układu napędowego mają być dwa silniki elektryczne zamontowane w piastach kół, które dostarczy niemiecka firma Ziehl-Abegg (ta sama, która dostarcza gotowe osie napędowe ZAwheel do zabudowy elektrobusów AMZ-Kutno i Solbus). Ich moc bieżąca to 113 kW, a maksymalna – 182 kW. Dzięki zastosowaniu zintegrowanej osi napędowej z silnikami, pojazd nie posiada ani skrzyni biegów ani mechanizm różnicowego. Dodatkowo podczas hamowania pojazd ładuje swoje akumulatory, które ulokowana zostały na dachu autobusu. Dostarczyła je firma Samsung i zdaniem południowokoreańskiego producenta ich trwałość wynosi ok. 20 lat (!) Normalny czas ładowania baterii to ok. 3 godzin, który może być skrócony podczas ekspresowego ładowania do półtora godziny.
Gotowy pojazd ma przejść serię tatrzańskich testów w barwach spółki przewozowej Slovenskáautobusovádoprava Poprad a.s. (SAD), który należy do firmy Troliga i posiada największy tabor pojazdów tej marki (m.in. 26 szt. Troliga Pegasus, 2 szt. Troliga Sirius, 21 szt. Troliga Fenix i 4 szt. Troliga Leonis). Później elektrobus ma być przekazany do innych przedsiębiorstw transportu miejskiego na Słowacji, a także za granicą. Niewykluczony jest również jego przyjazd do Polski. Co ciekawe, firma Troliga już rok temu informowała o chęci produkcji elektrobusów. Wówczas ten projekt miał być realizowany wspólnie z chińską firmą BYD. Teraz słowacka spółka stawia na własne konstrukcje, które, jak podkreśla Damian Wawrzyniak, są zdecydowanie mniej wrażliwe na niskie temperatury, a dodatkowo cichsze i bardziej ekonomiczne.